سنگ قبر کشف شده در منطقه قلعه رودخان فومن متعلق به قرن دهم هجری شمسی است.

قدمت سنگ قبر باستانی کشف شده در قلعه رودخان مشخص شد

کلانشهر: علی امیری ، پژوهشگر تاریخ گیلان گفت : در تحقیقات و بازخوانش سنگ قبر تاریخی کشف شده در حریم قلعه رودخان فومن ، مشخص شد این سنگ مربوط به قبر یکی از حاکمان محلی منطقه فومنات در دوره صفویه ، مربوط به اواسط قرن دهم هجری شمسی است.

وی افزود : بر روی این سنگ قبر 400 ساله که یک سوم از کل سنگ قبر است ، «کلمه سلطان عالی شان» حک شده و بقیه کلمات حجاری شده به مرور زمان از بین رفته است.

 

این پژوهشگر تاریخ گیلان با بیان اینکه این سنگ قبر به سنگ قبور نگهداری شده در موزه شیخ صفی الدین اردبیلی شباهت دارد ، تصریح کرد : در سال های قبل از قاجاریه سنگ قبر بزرگان به صورت مکعب مستطیلی ساخته و بر رویش آیات قرآن ، مشخصات و یک نقاشی نزدیک به حرفه متوفی حک می‌شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت : کشف این تکه سنگ در این مکان وجود گورستان تاریخی در حاشیه رودخانه در منطقه بالادست را ثابت می کند.

ولی جهانی با بیان اینکه این سنگ قبر تاریخی هم اکنون در موزه باستان شناسی شهر رشت نگهداری می شود ، افزود : امیدواریم نتایج پژوهش های باستان شناسی بتواند اطلاعات جدید و مهمی در خصوص این قلعه شاخص و منطقه قلعه رودخان در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا زمینه مطالعات بعدی فراهم شود.

بنای نظامی قلعه رودخان که در ارتفاع 687 تا 778 متری از سطح زمین ، در 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در میان جنگلهای سر به فلک کشیده واقع شده ، نمادی از کوشش گیلانیان برای حفاظت سرزمین مادری شان است.