پل ها چه تاثیری بر زندگی شهری می گذارند؟

عبور از بلندای رشت


۱۳۹۹/۰۹/۱۶ - ۰۸:۰۷ | کد خبر: ۱۰۴۸۲ چاپ
عبور از بلندای رشت

کلانشهر _ علیرضا آریا: پل‌ها همیشه جزییات ویژه‌ای به سیمای شهرها اضافه کرده‌اند. در شهرهای امروزی پل‌ها علاوه بر ویژگی‌های دل‌انگیزشان گاهی دردسر هم به بار می‌آورند. ترافیک، شلوغی و کلافگی تا حد زیادی با احداث پل‌های ماشین‌رو تعدیل می‌شوند؛ تصور کنید سال‌ها از ترافیک و شلوغی شهر کلافه می‌شده‌اید و حالا در چند ثانیه بر فراز شهر به پرواز در می‌آیید. 

تقاطع غیرهمسطح شهید باستانی شعار که به نام‌های «پل صابرین» و «اولین خیابان دو طبقه‌ی شمال کشور نیز معروف است در آبان‌ماه سال 1392 افتتاح شد. پروژه‌ی سنگینی که در دوره‌ی شورای چهارم، استانداری محمدعلی نجفی و شهرداری محمدابراهیم خلیلی افتتاح شد. این پروژه که در زمان ساختش بیش از 27 میلیارد تومان هزینه برداشت، یکی از مجموعه روگذرها و زیرگذرهایی بود که در نوار بیرونی شهر رشت احداث شد.

ساخت این پل اگرچه تا حدی از بار ترافیکی آن منطقه از شهر کاست اما به گواه بسیاری از ساکنان اطراف پل، تاثیر مستقیمی روی زندگی آن‌ها گذاشته است. پلی که عملا خیابان را به داخل خانه‌های اطرافش می‌برد. معضل ویژه‌ی ساخت پل‌های این چنینی صدای ماشین‌هایی است که از روی آن عبور می‌کنند. در پروژه‌ای مشابه و در پل صدر تهران برای مقابله با این مشکل پل را به صورت تونلی درآودند که دیواره‌های آن از انتشار گسترده‌ی صدا جلوگیری می‌کرد.

بخشی از این پل در سال نخست افتتاحش فروریخت و آن روز جنجال‌های بسیاری به پا کرد. با این وجود این پل بیش از هفت سال است که جزیی از سیمای شهری رشت شده است. این پل برای شما یادآور چیست؟