به زودی گواهی ولادت و فوت الکترونیکی می شود

صدور کارت ملی هوشمند یک‌ماهه می‌شود


۱۴۰۲/۰۲/۲۷ - ۱۲:۱۳ | کد خبر: ۳۳۹۱۰ چاپ

رئیس سازمان ثبت احول کشور گفت: پس از صدور کارت‌های ملی هوشمند معوقه، زمان صدور کارت‌های ملی یک‌ماه خواهد شد.

صدور کارت ملی هوشمند یک‌ماهه می‌شود
کلانشهر: هاشم کارگر در تشریح آخرین وضعیت صدور کارت‌های ملی هوشمند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عقب‌افتادگی دو سال و 6 ماهه‌ای در حوزه صدور و تحویل کارت‌های ملی وجود داشت که حدود 10 میلیون کارت ملی هوشمند را شامل می‌شد که خوشبختانه اواخر سال گذشته 10 میلیون کارت صادر شد و بدهی قبلی به اتمام رسید.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم نیمه اول سال جاری حدود 5 میلیون ثبت‌نام جدید را که بخشی مربوط به سال 1400 و اکثریت آن مربوط به سال 1401 است، تحویل دهیم تا به این ترتیب در صورت همراهی و همکاری شرکا ثبت‌نام کارت‌های ملی هوشمند را در نیمه دوم سال جاری بروز کنیم و تحویل کارت هر متقاضی در کمتر از یک ماه انجام شود.

کارگر افزود: بر اساس آنچه پیشتر نیز در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است، تمامی کارت‌های ملی تا سال 1405 اعتبار خواهند داشت؛ اما برای موضوع تمدید کارت‌های ملی یکی از اقداماتی که دنبال می‌کنیم بازمطالعه و تحقیق مجدد برای کارت‌های ملی است و قطعاً برای تمدید بعد از سال 1405 این موضوع و موارد بسیار دیگری در مطالعات مدنظر قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: در تمدید کارت‌های ملی باید چهره جدید افراد ثبت شود که در مطالعات همه راهکارهای مناسب و بهره‌گیری از فناوری‌های بروز مورد تحقیق قرار می‌گیرد. کارت‌های ملی فعلی نیز قابلیت‌های زیادی دارد اما برای بهره‌برداری از این قابلیت‌ها نیازمند کارت‌خوان‌های متفاوتی است که شاید بعضاً امکان استفاده از این قابلیت‌ها را دشوار کرده است.

معاون وزیر کشور در پاسخ به سؤالی درباره سامانه تشخیص چهره ایرانیان گفت: پردازش تصویر در حوزه‌های مختلف در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ درحقیقت احراز هویت باید غیرحضوری باشد بر همین اساس باید سامانه‌ای وجود داشته باشد که به‌لحاظ چهره تشخیص انجام دهد و اصالت هویتی فرد را احراز کند. این سامانه در زمان حاضر مبتنی بر توان داخلی تولید و در حال استفاده است و در آینده نیز سامانه‌های دیگر سازمان ثبت احوال کشور همانند "هدا" از سامانه تشخیص چهره استفاده خواهند کرد.

وی درباره تعویض شناسنامه‌ها اظهار کرد: برای تعویض شناسنامه‌ها بازه زمانی نگذاشتیم اما توصیه جدی ما این است که حتماً برای تعویض شهروندان اقدام کنند به این ترتیب هم اطلاعات آنها در پایگاه داده‌های ثبت احوال به‌روز می‌شود و هم از بسیاری سوءاستفاده‌ها جلوگیری خواهد شد و البته امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه‌های مختلف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه‌ها تعریف کنیم.

کارگر درباره زمان لازم برای تعویض و صدور شناسنامه‌های جدید گفت: در سازمان ثبت احوال زمان صدور شناسنامه‌ها یک تا سه روز زمان می‌برد اما زمان ارسال آنها توسط پست و رسیدن به دست متقاضی موضوعی است که به شرکت پست ارتباط دارد و در شهرهای بزرگ طولانی‌تر است.

وی درباره ارائه آمارهای ثبتی از سوی سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال سازمانی است که هر آماری ارائه می‌دهد مبتنی بر داده‌های ثبتی است لذا این آمار قابل اتکا هستند، نرخ باروری بر همین اساس برای سال 1400 محاسبه و اعلام شد و به‌زودی نرخ باروری برای سال 1401 نیز محاسبه و اعلام خواهد شد.

معاون وزیر کشور درباره صدور گواهی ولادت و فوت الکترونیک نیز گفت: در تلاش هستیم فرایندها را الکترونیک کنیم در همین راستا ظرف یک ماه آینده بحث الکترونیک شدن گواهی‌های ولادت و فوت اجرایی خواهد شد.

نظر شما:

security code