وزیر بهداشت آخرین اقدامات انجام شده برای واردات واکسن کرونا با وجود فشارهای سنگین آمریکا را تشریح کرد.

گره گشایی در واردات واکسن کرونا با وجود فشارهای آمریکا/کاهش تعداد شهرهای قرمز به ۳۴ شهر

کلانشهر: به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی با اشاره به دستور رییس جمهور برای خرید واکسن کرونا، گفت: تهیه واکسن کرونا تحت تاثیر فشارهای ناجوانمردانه آمریکایی ها و مشکلات در نقل و انتقال پول قرار داشت که خوشبختانه گره های آن دارد گشوده می شود و به این ترتیب واکسن وارداتی کرونا برای تزریق در گروه های آسیب پذیر وارد کشور خواهد شد.

 

وی افزود: همچنین با کار گسترده انجام شده در داخل کشور، واکسن داخلی به عنوان افتخار ملی در خدمت مردم عزیز خواهد بود و در نشست آتی گزارش آن را به مردم ارایه خواهم داد.

 

وی همچنین به گام چهارم بسیج ملی مدیریت و کنترل اپیدمی کووید-۱۹ به شیوه محله و خانواده محور اشاره کرد و با حضور در رصدخانه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان قرارگاه و مقری که شبانه روزی این پروه ملی را رصد می کند، از همکاری سازمان بسیج، وزارتخانه های کشور، راه، ارتباطات و گردشگری و همچنین سازمان های غیردولتی، ناجا، نیروهای مسلح و همچنین مردم در این طرح محله محور قدردانی کرد.

 

وزیر بهداشت با اشاره به استراتژی هر خانه یک پایگاه سلامت در طرح محله محور مقابله با کرونا، ادامه داد: دستاوردهای خوبی از این طرح داشتیم و امیدواریم که میزان مشارکت و همدلی مردم افزایش یابد و در رابطه با هر خانه یک پایگاه سلامت، سفیران سلامت واقعی را در این دوره تکمیل کنیم.

 

وزیر بهداشت با اشاره به مرگهای حدود ۵۰۰تایی کرونا گفت: به دنبال اقدامات انجام شده امروز مرگهای زیر ۳۰۰ را تجربه می کنیم؛ هرچند که هنوز هم روزهای غم انگیزی است و مرگ هر شهروند در هر جای دنیا ملال انگیز است و امروز هم بیش از ۲۹۰ خانواده را در کشورمان داغدار دیدیم.

 

کاهش ۳۰ درصدی بستریهای کرونا

وی ادامه داد: اولین دستاورد اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی، کاهش ورودی به بیمارستانهاست. خوشحالیم که امروز به طور متوسط حدود ۳۰ درصد از تختهای ارایه خدمت به بیماران کووید ۱۹ کمتر شده اند و این موضوع نفس کشی است برای همکاران من در نظام ارایه خدمت در بیمارستانها.

 

نمکی افزود: در مجموع به دنبال تلاش شبانه روزی بهورزان، کادر بهداشتی و درمانی، علوم آزمایشگاهی و دست اندرکاران سلامت، امروز میزان تستها به حداقل ۷۰ هزار و حداکثر ۱۰۰ هزار مورد رسیده و با ورود تستهای سریع ۱۲۰هزار تست افزایش می یابد. به این ترتیب بیماریابی بییشتری را تجربه می کنیم و به دلیل تشخیص زودرس، بیماران بدحال کمتری روانه بیمارستاها می شوند و مرگ و میرها نیز کاهش خواهد داشت. بنابر براوردهای بین الملی امروز باید مرگ بالای ۱۱۰۰ را تجربه می کردیم که خوشبختانه به دنبال اقدامات انجام شده میزان مرگ و میرها به زیر ۳۰۰ رسیده و و ان شاالله به سمت ۲۰۰ و پایین تر حرکت خواهد کرد.

 

کاهش تعداد شهرهای قرمز به ۳۴ شهر

وی با اشاره به تعداد ۱۶۰ شهر قرمز در اول آذرماه و تعداد شهرهای نارنجی و زرد، افزود: خوشبختانه به دنبال محدودیت های ایجاد شده و اقدامات انجام شده، تعداد شهرهای قرمز در ۱۱ آذر ماه به ۶۴ شهر کاهش یافت و امروز در ۱۹ آذرماه، پاداش محدودیتهای ایجاد شده کاهش تعداد شهرهای قرمز به ۳۴ شهر قرمز، ۲۶۰ شهر نارنجی و ۱۵۴ شهر زرد است.

 

نمکی گفت: در اول آذر ماه تعداد نقاط قرمز در نقشه کشور بسیار زیاد بود و تقریبا همه کشور قرمزپوشی کامل بود. در ۱۱ آذر لکه های قرمز کمتر و در ۱۹ آذر لکه های زرد بیشتر و لکه های نارنجی در حد متوسط و قرمزها به شدت کمتر است. امیدواریم روند خروج قرمز در نقشه کشور به شکل روز افزون ادامه داشته باشد.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: در IT امکاناتی را فراهم کردیم که بر اساس آن می توانیم روی نقشه کلیک کنیم و هر شهرستان و استان را به صورت مجزا رصد کنیم. به عنوان مثال اکنون با کلیک بر روی استان گلستان مشخص است که در "آق قلا" یکی از وضعیتهای نامناسب از نظر میزان ابتلا و گرفتاری ناشی از کرونا را داریم. همچنین "راور" در کرمان به عنوان یکی از شهرستانهای قرمز پرخطر ما است. این رصد هوشمند به ما این امکان را خواهد داد هر لحظه بخواهیم تصمیم برای اعمال محدودیت بگیریم، شهر هدف را به خوبی مشخص کنیم.

 

نگرانی از عادی انگاری مردم

وی با ابراز نگرانی از عادی انگاری وضعیت از سوی مردم، افزود: بزرگترین اضطراب ما و همکاران مان بحث عادی انگاری است. هر چقدر این نقشه را به سمت زرد شدن و سفید شدن ببینیم، افزایش این روحیه عادی انگاری در مردم ما را مضطرب می کند؛ چراکه هیچ پدیده ای موثرتر از فاصله گذاری، رعایت پروتکلها و گوش سپردن به تقاضاهای همکاران ما برای رهایی از چنگال بیماری و مرگ ناشی از آن، نداریم.

 

هوای زنجیره سرسبز شمال کشور، مه آلود از ویروس کووید-۱۹

وزیر بهداشت به وضعیت بیماری در استانهای شمالی کشور اشاره کرد و گفت: روزی به همکاران عرض می کردم گرفتاری ما در استانهای شمالی معطوف خواهد شد به جمعیت روستانشین. امروز متاسفانه روستاهای پاک، گرفتار شدند. به عنوان مثال اکثر روستاهای ترکمن نشین در گلستان و همچنین روستاهای مازندران به خصوص در ارتفاعات که قبل پاک بودند، گرفتار شدند. در گیلان هم گرفتاریهایی داریم. در مجموع هوای زنجیره سرسبز شمال کشور مه آلود از ویروس کووید ۱۹است. برخی از استانها نظیر سیستان در سیستان و بلوچستان می توانند از رفت و آمدها به استانهای شمالی، متاثر شوند و باید در این زمینه مراقبت شود.

 

نمکی همچنین درباره استانهای جنوبی و آبگرفتگی ها در برخی از شهرهای جنوبی گفت: در این استانها نیز باید مراقبت شود در فرونشت آبی که به فاضلاب آلوده است، بیماریهای روده ای مهار شود؛ همانند آنچه که سال گذشته شاهد آن بودیم و تردید ندارم امسال هم مانند سال گذشته این قابلیت را نشان خواهیم داد. بعد از آن هم بحث کووید و توجه به تهویه هوای منازل است که لازم است توجه شود.