معاون میراث فرهنگی گیلان از تهیه طرح احیای اسلحه خانه منتسب به سردار جنگل در گوراب زرمیخ خبر داد

کلانشهر:  معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به تخریب ۸۰ درصدی اسلحه خانه یا مقر نظامی منتسب به میرزا کوچک خان جنگلی در گوراب زرمیخ، گفت: در حال حاضر طرح احیای اسلحه خانه میرزا توسط مشاور تهیه شده و در صورت تامین اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان و شهرداری گوراب زرمیخ مرمت این بنا در دستورکار قرار خواهد گرفت.

ولی جهانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت اسلحه خانه یا مقر نظامی منتسب به میرزا کوچک خان جنگلی در گوراب زرمیخ، اظهار کرد: ساختمان اسلحه خانه یا مقر نظامی میرزا کوچک در گوراب زرمیخ واقع شده است، با توجه به بررسی‌های به عمل آمده به نظر می‌رسد قدمت بنای باقی مانده بیش از صد سال برسد.

معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به تخریب ۸۰ درصدی این بنا، افزود: طبق گزارش واصله از اداره  میراث فرهنگی شهرستان صومعه‌سرا  توافقاتی که بین مالک و شهرداری گوراب زرمیخ صورت گرفته این بنا جهت ایجاد موزه مردم شناسی در اختیار شهرداری گوراب زرمیخ قرار گرفته است و در حال حاضر مسئولیت نگهداری و حفاظت از این اثر تاریخی بر عهده شهرداری است بنابراین طبق ماده ۹۸، برنامه ششم توسعه دولت آثار تاریخی که در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارند، یکی از وظایف ذاتی دستگاه حفاظت، مرمت و ساماندهی آن اثر تاریخی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی خواهد بود.

جهانی در خصوص ثبت این اثر تاریخی گفت: این اثر در دستورکار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته ولی یکی از ایراداتی که روی این پرونده وارد است ابتدا این بنا باید احیا و مرمت شود سپس ثبت این اثر بلامانع خواهد بود؛ در حال حاضر طرح احیای اسلحه خانه میرزا توسط مشاور تهیه شده و در صورت تامین اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان و شهرداری گوراب زرمیخ مرمت این بنا در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات سال ۹۸ مبلغ  ۱۰۰ میلیون تومان اوراق برای مرمت این بنا از سوی سازمان برنامه ریزی و بودجه استان گیلان اختصاص داده شده بود اما از آنجاییکه این اداره کل جهت مرمت بنای تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی با مشکل مواجه بود، اعتبار مرمت بنای فوق از سر جمع اعتبارات میراث گیلان کسر و به اعتبارات شهرداری اضافه شد.

معاون میراث فرهنگی گیلان از تدوین طرح یادمان مشهد میرزا در ارتفاعات ماسال به سمت خلخال خبر داد، گفت: این طرح توسط مشاور تدوین شده و مورد تایید شورای فنی اداره کل قرار گرفته است و در صورت تامین اعتبار در کمیته برنامه ریزی فرمانداری شهرستان ماسال نسبت به فاز اجرایی آن اقدام خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه آرامگاه دکتر حشمت در رشت، ساختمان کسمایی(موزه رشت)، خانه میرزا در استاد سرا رشت، گورستان سلیمانداراب و... جزو آثار تاریخی منتسب به میرزاکوچک خان و یارانش است، تصریح کرد: مرمت خانه میرزا جهت ایجاد خانه موزه نهضت جنگل در دستورکار شهرداری و میراث گیلان قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به زودی به عنوان خانه موزه نهضت جنگل به بهره برداری می‌رسد.

نظر شما:

security code