عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت:در همین روزهایی که ما اینجا اینترنت را بستیم، با مافیای وی پی ان دست و پنجه نرم می‌کردیم و فریادها بلند شد که کسب و کارها دارد از بین می‌رود، در همین نزدیک خودمان یعنی دبی نمایشگاهی برگزار شد و چندین میلیارد دلار سرمایه در حوزه IT و ICT جابه جا شد. شرکت‌ها آمدند و خرید و سرمایه‌گذاری کردند و رفتند. اینکه دبی وزیر مریخ نوردی گذاشته و دارد علوم فضایی‌اش را توسعه می‌بخشد، پیشکش ولی اینترنت جزو بدیهیات و حقوق اولیه است

تمام کار ها مغفول مانده؛ نمی توانیم به مشتریان خارجی مان بگوییم «سروش» نصب کنند/سرمایه گذار مثل گنجشکی می ماند که با اولین شلیک، می رود
کلانشهر: عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق درخصوص تاثیری که قطعی اینترنت بر کار تجار و فعالیت‌های تجاری گذاشته است، می‌گوید که ما که کارمان تجارت است و می‌خواهیم با مشتریان خارجی‌مان در ارتباط باشیم، با مشکل مواجه شده‌ایم چراکه به هر حال نمی‌توانیم به مشتریان‌مان بگوییم سروش نصب کنند. نرخ  FDI یکی از شاخص‌های کشورهای در حال توسعه است. این عدد بسیار مهمی است که جذب سرمایه‌گذار خارجی را باید داشته باشیم تا محقق شود. یکی از پیشنیازها برای سنجش آن، سهولت کسب و کارهاست که متاسفانه ما روز به روز داریم از این کار فاصله می‌گیریم.

علی شریعتی در گفت و گو با «انتخاب» درباره تاثیر قطعی اینترنت بر فعالیت‌های تجاری، عنوان کرد: «گزارشی را کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران تهیه و واکاوی کرد و در این خصوص هشدار داد. بنابر آمار گویا حدود 9 میلیون نفر به طور مستقیم از این بستر استفاده می‌کنند. گروه‌های دیگری هم مثل ما که کارمان تجارت است و می‌خواهیم با مشتریان خارجی‌مان در ارتباط باشیم، با مشکل مواجه شده‌ایم چراکه به هر حال نمی‌توانیم به مشتریان‌مان بگوییم سروش نصب کنند.»

وی ادامه داد: «سال 96 هم مشابه این اتفاق افتاد، هشدارهایی هم داده شد ولی اهم و فی الاهمی که مسئولان کردند، این قطعی‌ها را انجام دادند. آن موقع خیلی آرام تلگرام را فیلتر کردند، الان هم واتساپ و اینستاگرام. از طرف دیگر دولت بودجه‌های کلان و بی‌حسابی که به اپلیکیشن‌های داخلی داده است که به قول عده‌ای از بیت المال پول داده شده است ولی در مقابل ابراز می‌کنند برای قلق‌گیری و کارهای اولیه گرفته‌اند. علی ایحال این ایپلیکیشن‌ها در این بزنگاهی که باید مورد استفاده قرار گیرند، متاسفانه هیچکدام‌شان قابلیت جایگزینی را نداشتند و تمام کارها مغفول مانده است.»

شریعتی درخصوص کسب و کارها خرد، گفت: «فعالان فروشگاه‌های آنلاین هم چک اجاره، مواد و نیروی انسانی‌شان دارد سر می‌رسد و هیچ حمایت و کمکی به آن‌ها نشده است. کمک‌ها به سمت یک سری اپلیکیشنی سوق داده شده است که خروجی و بازدهی‌شان آنطور که باید باشد، نیست.»

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره تاثیر قطعی اینترنت در بحث اعتبار سازی شرکای خارجی، بیان کرد: «ما یک نکته‌ای داریم که سال‌هاست دارند روی این مطلب صحبت می‌کنند و آن هم نرخ FDI است که یکی از شاخص‌های کشورهای در حال توسعه است. این عدد بسیار مهمی است که جذب سرمایه‌گذار خارجی را باید داشته باشیم تا محقق شود. یکی از پیشنیازها برای سنجش آن، سهولت کسب و کارهاست که متاسفانه ما روز به روز داریم از این کار فاصله می‌گیریم.»

 این فعال اقتصادیخاطرنشان کرد: «همه می‌دانیم که سرمایه‌گذار مثل یک گنجشکی می‌ماند که با اولین شلیک، می‌رود. در همین روزهایی که ما اینجا اینترنت را بستیم، با مافیای وی پی ان دست و پنجه نرم می‌کردیم و فریادها بلند شد که کسب و کارها دارد از بین می‌رود، در همین نزدیک خودمان یعنی دبی نمایشگاهی برگزار شد و چندین میلیارد دلار سرمایه در حوزه IT و ICT جابه جا شد. شرکت‌ها آمدند و خرید و سرمایه‌گذاری کردند و رفتند. اینکه دبی وزیر مریخ نوردی گذاشته و دارد علوم فضایی‌اش را توسعه می‌بخشد، پیشکش ولی اینترنت جزو بدیهیات و حقوق اولیه است. متاسفانه فاصله ما از این فرصت‌های جهانی و بحث داده و ستانده در دنیا، روز به روز بیشتر می‌شود.»

نظر شما:

security code