جدال دامداران با مشقت های زندگی


۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۱۵:۳۹ | کد خبر: ۱۴۰۳۲ چاپ

رییس اتحادیه دامداران گیلان گفت: برخی از دامداران گیلان روزهای پرمشقتی دارند.

جدال دامداران با مشقت های زندگی

کلانشهر: عباس یوسفی با بیان اینکه روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن شیر در گیلان تولید می‌شود، گفت: شهرستان‌های املش، رودسر، لاهیجان، فومن و شفت از دیگر شهرستان های گیلان شیر بیشتری تولید می شود.

وی افزود: اغلب دامهای گیلان بومی هستند و شیر این دامها نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

یوسفی در خصوص مشکلاتی که دامداران استان دارند، خاطرنشان کرد: هر لیتر شیر ۴۵۰۰ تومان از دامدار خریداری می‌شود، این درحالیست که هزینه تمام شده تولید شیر در مواقعی بیش از ۶۵۰۰ تومان است و این امر موجب می‌شود که دامدار روزگار پرمشقتی را سپری کند.

رییس اتحادیه دامداران گیلان با بیان اینکه برخی از دامداران گیلان روزهای پرمشقتی دارند، ادامه داد: علاقه و وابستگی شغلی از جمله دلایلی است که باعث شده هنوز برخی از دامداران در این شغل فعالیت کنند و امیدوارند که تدابیری خاص از سوی دولت برای آنها اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها از جمله کنستانتره و سبوس موجب شده که هزینه تولید شیر بالاتر برود، تصریح کرد: افزایش هزینه کارگری نیز از دیگر عواملی است که قیمت تمام شده تولید شیر را افزایش داده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۲ هزار نفر عضو این اتحادیه هستند و اغلب این افراد کشاورز- دامدار هستند.

وی افزود: دامدارانی هم هستند که فقط به شغل دامداری مشغول هستند و در چنین وضعیتی نمی‌توانند هزینه خانوار را تامین کنند.

رییس اتحادیه دامداران گیلان گفت: ده سال پیش ماهانه ۳۰۰ تن شیر در گیلان تولید می‌شد اما تاثیر منفی قطع برخی از حمایت‌ها از جمله یارانه‌ها موجب شد که این میزان تولید شیر از ۳۰۰ تن به ۱۲۰ تن برسد.

وی افزود: اگر حمایت‌ها و توجه لازم به دامداران صورت نگیرد شاهد روانه شدن تعداد روزافزون دامها به کشتارگاه‌ها خواهیم بود.

یوسفی گفت: علاوه بر روزگار دامداران ما نگران پرکشیدن شیر از سبد خانوارها نیز هستیم و امیدواریم خانواده‌ها حتما به باقی ماندن شیر و لبنیات در سفره برا حفظ سلامتی اعضای خانواده به خصوص کودکان توجه داشته باشند.

نظر شما:

security code