نجفی توانا؛ وکیل دادگستری:

قتل هولناک رومینا ریشه سنتی دارد / ریشه فرار برخی دختران زیر ۱۶ سال بررسی شود


۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۱۱:۲۵ | کد خبر: ۷۲۳۸ چاپ

یک وکیل دادگستری با اشاره به ماجرای قتل رومینا اشرفی که توسط پدرش در خواب با داس سربریده شد، گفت: باید ریشه فرار دختران زیر ۱۶ سال که در این حادثه هم رخ داده است بررسی شود تا با اطلاعات حاصله مسئولین بتوانند آن را مدیریت کنند.

قتل هولناک رومینا ریشه سنتی دارد / ریشه فرار برخی دختران زیر ۱۶ سال بررسی شود

کلانشهر: علی نجفی توانا گفت: قتل های خانوادگی و جنایاتی که در آنها افراد همدیگر را می شناسند، ریشه درسوءتفاهمات و اختلافات گسترده و همچنین ناتوانی افراد برای مدیریت بحران دارد، خشونت از «کلامی» شروع می شود و  در نهایت به جنایت منتهی می شود.

وی افزود: سوءتفاهمات باعث ایجاد بی اعتمادی و سوءظن می شود و این گونه است که دو برادر یا والدین و فرزندان و یا دو همسایه یا زن و شوهر به جایی می رسند که قدرت تحمل را نسبت به همدیگر ندارند و تنها در این حالت با توجه به شدت آن هر دو طرف با به زانو در آوردن طرف دیگر باعث ایجاد چنین جنایاتی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه جنایت جسمی حیوانی ترین رفتار نوع بشر است، گفت: قتل های خانوادگی بین زن و شوهر، ریشه در برخی از سوءتفاهمات مسایل اقتصادی و جنسی دارد یا قتل های خانوادگی بین فرزند و والدین مربوط به این است که فرزندان از والدین پیروی نمی کنند و نارضایتی والدین از آنها به حدی می رسد که امکان تحمل فرزندشان را ندارند و باعث می شود که فرزندان یا  از خانه فرار می کنند یا توسط  والدین بیرون رانده شوند و  یا قتلی به وقوع افتد. ریشه این اتفاقات  مشکلات اقتصادی و بیکاری وعدم ازدواج جوانان است که باعث وقوع قتل یا جنایتی می شوند.

نجفی توانا درباره سربریدن دختر ۱۴ ساله توسط پدرش در خواب گفت: حادثه ای که رخ داده ریشه سنتی دارد و ارزش های دینی و فرهنگی آنها با شرایط جدید و فضای مجازی چندان انطباق ندارد و گسست و اختلاف بین فرزندان باعث شده با کوچکترین اختلافی موضوع به جای تفاهم به درگیری برسد.

وی افزود: حادثه رخ داده شده واکنش های فراوانی را به دنبال داشته است. واکنش مدیریتی از بالا به پایین را شاهدیم. اکثرا در غرب کشور  فرزندان دختر آسیب پذیرتر نسبت به پسران هستند وحتی حق ایجاد رابطه دوستی با جنس مخالف را ندارند و بارها شاهد درگیری های دسته جمعی در این زمینه در غرب کشور بوده ایم.

وی افزود: باید ریشه فرار دختران زیر ۱۶ سال که در این حادثه هم رخ داده است بررسی شود تا با اطلاعات حاصله مسئولین بتوانند آن را مدیریت کنند. متاسفانه ریشه این جنایات به روابط قبلی والدین بر می‌گردد و نیز تعصب بی جا که باعث قتل خانوادگی می شود.

نجفی توانا گفت:  طبق  ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی پدر در جایگاه ولی دم در قتل فرزند قصاص نمی شود بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر می شود لذا متاسفانه در نظام تقنینی با محافظه کاری روبرو هستیم. عملی که این پدر انجام داده با شرایط امروز کشور  مطابقت ندارد و باید شرایط روحی و وضعیتی که قتل در آن انجام شده در کنار شرایط زندگی مقتول مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پایان یادآور شد: در قانون مجازات سابق و فعلی براساس قاعده «انت و ما لک لابیک» و فحوای عدم قصاص پدر به دلیل قتل فرزند، از جمله ادله ای است که در این قاعده  به آن استناد شده است.


ایسنا