جنجال شبانه علیه زنان با نقش آفرینی نماینده گیلانی مجلس؛

تستی برای واکنش سنجی علیه حقوق نیم بندِ زنان؟


۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۱۲:۴۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۶ چاپ

منتقدان بعد از انتشار خبر مصوبه‌ای علیه حقوق زنان در یک کمیسیون مجلس گفتند:آیا نمایندگان و مسئولان کشور از شکاف عمیق میان مقررات قانونی که وضع می‌کنند با واقعیت‌های اجتماعی مطلع‌ هستند؟ اساسا آنها قوانین را برای اجرایی شدن و بهبود اوضاع وضع می‌کنند و یا نوعی «حال‌گیری» و ایجاد ناامیدی بیشتر برای میلیونها ایرانی؟

تستی برای واکنش سنجی علیه حقوق نیم بندِ زنان؟
اختصاصی کلانشهر : «همه‌ی زنان برای خروج از کشور باید از «سرپرست» خود کسب اجازه کنند.در حالی که پیش از این خروج دختران مجرد بالای ۱۸ سال نیاز به اذن کسی نداشت» (بیشتر بخوانید) این دو جمله به نقل از کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در ساعات پایانی شب گذشته شمار زیادی از زنان ایران را دچار خشم و سرخوردگی عمیق کرد. براساس گفت وگوی خبرگزاری فارس با دلخوش شرایط جدید خروج زنان از کشور در کمیسیون قضایی مجلس مصوب شده بود .

دقایقی بعد از انتشار این خبر موجی از واکنش‌های منفی توسط زنان و مردان در شبکه‌های اجتماعیِ عموما فیلتر شده آغاز شد. زنانی که بویژه از 4ماه گذشته و به دنبال فراگیر شدن شعار زن،زندگی،آزادی دنبال روزنه‌های تازه برای کاهش تبعیض‌های جنسیتی و استیفای حقوق مدنی خود بودند ناگهان با تلاش برای تصویب قانون جدیدی مواجه شدند که همان حقوق نیم بند فعلی را هم از آنها دریغ می‌کرد.

زنان منتقد طی ساعات گذشته بارها این سوال را مطرح کرده‌اند که اساسا نمایندگان مجلس شناختی از زنان امروز ایران دارند؟ از میزان تحصیلات،آگاهی‌های اجتماعی و مطالبات درصد قابل توجهی از آن‌ها چه می‌دانند؟

این سوال با ادبیات مختلف مطرح شد که آیا نمایندگان و مسئولان کشور از شکاف عمیق میان مقررات قانونی که وضع می‌کنند با واقعیت‌های اجتماعی مطلع‌ هستند؟اساسا آنها قوانین را برای اجرایی شدن و بهبود اوضاع وضع می‌کنند و یا نوعی «حال‌گیری» و ایجاد ناامیدی بیشتر برای میلیونها ایرانی؟

ساعاتی بعد از فراگیر شدن اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی،خبرگزاری فارس خبر مورد نظر را از خروجی خود حذف کرد و دلخوش نماینده صومعه‌سرا هم حوالی نیمه‌های شب در گفت وگو با خبرگزاری مجلس خبر منتشر شده در فارس را تکذیب کرد و گفت:اساسا نه مجلس و نه کمیسیون قضایی چنین مصوبه‌ای نداشته و آنچه در این باره مطرح شده، ادعاهای نادرست است.

روابط عمومی مجلس هم صبح امروز با تکذیب محدودیت جدید برای زنان نوشت: آنچه برخی رسانه‌ها از آن به عنوان مصوبه مجلس یاد کرده‌اند، مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس است که در کمیسیون حقوقی و قضایی در حال بررسی است. براساس توضیحات روابط عمومی مجلس، اساسا زنان مجرد بالای ۱۸ سال نیاز به موافقت فرد دیگر ندارند و مصوبه کمیسیون هم به هیچ‌وجه متعرض این مورد نشده است.ثانیا؛ حتی در مصوبه کمیسیون، در خصوص زنان متاهل به جای دادستان با اعطای اختیار به دادگاه خانواده که دارای تجربه لازم در این خصوص هستند سعی در تسهیل قانون گذرنامه فعلی شده است تا همسر نتواند با دلایل غیر موجه جلوی خروج بانوان از کشور را بگیرد. بر اساس این متن چنانچه مثلا بانویی برای حضور در مسابقات ورزشی یا هر رویدادی نیاز به خروج از کشور داشته باشد و همسرش بدون دلیل با این موضوع موافق نباشد،می‌تواند از مسیر طراحی شده در این مصوبه با استفاده از حکم دادگاه از کشور خارج شود.

علی رغم این تکذیب‌ها، آنچه همچنان شماری از زنان ایران را نگران تصمیمات آینده مجلس‌نشینان کرده؛ضد و نقیض گویی‌های پرتعداد آن‌ها در گذشته است.

منتقدان به یاد می‌آورند که موارد متعددی از تکذیب‌ها در اندک زمانی بعد تایید شده است. به همین دلیل آن‌ها نگران تحدید تازه علیه حقوق زنان هستند.زنانی که طی ماه‌های گذشته در حال تلاش برای دستیابی به حقوق تازه‌ای بودند حالا نگران از دست دادن حقوق اندک فعلی خود هستند.