khanekhodro

پیشنهادی برای برندسازی در رشت اولین شهر خلاق خوراک ایران

کاشت درخت و  ایجاد پارک موضوعیِ خوراک محور به نام «انبه»


۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۱:۵۴ | کد خبر: ۴۳۲۶۶ چاپ

در قدم اول کاشت درخت انبه در خیابانِ در دست احداث، حدفاصل زرجوب و رودبارتان رشت پیشنهاد می شود و در مرحله بعد برای اولین پارکی که قرار است در رشت ایجاد شود مثل پارک در دست اقدام در جاده رشت به لاکان

کاشت درخت و  ایجاد پارک موضوعیِ خوراک محور به نام «انبه»
اختصاصی کلانشهر:رضا حقی*- در ادامه سلسله یادداشت های برند سازی در پنجمین یادداشت به کاشت درخت انبه با پیوست های فرهنگی می پردازم.

انبه یا انبوه در زبان گیلکی یا ازگیلِ ژاپنی در زبان تالشی، درختی است همیشه سبز و خزان ندارد.

موطن اصلی این درخت با سابقه چند هزار ساله متعلق به کشور چین است که بوسیله مردم کشور ژاپن به مناطق دیگر جهان گسترش یافت.

درخت انبه دارای میوه‌ای با خواص فراوان است که در ایران معمولاً در استان‌های شمالی  متداول است.
کاشت درخت و  ایجاد پارک موضوعی خوراک محور به نام «انبه»

در بسیاری از کشورها به عنوان درخت تزیینی در سطح شهرها کاشته می‌شود. درخت انبه همیشه سبز است و چون تبدیل به درخت بزرگی شود با ایجاد سایه انداز، می‌تواند آسایش پیاده‌روی شهروندان را به همراه داشته باشد.

درخت انبه جز معدود میوه‌هایی است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان شکوفه می دهد و از این نظر در این منطقه منحصر به فرد است.

علاوه بر این که بوی بسیار مطبوعی دارد در این موقع که گل در سطح شهر کم دیده می‌شود می‌تواند جاذبه خاصی ایجاد کند.
کاشت درخت و  ایجاد پارک موضوعی خوراک محور به نام «انبه»

میوه نارس آن در اواخر زمستان به مانند چاقاله بادام قابل خوردن است که البته این امر در ایران مرسوم نیست.

در طی دوسال گذشته چغاله‌ی انبه را به افرادی زیادی برای خوردن دادم اکثر قریب به اتفاق می گفتند که طعمش از چغاله بادام بهتر و تُردتر است.
با کاشت این نهال و معرفی چاقاله انبه می‌توان میوه‌ای  از خطه شمال کشور را رقیب چاقاله بادام کرد.

میوه‌های زرد و نارنجی انبه که به صورت خوشه‌ای در اوایل فصل بهار می‌رسد منظره بسیار زیبایی در سطح شهر ایجاد می‌کند.
به یاد داشته باشیم که این میوه برای بسیاری از گردشگران کشور ما ناشناخته است و به عنوان یک برند شهری خاص تلقی می‌شود.
کاشت درخت و  ایجاد پارک موضوعی خوراک محور به نام «انبه»

با توجه به خواص فراوان میوه انبه و چیدن آسان به علت خوشه‌ای بودن و طعم بی‌نظیر و خوشمزه آن در فصل برداشت که مقارن با اوایل بهار است یعنی زمانی که فقط نوبرانه آلوچه در بازار موجود است، می‌توان مسابقه چیدن میوه برای کودکان و نوجوانان گذاشته شود، تا مشارکت این بخش از جامعه در امر شهروندی نهادینه شود.

با توجه به عنوان رشت اولین شهر خلاق خوراک ایران، می توان با برگزاری مسابقه در چند بخش نوشیدنی، شیرینی،دسر و خوراک در دو قسمت خانگی و حرفه ایی بین کافه داران، قنادان و رستوران دارها و اعلام نفرات برگزیده و چاپ بنر نفرات برگزیده یک گام عملی در شناساندن رشت شهر خلاق خوراک و دیده شدن شهروندان عادی و اصناف سطح شهر برداشت.

به منظور اقدام عملی پرورش شهروند مسئول و تربیت نسل آینده به جهت احساس تعلق به مسائل شهری با اعلام  و هماهنگی با همه مهد کودک‌های سطح شهر که حدود ۲۰۰ مهد کودک هستند و همچنین دبستان‌های سطح شهر به دو روش می‌توان این مشارکت را عملیاتی کرد.

به تعداد کودکان شرکت کننده، نهال انبه در اختیار آنان گذاشته شود تا نهالها توسط آنان کاسته شوند و یا اعلام کنند که هر کسی می‌تواند خود یک یا چند درخت انبه تهیه کند و در مکان مورد نظر کاشته شود.

نهال‌های انبه در عرض چند روز توسط کودکان کاشته می‌شود و با پلاک برنزی که در کنار درخت کاشته  شده  به اسم کودک نصب می شود.
تا کودک احساس تعلق و مالکیت آن درخت را داشته باشد.

شرایطی فراهم شود که مسؤلین مهد کودک‌ها طی سال هر فصل یک بار کودکان را برای سرکشی و نظارت به محل کاشت نهال بیاورند، و در این بین با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی و گروه باغبانی دانشگاه گیلان طرز نگهداری و کوددهی درختان به کودکان توضیح داده شود.

کودکان طی سال با بازدید  از نهال خود و شناخت امراض آن، توجه و پیگیری لازم را انجام می‌دهند و خود به مراقبت از نهال خود می‌پردازند.

تربیت غیر مستقیم شهروند مسؤل و مشارکت پذیر و مطالبه‌گر با این روشها میسر می‌شود.

چای برگ درخت انبه در ژاپن مرسوم است و در ایران ناشناخته است. ‌می توان  چای انبه را به عنوان دمنوش جدید مخصوص رشت به کشور معرفی کرد.

با دو شیوه می توان نسبت به کاشت درخت انبه اقدام نمود یا در سطح شهر یا با ایجاد پارک موضوعی انبه.

ایجاد پارکهای موضوعی خوراک محور با توجه به عنوان رشت شهر خلاق خوراک می تواند پیشنهاد بهتری باشد. (بیشتر بخوانید)

با ایجاد این پارک در رشت، اقدامی عملی در راستای  هویت سازی شهر خلاق خوراک برداشته می‌شود.

در این پارک همه طراحی ها بر اساس انبه شکل خواهد گرفت.

نیمکت‌هایی به صورت برگهای انبه، چراغهای روشنایی مثل میوه‌های انبه گرد خوشه‌ ایی،  پیاده‌رو سازی بر اساس تنه و برگهای انبه، طراحی و اجرا می‌شود

در این پارک بخشی به عنوان عرضه و فروش نهال ایجاد شود. یا با توجه به اینکه درخت انبه از طریق کاشت بذر به راحتی  قابل تکثیر است ایجاد بخشی برای دور ریختن هسته ها انبه‌های مصرف شده توسط شهروندان  در پارک مشخص شود و عموم مردم از نزدیک شاهد رویش این درخت پر خاصیت خواهند بود و هر سال همزمان با روز درختکاری در اسفند ماه این نهال ها به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گیرد تا هر کس در  حیاط خانه خود این درخت را داشته باشد.
کاشت درخت و  ایجاد پارک موضوعی خوراک محور به نام «انبه»

و مهمترین قسمت، این پارک موضوعی ایجاد غرفه هایی برای عرضه محصولات خوراکی انبه است شامل:

کافی شاپ برای عرضه چای انبه، دمنوش انبه، شیر انبه و میکس انبه و گیاهان دارویی دیگر همراه با مربای انبه، مارمالاد انبه و نباتی انبه.

رستوران انبه برای عرضه انواع پلو خورشت مرغی  و گوشتی با انبه البته اختصاصی با سرکه و رب و سس انبه همراه با چاشنی ترشی انبه و شور انبه.

این رستوران تخصصی انبه بی شک در جهان بی نظیر خواهد بود.

غرفه نوشیدنی سرد برای عرضه انواع آب میوه انبه، بستنی انبه، معجون انبه، یخ در بهشت انبه، اسموتی انبه با توجه به رنگ زرد جذاب انبه، اسموتی خوش‌ رنگ با ترکیب زیبای انبه و توت فرنگی، انبه و طالبی،  انبه و کیوی و غیره می توان ارایه کرد.

با جستجو در اینترنت،می توان روش درست کردن بعضی ازخوراکی های مورد اشاره را ببینید، چون بین عموم مردم مرسوم نیستند.

غرفه عرضه خوراکیهای خلاقانه با انبه نیز می‌تواند غرفه‌ایی بی نظیر باشد.
کاشت درخت و  ایجاد پارک موضوعی خوراک محور به نام «انبه»

برای به رخ کشیدن عنوان شهر خلاق خوراک عرضه انواع حلوا با انبه، شیرینی تر و کیک با انبه،  پای انبه، شیرینی خشک با مربای انبه.

غرفه صنایع دستی با عرضه محصولات خلاقانه با هسته و برگ و چوب درخت انبه که خود به تنهایی یک دنیای جدیدی را در خصوص عرضه صنایع دستی ایجاد می‌کند.
کاشت درخت و  ایجاد پارک موضوعی خوراک محور به نام «انبه»

برگزاری ورکشاپ های خوراک محور با محوریت انبه در بهار هر سال می تواند جذابیت  این پارک را دو چندان کند.

ورکشاپهایی تخصصی مثل طرز تهیه و آشنایی با خواص سرکه، رب، ترشی، شور، دمنوش، مارمالاد و مربای انبه.

برگزاری این ور کشاپ های خوراک محور، باعث مشارکت عموم مردم از هر قشری، اقدام عملی برای ایجاد حس نشاط، و پویایی جامعه است که بهانه‌ایی برای دور هم بودن داشته باشند.
اطمینان دارم با ایجاد این پارک، رشت زبانزد خاص و عام در سراسر کشور خواهد شد.

در قدم اول کاشت درخت انبه در خیابانِ در دست احداث، حدفاصل زرجوب و رودبارتان پیشنهاد می شود و در مرتبه بعد برای اولین پارکی که قرار است در رشت ایجاد شود مثل پارک در دست اقدام در جاده رشت به لاکان.

امیدوارم ایجاد این پارک در دستور کار شهرداری رشت قرار گیرد.

 ======

*کارگردان تاتر

رضا حقی یکی از پایه‌گذاران جشنواره‌های خوراک محور در ایران است و از سال ۹۴ با  برگزاری ۹دوره جشنواره جوکول،کدو، و تمشک و...در گیلان مشغول فعالیت بوده است.

پی نوشت: از این پس روزهای دوشنبه در سلسله یادداشت‌هایی به قلم این نویسنده پیشنهادات مطالعه شده‌ای جهت برندسازی رشت برای اطلاع شهروندان و مدیران شهری در کلانشهر منتشر می شود. (بیشتر بخوانید)

این امیدواری وجود دارد که مدیران مربوطه در شهرداری و شورای شهر رشت بویژه افرادی که عهده دار عناوین مرتبط با شهر خلاق غذا در رشت هستند، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر به این موارد توجه کرده و در صورت امکان برای اجرایی شدن پیشنهاداتی با هدف رضایت جمعی و زیست بهتر شهری اقدام عملی کنند.

خوانندگان کلانشهر هم می‌توانند در صورت تمایل نظرات خود را پیرامون مطالب منتشر شده یا پیشنهادهای تازه خود جهت برندسازی رشت را بیان کنند.به این امید که بتوان گام‌هایی جهت بهبود وضعیت رشت برداشت.