رضا کربلایی: به‌گفته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از بهمن امسال تا ۳۱خرداد سال آینده، بدهکارانی که کل مبلغ بدهی‌شان را به‌صورت نقدی تسویه کنند، مشمول جریمه و مازاد سود تسهیلات نخواهند شد.

مهلت آخر به بدحسابان بانکی/شروط بخشودگی جریمه بدهکاران بدحساب بانک های دولتی
کلانشهر: احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دیروز از توافق با مدیران عامل بانک‌های دولتی و بانک‌های تحت مدیریت این وزارتخانه برای اجرای طرحی با هدف وصول مطالبات غیرجاری و مساعدت با افرادی که به‌علت مشکلات اقتصادی امکان بازپرداخت به موقع تسهیلات خود را نداشته‌اند، خبر داد و گفت: مدیران بانک‌های یادشده توافق کرده‌اند ضمن رعایت کامل قوانین و مقررات ابلاغی بانک مرکزی و در چارچوب اختیارات اعطایی شورای پول و اعتبار، بخشش سود مازاد و جرایم بانکی را در قالب بسته وصول مطالبات غیرجاری در ارکان ذیصلاح آن بانک مصوب و برای اطلاع‌رسانی به‌صورت عمومی در تارنمای بانک‌های مشمول منتشر کنند.

نحوه بخشش جریمه دیرکرد

وزیر اقتصاد توضیح می‌دهد: درصورتی که بدهکار کل مبلغ بدهی خود را به‌صورت نقدی تسویه کند، بانک مکلف است با اعطای اختیار به شعب و بدون نیاز به اخذ مجدد مصوبه در سطوح بالاتر، جرایم تأخیر تادیه را به‌صورت کامل ببخشد و این بخشودگی در تعهدات و تسهیلات غیرقرض‌الحسنه ۶ درصد و در تسهیلات قرض‌الحسنه ۸ درصد از وجه التزام را به‌صورت کامل از کل بدهی کسر می‌کند.

او با اشاره به اینکه در تسهیلات دارای اقساط متعدد، ممکن است فقط بخشی از اقساط معوق شده باشد، تأکید کرد: در این صورت با بانک‌ها توافق شد که صرفاً با وصول مبلغ بدهی معوق شده (نه لزوماً کل بدهی قرارداد)، جرایم به‌صورت کامل بخشوده شده و مابقی اقساط در مواعد مقرر از پیش تعیین شده وصول خواهد شد.

همراهی بانک‌ها با بدهکاران

وزیر اقتصاد اعلام کرد: اگر فردی صرفاً امکان پرداخت بخشی از بدهی خود را داشته و تقاضای امهال مابقی طلب بانک را داشته باشد، مشروط به پرداخت حداقل ۵۰ درصد مانده کل بدهی به‌عنوان پیش دریافت، به نسبت مبلغ پرداختی، جرایم تأخیر تادیه مشمول بخشودگی قرار گرفته و متعاقب آن در پایان دوره امهال، درصورت پرداخت کل بدهی، جرایم اقساط امهالی باقی مانده نیز مورد بخشودگی قرار می‌گیرد.

او می‌افزاید: با هدف کاهش پرونده‌های ارجاع شده به محاکم قضایی و تسریع در تسویه قراردادهای مطالباتی درصورت مراجعه مشتری و تسویه نقدی بدهی، مفاد نامه قبلی وزارت اقتصاد در مورد استرداد سود دریافتی مازاد بر مصوبات شورای پول و اعتبار این بسته کاملاً رعایت شود و سود مازاد افراد مشمول بخشیده خواهد شد.

خاندوزی با اشاره به اینکه استفاده از مزایای این بسته مشمول بدهکارانی می‌شود که بدهی آنها تا تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ غیرجاری قرار گرفته و بدهی خود را تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ در قالب این بسته پرداخت کنند، گفت: بانک‌ها برای تسهیل در اجرای این بسته باید اختیار ارکان ذیصلاح درخصوص بخشودگی‌های یادشده را به‌صورت کامل به رؤسای شعب تفویض کنند.

ضرورت تشویق خوش‌حساب‌ها

اقدام وزارت اقتصاد و همراهی بانک‌ها برای بخشش جریمه و مازاد سود تسهیلات بدهکاران بانکی، اگرچه اقدامی مثبت برای افزایش نقدشوندگی تسهیلات معوق بانکی است و می‌تواند به برخی شهروندان گرفتار کمک کند، اما این احتمال وجود دارد که برخی از این بدهکاران با گرفتن تسهیلات به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم و با واسطه از بانک‌های دیگر اقدام به بازپرداخت تسهیلات کنند تا مشمول بخشش شوند و چند سال دیگر دوباره در فهرست بدهکاران قرار گیرند. از این جهت همشهری پیشنهاد می‌کند تا در یک اقدام متمایز با گذشته شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی یک بسته پیشنهادی برای تشویق مشتریان خوش حساب بانکی درنظر بگیرند تا آنها احساس سرخوردگی یا زیان بابت بازپرداخت بدهی‌شان به شبکه بانکی نکنند و از سوی دیگر افراد بدهکار هم با محدودیت‌هایی در دریافت خدمات بانکی مواجه شوند تا رفتار خود را اصلاح کنند.

 

چنان‌که برخی کارشناسان پولی هم در گفت‌وگو خود گفته‌اند، این تصمیم اگرچه در ظاهر به کاهش میزان مطالبات معوق بانک‌ها منجر خواهد شد، اما آیا این به‌معنای تنبیه مشتریان خوش‌حساب و تشویق بدهکاران بدحساب بانکی نیست؟ بر همین مبنا کارشناسان معتقدند، ضرورت دارد وزارت اقتصاد و مدیران بانک‌های دولتی و تحت مدیریت دولت، دست‌کم تدابیری را برای تشویق مشتریانی به‌کار ببندند که سر موقع اقساط خود را می‌پردازند.

کدام بانک‌ها جریمه دیرکرد را می‌بخشند؟

به گزارش همشهری، شهروندانی که بابت دیرکرد بازپرداخت تسهیلات، به بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صادرات، ملت، تجارت، رفاه، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، پست بانک و قرض‌الحسنه مهر ایران بدهکار هستند و مشمول جریمه دیرکرد شده‌اند تا خرداد سال آینده فرصت دارند تا بدهی‌شان را بپردازند تا مشمول جریمه و سود مازاد نشوند.

نظر شما:

security code