قاچاقچیان گورستانی وسیع در رودبار را تخریب کرده بودند؛

کشف 180 شئ عتیقه در رودبار از قاچاقچیان/از ظروف زرین تا زیورآلات زنانه 1300ساله


۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۵:۲۹ | کد خبر: ۱۷۴۵۳ چاپ
کشف 180 شئ عتیقه در رودبار از قاچاقچیان/از ظروف زرین تا زیورآلات زنانه 1300ساله

کلانشهر- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ۱۸۰ شئ عتیقه دارای اصالت تاریخی حین بازرسی نیروی انتظامی در ورودی شهرستان رودبار واقع در جنوب گیلان کشف شده است .

ولی جهانی افزود: باستان شناسان معتقدند این اشیاء از لحاظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی دارای جایگاه بالایی بوده و یقین دارند که متاسفانه چنین اشیایی حاصل تخریب گورستانی وسیع بوده است.
وی اظهار داشت:این اشیاء شامل ظروف زرین، سیمین و همچنین مفرغی بوده و بعضی از آنها در نوع خود منحصر بفرد است.


معاون میراث فرهنگی گیلان افزود:بخشی از این اشیاء نیز مربوط به زیورآلات زرین زنانه از قبیل گوشوار و انگشتر بوده و برخی دیگر شامل انواع و اقسام مهره های زیبا از جنس عقیق، خمیر شیشه، صدف و غیره هستند .

جهانی تصریح کرد: از دیگر اشیاء به دست آمده می توان به دو ظرف شیشه ای مربوط به دوره ساسانی (که حکومتشان مربوط به بیش از 1300 سال پیش است) اشاره کرد .

معاون میراث فرهنگی گیلان ضمن قدردانی از ماموران نیروی انتظامی از مردم فهیم و فرهنگ دوست گیلان خواست در راستای حفاطت و حراست از میراث نیاکان و حفظ هویت تاریخی این مرز و بوم با  نیروی محترم انتظامی و نیز نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی مستقر در ادارات میراث فرهنگی شهرستان خود ،همکاری لازم به عمل آورده و اطلاعات و اخبار در این زمینه را به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ ارائه نمایند.

رودبار معروف به شهر زیتون در ۶۰ کیلومتری مرکز گیلان قرار دارد؛ باستان شناسان مناطقی چون تپه مارلیک و چراغعلی تپه را در رودبار کشف کرده‌اند که از قدیمی‌ترین سکونتگاه های بشر در ایران است