سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی گفت: کاهش چشمگیر آب تالاب انزلی خطری جدی است.

کاهش عمق آب زنگ خطری برای خشک شدن تالاب انزلی
کلانشهر: فرشید فلاح در گفت و گو با ایسنا با اشاره به کاهش چشمگیر سطح آب تالاب در سال‌های اخیر گفت: این یک زنگ خطر برای خشک شدن تالاب است.

وی افزود: مدیریت تالاب بین‌المللی انزلی نیازمند برنامه‌ای مدون و علمی است تا روند نابودی تالاب هرچه سریع‌تر متوقف شود.

فلاح با اشاره به اینکه برنامه‌های متوالی برای احیای تالاب انزلی دیده شده است، ادامه داد: برنامه هفت ساله میان‌مدت برای تالاب دیده شده که که ۲۵۵۸ میلیارد تومان برای اجرای آن اختصاص یافته است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی افزود: سهم فاضلاب‌ها بیشترین تاثیر را بر سطح تالاب دارند و به همین دلیل بیشترین سهم این پول به سهم مدیریت فاضلاب‌ها بر می‌گردد و مابقی به آبخیزداری و احیای داخل تالاب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: احیای ذخایر آبزیان و جلوگیری از گیاهان با رشد بی‌رویه و در جاهایی که لایه‌روبی لازم است، پس از مطالعات دقیق نیز اجرایی خواهد شد.

فلاح تصریح کرد: دست زدن به طبیعت خیلی سخت است و یک اشتباه کوچک پیامدهای جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند و به همین دلیل هر اقدامی پس از مطالعات دقیق انجام خواهد شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی گفت: مطالعاتی با گروه جایکا انجام شده است و با همکاری این شرکت و کارشناسان ایرانی گزارشات ۲۰۰ تا ۳۰۰ صفحه تهیه و تحویل مقامات کشوری داده شده است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست دستگاه نظارتی است، خاطرنشان کرد: نبود مدیریت آبخیزداری در سال‌های گذشته سهم زیادی در آلودگی تالاب انزلی داشته است و می‌توان گفت ۲۵ درصد رسوباتی که وارد تالاب انزلی شده، ناشی از همین ضعف مدیریتها بوده است که در نهایت منجر به کاهش عمق تالاب می‌شود.

وی احیا و حفاظت از تالاب بین‌المللی انزلی را مستلزم همفکری و پشتیبانی همه دستگاه‌های اجرایی و حمایت دستگاه قضا دانست و ادامه داد: وضعیت کنونی تالاب محصول اقدامات غیرکارشناسی و ناهماهنگی برخی از ارگان‌ها و دستگاه‌ها است و جهت احیا و حفظ تالاب باید از اقدامات انفرادی جداگانه و غیرکارشناسی پرهیز شود.

وی همچنین با اعلام اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی تهدید جدی برای بوم‌سازگان‌های آبی استان به ویژه تالاب‌های انزلی است، ادامه داد: جمع‌آوری این گیاه مهاجم در بهبود شرایط زیستی تالاب انزلی موثر خواهد بود و فاز دوم جمع‌آوری این گیاه مهاجم اردیبهشت ماه سال آینده آغاز خواهد شد.

فلاح گفت: تالاب انزلی به عنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند و طبیعی، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است که سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.