طرح مصونیت قضایی مادام‌العمر روسای فدراسیون روسیه از جمله "ولادیمیر پوتین" به پارلمان این کشور (دوما) ارایه شده است.

ارایه طرح مصونیت قضایی مادام العمر پوتین به پارلمان روسیه

کلانشهر: بر اساس این طرح پوتین و روسای سابق فدراسیون روسیه حتی در صورت ترک منصب به صورت مادام‌العمر بایت اقدامات شان در دوران ریاست و پیش و پس از آن، از تعقیب قضایی مصون خواهند بود.

ارایه این طرح همزمان با انتشار شایعاتی مبنی بر بیماری "پارکینسون" پوتین و احتمال کناره‌گیری او از قدرت به خاطر بیماری مطرح شده است؛ خبری که کاخ کرملین تکذیب کرده و آن را بی‌اساس خوانده است.

بر اساس این طرح روسای فدراسیون روسیه برای هرگونه تخلفی که مرتکب شده‌ باشند از پیگردهای کیفری مصونیت خواهند داشت.

بر اساس قوانین فعلی فدراسیون روسیه، روسای فدراسیون روسیه تنها برای اقداماتی که در طول دوران ریاست خود انجام داده اند، مصونیت قضایی دارند اما قرار است در قالب طرح جدید این مصونیت به تمامی اقدامات روسای فدراسیون روسیه در طول دوره عمرشان تسری یابد.

در قالب طرح جدید تنها در صورت ارتکاب جرایم سنگین از جمله خیانت در امانت یا سایر جرایم جنایی سنگین در صورت تصویب دو سوم هر دو مجلس روسیه، مصونیت قضایی مادام‌العمر روسای فدراسیون روسیه، لغو می‌شود.

طرح جدید مصونیت قضایی قرار است همراه با تصویب اصلاحات جدید قانون اساسی روسیه در دوما مورد بررسی قرار بگیرد و به احتمال فراوان به تتصویب دوما خواهد رسید.

پوتین 68 ساله بر اساس اصلاحات جدید در قانون اساسی روسیه می‌تواند تا سال 2036 یعنی زمانی که به 84 سالگی برسد، در قدرت بماند. پوتین 2 دهه است که قدرت را در فدراسیون روسیه در دست دارد.

هفته پیش پوتین قانون جدیدی را امضا کرد که بر اساس ان روسای فدراسیون روسیه پس از ترک منصب صاحب یک کرسی مادام‌العم ردر مجلس سنای روسیه می‌شوند.


عصرایران