رئیس جمهور اولین پیام نوروزی خود در مقام منتخب ملت را از مسجد جامع خرمشهر مخابره کرد؛ جایی که آن را نماد ایستادگی ملت ایران خواند تا اعلام کند حرف‌هایش صرفاً کارکرد یک پیام صرف مناسبتی ندارد.

رئیس جمهور از مسجد جامع خرمشهر چه پیامی برای جهانیان داشت؟
کلانشهر: ساعتی پیش سال ۱۴۰۱ آغاز شد و همزمان هزاره سوم به پایان رسید و جهانیان وارد قرن پانزدهم شدند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مناسبت آغاز سال نو و قرن جدید اولین پیام نوروزی خود در مقام رئیس جمهوری اسلامی ایران را از محل مسجد جامع خرمشهر مخابره کرد. 

رئیس جمهور در این پیام با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در هفت ماه فعالیتش و همچنین اعلام اولویت‌های سال ۱۴۰۱ به نکات مهم و قابل تاملی پرداخت که می‌توان آنها را در چند سرفصل تبیین کرد.

او در پیام نوروزی خود در کنار استفاده از برخی کلیدواژه‌ها، به طور تحسین برانگیز و هوشمندانه‌ای از نمادهای مؤثر برای تفهیم حرف‌ها و پیام هایش بهره برد.

اولین محور پیام نوروزی متفاوت آیت‌الله رئیسی تاکید بر همدلی و اتحاد ملت ایران زیر سایه‌ قرآن و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران‌ و راهبری داهیانه امام خمینی (ره)‌ و جانشین خلف ایشان بود.

رئیس‌جمهور گفت ما همه یک خانواده با یک سرنوشت مشترک‌ هستیم و تاکید کرد همه اقوام ایرانی در خدمت آرمانی واحد برای ساختن و پیشرفت ایران هستند.

بی تردید حضور اقوام مختلف در کنار رئیس‌جمهور و تأکید بر نهاد «خانواده ایرانی» را می‌توان تصویرسازی دقیقی از نمایش اتحاد و همدلی ملت دانست که در زمان ضبط پیام نوروزی رئیس‌جمهور، در کنار خادم جمهور قرار داشتند. تصویری که می‌تواند ترجمانی هم از شکل‌گیری یک «دولت مردمی» در پیوند با  «جامعه ایرانی» باشد.

نکته دوم پیام مقاومت‌ ملت ایران و پیروزی‌های حاصل از این پایداری و ایستادگی بود که با انتخاب آگاهانه لوکیشن مسجد جامع خرمشهر به جهانیان مخابره شد.

خوزستان همواره در نگاه مردم ایران به‌عنوان سرزمینی زرخیز شناخته می‌شود که مورد طمع و هجمه‌ دشمنان قرار گرفت اما با مقاومت خود توانست به نمادی از پیروزی تبدیل شود گر چه امروز نیازمند توجه بیشتر برای رسیدن به پیشرفت و آبادانی‌ست؛ نکته‌ای که آیت‌الله رئیسی با حضورش در این منطقه بر آن تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی از مسجد جامع خرمشهر که شهید آوینی آن را قلب خونین‌شهر نامیده بود، به ‌عنوان نماد نماد ایستادگی ملت ایران یاد کرد و گفت که ملت ایران با مقاومت از گردنه‌های سخت و پیچ تاریخی با سرافرازی عبور کرده است‌.

رئیس‌جمهور ضمن روایتی عزتمندانه از مقاومت ملت و تدبیر دولت مردمی تاکید کرد که ۴۰ سال پیش شرق و غرب عالم در مقابل استقلال‌خواهی ملت ایران صف‌آرایی کرده بودند اما امروز همان‌ها برای تعامل با ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند!

او بر این نکته هم تاکید کرد همان‌طور که در ایام جنگ‌ مردم ایران در قرن گذشته نتیجه مقاومت و پایداری را دیدند، امسال هم نتیجه ایستادگی افتخارآمیز خود در برابر توطئه‌ها و تحریم‌های جنایت‌بار و ناجوانمردانه‌ دشمنان و در رأس آنها آمریکا را خواهند دید.

بهترین نمونه‌ای که رئیس‌جمهور در این خصوص به آن اشاره کرد، در خدمت دیپلماسی قرار گرفتنِ قدرت میدان و در خدمت اقتصاد قرار گرفتن اقتدار در عرصه روابط خارجی بود.

پیروزی‌هایی که ثمره‌ی ایثار و ازخودگذشتگی مجاهدان، رزمندگان‌ و جانبازان عزیزمان و خانواده‌های معزز، معظم و صبور آنها و آحاد ملت‌مان بود که جمعی از آنها با در دست داشتن تصاویر فرزندانِ عزیزشان در محل ضبط پیام نوروزی رئیس‌جمهور حضور داشتند تا نمادی از تکریم مدافعان وطن و ایران زمین باشد.

ارائه گزارش واقع‌بینانه از عملکرد دولت در ماه‌های اخیر و روایت امیدآفرین برای سال آتی از دیگر محورهای پیام نوروزی رئیس‌جمهور بود که تاکید داشت دولت سیزدهم تلاش می‌کند با رویکرد تحولگرایانه‌ و عدالت‌محور به وعده‌هایش عمل کند و صادق الوعد باشد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی و تجارت با همسایگان‌ و رشد بیش از ۵ درصد اقتصاد کشور گفت که دولت در سال جدید هم از همه ظرفیت‌ها برای تداوم این روند و کاهش نرخ تورم‌ و تأمین معیشت مردم به ویژه اقشار کم برخوردار که او از رنج‌هایشان آگاه بوده و با همه وجودش را لمس می‌کند، بیشتر تلاش خواهد کرد.

از دیگر محورهای مهم سخنرانی رئیس‌جمهور، تاکید او بر کار و تلاش بود که آیت‌الله رئیسی برای درک بهتر اهمیت موضوع تأکید کرد هیچ کشور و ملتی بدون کار و تلاش به جایی نرسیده و بر همین اساس هم در حضور نمایندگان اقوام مختلف مردمی با ملت عهد بست دولت همه تلاش خود را برای رونق کار و تولید ملی در کشور به کار می‌گیرد و البته مردم را هم به یاری طلبید و تاکید کرد سال جدید و قرن جدید باید برای همه سال کار مولد، مفید، ثمربخش و پیشرفت‌آفرین باشد.

پیامی که بهترین تصویر و نماد آن در آغاز پیام نوروزی آیت‌الله رئیسی به نمایش درآمد که نمایی از کارون و حرکت کشتی‌ها و خودروها را به تصویر کشید: آب، مایه‌ی حیات‌ و کارون نماد زندگی ملتی مقاوم است که با وجود سختی‌های ناشی از بی‌تدبیری برخی مسئولان و توطئه‌ها و کینه‌توزی‌های دشمنان، همچون رود جریان دارد.

نظر شما:

security code