رسانه های روسیه اعلام کردند که وزارت دفاع این کشور برای رعایت آتش بس در بندر ماریوپول اوکراین از امروز ( پنجشنبه) آمادگی دارد.

اعلام آمادگی روسیه برای برقراری آتش بس در ماریوپول اوکراین

کلانشهر: به گزارش خبرگزاری رویترز؛ دفتر شهرودار ماریوپول مدعی شده که نزدیک به پنج هزار تن از ساکنان این شهر جان خود را از دست داده اند و نزدیک به ۱۷۰ هزار تن دیگر بدون خوراک، سوخت، برق یا آب آشامیدنی در این شهر محاصره شده، به دام افتاده اند و شمار بسیاری هم از آن گریخته اند.

 

بندر ماریوپل که بخشی از دونتسک محسوب می شود، اکنون در محاصره نیروهای روسیه بوده و درگیری ها در آن شدید گزارش می شود.

 

وزارت دفاع انگلیس روز دوشنبه عنوان کرد: روسیه بیشترین موقعیت را در جنوب در مجاورت ماریوپول به دست آورده است، جایی که درگیری‌های شدید همچنان ادامه دارد و روسیه تلاش می‌کند این بندر را تصرف کند.

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

 

پوتین سه روز پس از آن در پنجشنبه ۵ اسفند عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. پس از گذشت ۳۶ روز، درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

 

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین ضمن رد ادعاهای روسیه درباره کاهش تنش ها در مناطق درگیری، گفت که روسیه درحال تجدید قوا برای حمله مجدد به منطقه دونباس در شرق اوکراین است.

 

یک مذاکره کننده روسیه، روز سه شنبه پس از پایان مذاکرات استانبول گفته بود که روسیه از حومه کی یف و چرنیهف در شمال اوکراین عقب نشینی خواهد کرد.

 

اگرچه گزارش هایی درباره تداوم گلوله باران شهرها وجود دارد اما یک روز بعد از مذاکرات استانبول، مقام های نظامی آمریکا اعلام کردند که نیروهای روسیه در حال خروج از نیروگاه هسته ای چرنوبیل هستند.

 

منطقه دونباس در شرق اوکراین اکنون تحت تسلط جمهوری های دونتسک و لوگانسک مورد حمایت روسیه قرار دارد.