نوسان قیمت خودرو همچنان ادامه‌ دارد و سطح معاملات نیز در بازار خودرو کاهش یافته است. اما در این میان، سوالی که مطرح می‌شود این است که بازار شب عید خودرو در چه وضعیتی قرار می‌گیرد؟

۴ سناریو برای قیمت خودرو در شب عید/نوسان قیمت خودرو با تنش های ارزی
کلانشهر: قیمت خودرو در هفته‌ای که گذشت نوسانات زیادی را تجربه کرد. در طرفی، برخی از خودروهای پرطرفدار رکوردهای جدید قیمتی را در کارنامه خود ثبت کردند و از طرف دیگر، برخی از خودروها با کاهش جزئی همراه شدند. البته در میان این نوسانات بازار زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای به گوش می‌رسد که می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار آزاد خودرو بگذارد.

در میان این هیاهوی بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که قیمت‌ها تا پایان سال چه روندی را طی می‌کنند؟

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، گفت: اگر نرخ تورم و قیمت دلار کنترل شود، بازار به همین روند فعلی خود ادامه می‌دهد. در غیر این صورت روند افزایش قیمت را در پیش خواهیم داشت.

او افزود: البته اگر میزان عرضه خودرو به بازار بالا رود و خودروهای وارداتی نیز به بازار کشور برسند، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ خودرو در بازار تا حدودی به تعادل برسد.

خروج بازار خودرو از رکود

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو، به تجارت‌نیوز گفت: در روزهای گذشته نوسانات قیمتی بالا رفت. اما با توجه به اینکه به عید نزدیک می‌شویم، خرید و فروش در بازار نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است و می‌توان گفت بازار از رکود خارج شده است.

او افزود: گرچه عرضه خودرو توسط خودروسازان افزایش یافته است، اما تقاضا همچنان بالاست و همین عامل افزایش قیمت خودرو به صورت ساعتی در بازار است. به نظر می‌رسد روند بازار در روزهای آینده نیز به همین شکل ادامه داشته باشد.

در این بین کارشناس دیگری، نظر مخالف نادری را دارد و معتقد است بازار همچنان در وضعیت رکودی به سر می‌برد.

محمدرضا حامدی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار خودرو نسبت به سال گذشته در همین زمان، در وضعیت رکودی قرار دارد. در حال حاضر سطح معاملات بسیار پایین است و عرضه خودرو به بازار همچنان قطره‌چکانی صورت می‌گیرد. عرضه خودرو در بورس کالا نیز تا کنون تاثیری بر روند بازار نداشته است.

او افزود: نوسانات دلار نیز بر قیمت خودرو تاثیر گذاشته است. هم‌گام با نوسانات دلاری، نرخ خودرو نیز تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از اواسط بهمن‌ماه بازار مجددا رونق بگیرد و سطح معاملات بالا برود.

نوسان قیمت خودرو با تنش‌های ارزی

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو،گفت: این روزها دولت در حال گفتاردرمانی است و وعده می‌دهد خودروهای خارجی به زودی وارد کشور می‌شود. اما همان‌گونه که مشاهده می‌شود، تعداد خودروهای وارداتی بسیار کم است و به نظر نمی‎‌رسد تعداد قابل توجهی خودرو به کشور آید.

او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در اواخر سال جاری تنش‌های ارزی بالا رود و مردم برای حفظ ارزش پول خود در بازارهای مختلف، ازجمله بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنند و نقدینگی خود را تبدیل به کالای سرمایه‌ای کنند.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: در نتیجه پیش‌بینی می‌شود بازار شب عید خودرو با نوسانات زیادی همراه باشد. مگر آن‌که مسئولان از راهکارهایی برای کنترل بازار استفاده کنند. در این حالت، گرچه قیمت خودرو در شب عید کنترل می‌شود، اما افزایش نرخ این کالا پس از عید با شدت بیشتر اتفاق می‌افتد.

نظر شما:

security code