طبق تعریف کمیته امنیت غذایی جهانی سازمان ملل، امنیت غذایی به این معناست که همه مردم در هر زمانی دسترسی کافی به غذای ایمن و مغذی داشته باشند؛ مواد غذایی که نیازهای یک زندگی سالم را برآورده کند.

ایرانیان زیر تیغ فقر و گرسنگی/تهدید امنیت غذایی هفت استان کشور
کلانشهر: براساس گزارش ‌های مرکز آمار، میانگین رشد نرخ تورم در دوسال گذشته بیش از ۴۵ درصد بوده است. از ابتدای امسال نیز قیمت موادغذایی بیش از ۷۰ درصد شده و حتی قیمت برخی دیگر از اقلام غذایی به بیش از ۲۰۰ درصد رسیده است.

در حال حاضر قیمت این اقلام خوراکی با درآمد خانوارها اصلا همخوانی ندارد؛ حتی اگر کمترین و حداقل ‌های ضروری یک زندگی ساده را برای هر ایرانی در نظر بگیریم با احتساب تورم ها و افزایش نرخ کالاها بیشترین درصد مردم ایران دیگر نمی ‌توانند کالری استاندارد مورد نیاز روزانه خود مانند گوشت را تهیه کنند.

یکی از اقلام مورد نیاز و اساسی گوشت قرمز است. طبق بررسی داده‌ های سال ۲۰۲۲ فائو میزان مصرف گوشت قرمز ایران ۶ کیلو گرم بوده است. چندی پیش علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران نیز به نقل از اتاق اصناف، سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران برای هر ایرانی را حدود ۶ کیلو گرم اعلام کرد. البته به ادعای برخی از کارشناسان این آمار کمتر از ۶ کیلوگرم است. به گفته مهدی میرزا امین، عضو هیات رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی مصرف سرانه گوشت قرمز برای سه دهک فرودست جامعه از جمله کارگران ۳ کیلو گرم است.

به نظر می رسد، یکی از بزرگترین دلایل گرانی این روزهای گوشت، قاچاق دام و صادرات غیرسمی آن به دبی، کویت و قطر و قاچاق دام نیز از پیرانشهر به عراق باشد.

به گفته افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک، طبق گزارش مرکز آمار ایران در طول دو سال گذشته، سرانه مصرف گوشت کاهش پیدا کرده است. سرانه مصرف نیز به این دلیل کاهش پیدا کرده که مردم قدرت خرید ندارند. با افزایش قیمت‌هایی هم که اخیرا اتفاق افتاده، دیگر از ما بهتران می ‌توانند گوشت خرید کنند و دیگر مردم عادی و طبقه ‌ای هم که یک مقدار وضع بهتری داشتند، امکان خرید ندارند.

سوء تغذیه؛ سلامت مردم کم درآمد را تهدید می کند

ربابه شیخ الاسلام، متخصص تغذیه و عضو گروه بهداشت و تغذیه فرهنگستان علوم ‌پزشکی ایران با اشاره به حذف چشمگیر مصرف گوشت در خانواده ‌های ایرانی گفت: زمانی که مردم قدرت خرید کالایی مانند گوشت قرمز نداشته باشند، سعی می کنند این کمبود را با جایگزینی مواد غذایی دیگر مانند سویا جبران کنند. این جایگزینی عوارض زیادی برای توسعه آینده کشور به دنبال دارد ، زیرا در حال حاضر ما با کودکانی روبه‌ رو هستیم که سوء ‌تغذیه دارند. طبق تحقیقات اخیر ما گرسنگی سلولی خیلی در کودکان کشور شایع شده است. همچنین امروزه برخی از خانواده ها با افزایش قیمت ها مواد غذایی به سراغ غذاهای کم کیفیت و بی کیفیت رفته اند. این خانواده دیگر سیری سلولی ندارد، تنها سیری شکم دارد».

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت و درمان در حال حاضر حدود ۱۶ درصد کودکان زیر شش سال در ایران دچار سوء‌ تغذیه هستند و ۸۰۰ هزار کودک نیز در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و البته کمبود ریزمغذی ‌ها مواجه اند.

جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران در این خصوص گفته است:« هم اکنون در جامعه ایرانی قدرت خرید به شدت کاهش پیدا کرده که این مساله تاثیر مستقیمی بر سبد مصرفی خانوار دارد. این افزایش تورم و قیمت مشکلات جدی ‌تری را در درازمدت ایجاد می ‌کند. ما برای رفع این مشکل به خانواده ها پیشنهاد رژیم ‌های جایگزین را داده ایم. برای مثال گفته ایم که اگر توانایی تهیه گوشت قرمز را ندارند، حبوبات و پروتئین ‌های گیاهی را جایگزین آن کنند اما متاسفانه امروز شاهدیم که حتی این اقلام نیز هرروز گران ‌تر می ‌شوند».

طبق اعلام وزارت بهداشت، سرانه مصرف لبنیات از ۹۰ کیلوگرم به ۷۰ کیلوگرم کاهش داشته و به حدود نصف میانگین سرانه مصرف لبنیات در جهان سقوط کرده است.

تهدید امنیت غذایی هفت استان کشور

آمارها نشان می‌ دهد، سوء تغذیه و کمبود وزن در مناطق روستایی دوبرابر مناطق شهری است. به گفته مریم عدالت، پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران، هم اکنون بر اساس نقشه بین المللی امنیت غذایی ایران در زمره کشورهای پرخطر قرار دارد که استان های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در دسته بسیار ناامن و استان های خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر در دسته ناامن قرار دارند.

زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، سال گذشته با هشدار درباره افزایش ناامنی غذایی در برخی مناطق ایران از استان‌ های سیستان‌ و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان ‌جنوبی به‌عنوان استان ‌هایی نام‌برد که وضعیت نگران‌ کننده‌ ای دارند؛ شاخص سوء تغذیه در کودکان در سیستان‌ و بلوچستان که پیش از سال ۹۹ شش درصد بوده، در سال گذشته به ۱۲ درصد رسید.

نامه اندریک ستاره 17ساله فوتبال برزیل به برادر 4ساله اش دنیا را تکان داد
فقیر به دنیا آمد،در فوتبال دوباره متولد شد
 سردخانه و محل نگهداری گوشت این فروشگاه پلمب شد
کشف 400 کیلو گوشت تاریخ مصرف گذشته از فروشگاه زنجیره ای بزرگ در رشت

نظر شما:

security code