تراکم جمعیت و ورود خرده فرهنگ ها عامل افزایش خشونت در گیلان است / قانون گذار بر اساس نظر اکثر فقها برای قاتل رومینا اشرفی قصاص در نظر نمی گیرد

اختصاصی کلانشهر _ امیرحسین کریمی / علیرضا آریا: نشست خبری دادگستری کل استان گیلان که قرار بود صبح امروز با حضور رییس کل دادگستری گیلان برگزار شود، بدون حضور او در سالن اجتماعات دادگستری کل برگزار شد. در این مراسم جان‌احمد آقایی و حجت‌الاسلام احمد میرمحمدی به تشریح عملکرد دادگستری گیلان پرداختند.

جان‌احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در ابتدای این جلسه گفت: هفته قوه قضاییه با دو رویکرد طراحی شده است؛ یکی تجلیل از مقام شهدای هفتم تیر و دیگری تبیین رویکرد فعلی و چشم‌انداز آینده دستگاه قضایی در کشور.

او افزود: دستگاه قضایی محدودیت قضایی دارد و نمی‌تواند تمام اطلاعات پرونده‌ها را در اختیار افکار عمومی قرار دهد. در دو قوه دیگر می‌توان به سرعت اتفاقات را گزارش داد اما در دستگاه قضایی این امکان وجود ندارد چون موارد قانونی با آبروی مردم سر و کار دارد.

آقایی اضافه کرد: اگر نهادهای حاکمیتی در اجرای حقوق عامه سستی کنند قطعا دستگاه قضایی حقوق عمومی را پیگیری خواهد کرد.

توقف اخذ ورودی برای تفرجگاه‌ها

جان‌احمد آقایی همچنین گفت: اخذ عوارض از شهروندان در سال گذشته متوقف شد و بر اساس مصوبه ابلاغی نباید هیچ مبلغی برای ورود به مکان‌های سیاحتی، متبرکه و زیارتی دریافت شود. او گفت: طبق ارزیابی درآمد افرادی که در تفرجگاه‌ها و اماکن متبرکه فعالیت می‌کردند متوجه شدیم درآمد ماهاهنه آن‌ها بعضا بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان است.

او همچنین درباره حقوق عمومی در دسترسی به اماکن تفریحی گفت: قانون‌گذار سواحل را ثروت عمومی تلقی کرده است اما برخی از این سواحل انحصاری شده بودند. در سال 98 بخشنامه‌ای تنظیم شد که بر اساس آن هیچ مقامی حق اخذ وجه از مردم ندارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تصریح کرد: همین موضوع مهمترین دلیل غرق شدن گردشگران در سواحل استان بود چراکه گردشگران زیر بار پرداخت پول برای حضور در مناطق محافظت‌شده نمی‌رفتند و تفریح کردن در مناطق خطرناک و خلوت موجب غرق شدن آن‌ها می‌شد.

او در انتهای این بحث گفت: مقرر کردیم هیچ نهادی از مردم وجهی برای دیدن طبیعت دریافت نکند؛ اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد بعضی از مسئولین برای نفس کشیدن هم از ما مالیات می‌گرفتند.

اطلس جرایم استان گیلان و روندهای کاهشی و افزایشی

آقایی گفت: در آمار اطلس جنایی سال 98 گیلان اولین عنوان مجرمانه سرقت است و میزان آن نسبت به مدت مشابه در سال 97  ده درصد رشد داشته است. سرقت همچنین 11 درصد از پرونده‌های کیفری استان را شکل می‌دهد.

او افزود: تحریم، سوء‌مدیریت و سایر عوامل باعث شده است میزان سرقت بالا برود و قطعا اگر برنامه‌ریزی‌های ما برای پیشگیری از وقوع جرم نبود میزان وقوع جرائم بسیار بالاتر از این مقدار می‌شد.

جان‌احمد آقایی دومین عنوان مجرمانه در استان را «توهین» دانست و در این باره گفت: توهین در سال 98 نسبت به سال 97، 18 درصد کاهش داشته است. جرایمی که منشا آن خشونت است شامل توهین، ایراد ضرب و تهدید از زیرمجموعه های خشونت محسوب می‌شوند. اولین عنوان خشونت در سال 97 «ایراد ضرب عمدی» بود اما این عنوان الان به رتبه سوم جرائم استان آمده است. او عنوان کرد: در سال گذشته 46 هزار 16 فقره پرونده مربوط به خشونت وارد دستگاه قضایی استان شده است که 21 درصد از مجموع کل پرونده‌های کیفری را جرایم خشونت تشکیل می‌دهد.

چرا خشونت در گیلان زیاد است؟

او در توضیح چرایی بالا بودن خشونت در استان گفت: یکی از مهمترین عوامل خشونت در استان گردشگرپذیر بودن گیلان است، چراکه خرده‌فرهنگ‌های زیادی وارد استان شده‌اند. میزان خشونت در فصل گرما بیشتر است چون با افزایش ورود گردشگران به استان، تعارض خرده‌فرهنگ ها هم زیاد می‌شود.

آقایی اضافه کرد: تراکم جمعیت استان گیلان دومین عامل افزایش خشونت در استان است چراکه وقتی تراکم کاهش پیدا می‌کند آستانه تحمل مردم هم کم می‌شود و موجب افزایش خشونت خواهد شد.

 

از چه جرائمی در استان کاسته شده است؟

بر اساس توضیحات جان‌احمد آقایی، برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد استان گیلان در زمینه عمل مجرمانه «سرقت» در رتبه هفتم کشور و در «توهین» در جایگاه بیست و پنجم کشور قرار دارد. بر اساس همین ارزیابی جرم «ایراد ضرب عمدی» در استان گیلان یکی از کمترین جرائم نسبت به کل کشور است.

او گفت: ایراد صدمه بدنی غیر عمدی در سال 98 نسبت به مدت مشابه در سال 97 ده درصد کاهش داشته است. بر همین اساس تهدید، 22 درصد کاهش داشته است و جرائم تخریب و حمل مواد مخدر هم به ترتیب هفت و 17 درصد نسبت به سال 97 کاهش داشته‌اند.

افزایش هشت درصدی کلاهبرداری در گیلان

آقایی تصریح کرد: بر همین اساس جرم کلاهبرداری هشت درصد در استان رشد داشته است و معتقدیم اگر اقدامات مراقبتی ما نبود میزان رشد این جرم اکنون بسیار بالاتر از این مقدار بود. همچنین رانندگی بدون پروانه 26 درصد و مزاحمت مِلکی و ممانعت از حق هر کدام به ترتیب 15 و چهار درصد کمتر شده‌اند.

 

افزایش طلاق‌های توافقی در گیلان

آقایی گفت: طلاق در سطح دنیا سیر صعودی دارد و این موضوع در کشور و استان ما هم برقرار است، درحالی که در کشور ما به دلیل پایبندی به موازین و عرف وضعیت بهتری برقرار است. معتقدم این دعا و روحیه‌ی مردم نجیب ماست که باعث می‌شود ما از بحران‌ها بگذریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: 77 درصد از طلاق‌ها در سطح استان به صورت توافقی انجام می‌شود. او تصریح کرد: طلاق‌های توافقی عمئتا به دلایلی همچون دریافت مستمری، ممانعت از رفتن فرزند ذکور به سربازی، اطاله دادرسی و ... انجام می‌شود.

جان‌آقایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «آیا اکبر طبری در دادگستری گیلان هم نفوذ کرده بود یا نه؟» گفت: خیر آن پرونده جنبه کشوری دارد و خوشبختانه گزارشی از تخلف شبکه ایشان در گیلان دریافت نشده است.

سوال خبرنگار کلانشهر پیرامون پرونده قتل رومینا اشرفی

جان‌محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار کلانشهر مبنی بر وضعیت پرونده قتل رومینا اشرفی گفت: قتل یک آسیب اجتماعی و طبیعی است و در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. اگرچه قتل‌هایی همچون قتل رومینا اشرفی حاصل رکود فکری، فقر شدید فرهنگی و تعصبات مسموم فرد بود اما پرونده کماکان درحال رسیدگی است.

او تصریح کرد: دو نظر در میان فقها برای تادیب متهم وجود دارد؛ بسیاری از فقها ارتکاب قتل توسط پدر و جد پدری را مشمول قصاص نمی‌دانند و برخی هم قتل در شرایط غیرمعمول و به منظور سوء‌استفاده را مستحق قصاص می‌دانند اما در اینجا نظر قانون‌گذار بر نظر اکثریت فقها دلالت دارد و بر این اساس متهم قتل نوجوان تالشی قصاص نخواهد شد. او تاکید کرد: قطعا این پرونده اولین پرونده و آخرین پرونده چنین جرائمی نیست و باید احساسات نوجوانان را در حوزه تربیتی تامین کنیم.