چرا مرغ در گیلان کمیاب شده است؟ / حضور در صف مرغ رشته های محدودیت کرونایی را پنبه می کند

کلانشهر: معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان گفت: به دلیل تفاوت قیمت مرغ در استانهای همجوار گیلان و عدم رعایت قیمت مصوب شاهد کمبود مرغ در استان هستیم.

مهدی نقدی در گفت و گو با ایسنا در خصوص علت کمبود مرغ در بازار رشت، گفت: میزان مصرف مرغ در گیلان روزانه ۲۲۰ تا ۲۴۰ تن است و این میزان مرغ باید با قیمت مصوب در استان توسط جهاد کشاورزی توزیع شود اما امروز کمتر از نیاز استان توزیع شد و این امر موجب کمبود مرغ با قیمت مصوب در فروشگاه‌ها شده است.

وی افزود: مرغ قیمت مصوب در استان‌های اطراف نظیر مازندران، اردبیل و قزوین خیلی بالاتر از گیلان است و به همین دلیل مرغداران مرغ‌های کشتار شده را از استان گیلان خارج می کنند.

نقدی با بیان اینکه هم اکنون مرغ در گیلان در حال توزیع است اما میزان عرضه کمتر از تقاضا با قیمت مصوب دولتی است، تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید تولیدکنندگان را مجبور کند، حتما میزان مرغ مورد نیاز استان را تامین کنند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه گیلان از جمله استان‌های تامین کننده مرغ تهران است و نمی‌توان جلوی خروج آن را گرفت، گفت: کمبود مرغ در بازار موجب سوء استفاده روزافزون دلالان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خروج مرغ به صورت قاچاق و عدم رعایت قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و وجود تفاوت قیمت در استان های همجوار مرغداران را ترغیب می‌کند، برای صرفه اقتصادی بیشتر به جای توزیع در فروشگاه‌های گیلان، مرغ‌ها را به دیگر استان‌ها بفرستند.

به گزارش ایسنا، با توجه به قرمز بودن وضعیت کرونایی شهر رشت، انتظار می‌رود، تامین اقلام اساسی مردم در اولویت کارهای دستگاه های ذیربط قرار بگیرد، این در حالیست که هم اکنون کمبود مرغ در رشت موجب شده است که مردم برای خرید مرغ در برخی از فروشگاه‌هایی که به صورت محدود توزیع می کنند در صف های طولانی بایستند و این صف های طولانی همه رشته های اعمال محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی اصناف، محدود شدن تعداد حضور کارمندان در ادارات و محدودیت ترددها و ... را پنبه کند.  

ناهماهنگی‌ها در سطح دو سازمان از دلایل کمبود مرغ در گیلان


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان گفت: علت اصلی کمبود مرغ را برخی ناهماهنگی‌ها در سطح دو سازمان جهاد کشاورزی و صمت است.
آرش فرزام صفت در جمع خبرنگاران در خصوص علت کمبود مرغ دولتی در برخی شهرستان‌ها با اشاره به اینکه گیلان به رعایت قیمت مصوب گوشت مرغ پایبند است، گفت: در گیلان قیمت‌های مصوب رعایت می‌شود اما در برخی از استان های همجوار قیمت مرغ به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است.
وی علت برخی کمبود ها را خروج مرغ از مرزهای استان دانست و افزود: دولت برای تامین کالاهای اساسی بویژه آرد، یارانه های هنگفتی پرداخت می کند و شایسته نیست در شرایط سخت تحریمی، بخشی از سهمیه ی آرد دولتی به صورت خارج از شبکه در بازار آزاد یا برخی کارخانجات خوراک دام عرضه شود.
فرزام صفت همچنین با استناد به گزارش‌های دریافتی از شهرستان‌ها، علت اصلی کمبود مرغ را برخی ناهماهنگی‌ها در سطح دو سازمان جهاد کشاورزی و صمت عنوان کرد.
وی تصریح کرد: تشدید نظارت‌ها اصلی ترین راهکار برای پیشگیری از بروز محدودیت در روند توزیع کالاهای اساسی است.

نظر شما:

security code