ماسوله به اتحادیه شهرهای تاریخی جهان پیوست


۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۱۴:۳۴ | کد خبر: ۲۳۱۱۵ چاپ

شهردار ماسوله اعلام کرد با پیگیری های انجام شده ماسوله به عنوان هشتمین شهر ایران به اتحادیه شهرهای تاریخی جهان پیوست .

ماسوله به اتحادیه شهرهای تاریخی جهان پیوست
کلانشهر: یوسف نیرویی روز پنجشنبه در جلسه که به منظور بررسی رفع موانع ثبت جهانی با حضور برخی از مسئولان و نمایندگان استان در شهرک تاریخی ماسوله برگزار شد، افزود: ۱۲۴ شهر جهان عضو این اتحادیه هستند و ماسوله به عنوان هشتمین شهر ایران به این اتحادیه پیوست.

 

طی نامه رئیس لیگ شهرهای تاریخی جهان به شهردار ماسوله آمده است: با تشکر از شما برای درخواست عضویت در لیگ شهرهای تاریخی جهان، عضویت ماسوله در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ توسط هیئت مدیره تایید شد و این عضویت را به شما صمیمانه تبریک می گوییم.

 

ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در کنار رودخانه های جاری بر پهنه صخره سنگ ها، شالی و باغ های چای و معماری پلکانی گِلین منحصر به فرد در دل کوهستان همراه با پنجره های چوبی و گلدان های شمعدانی رنگینش، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفت.

 

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به ان بسته شود. در گذر سالها این شهر رفت و امد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید، که بررسی های و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت. 

 

اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندر خم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی محسوب می‌شود.

 

بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امید بخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در همین ماه ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی ماسوله به یونسکو از مهیا شدن این شهر تاریخی برای حضور ارزیابان یونسکو برای تابستان ۱۴۰۱ خبر داد.

نظر شما:

security code