تاس: دریای کاسپین کوچک می شود


۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۲۰:۴۰ | کد خبر: ۱۰۸۱۷ چاپ

خبرگزاری دولتی تاس در گزارشی از امکان کوچک شدن دریای کاسپین تا پایان قرن جاری میلادی خبر داد.

تاس: دریای کاسپین کوچک می شود

کلانشهر: به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی تاس روز چهارشنبه در گزارش خود خاطرنشان کرد که سطح دریای کاسپین ممکن است تا پایان قرن بیست و یکم ۹ تا ۱۸ متر کاهش یابد که بر اثر آن باکو دیگر بندر نخواهد بود و خلیج قره‌ بغاز واقع در شمال غربی ترکمنستان نیز از بین خواهد رفت.

 

 در گزارش تاس به استناد گزارش های کارشناسان و دانشمندان آمده است: کوچک شدن دریای کاسپین موجب خواهد شد تا بخش های شمالی این دریا خشک شود.

 

دریای کاسپین یکی از پهنه های آبی بزرگ است که منابع آبی آن شیرین نیست و در داخل منطقه اوراسیا واقع شده و ارتباطی با دریاهای دیگر یا اقیانوس ها ندارد. این پهنه آبی ۵.۵ میلیون سال پیش بر اثر کاهش سطح آبهای اقیانوس ها شکل گرفته است.  

 

رسانه روسی نوشت: نظرات کارشناسان اقلیم شناس نشان می دهد که وسعت و حجم دریای کاسپین به تغییرات دمای آب سطح آن و نیز آبهای رودخانه هایی که به آن می ریزد در وهله اول رود ولگا و اورال بستگی زیادی دارد. دانشمندان در سالهای اخیر به این واقعیت پی بردند که سطح دریا پایین می آید.

کوچک شدن دریای کاسپین و افزایش دمای کره زمین 

تاس نوشت: اگر توافقنامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی جهانی اجرا شود، سطح دریای کاسپین ۹ متر کاهش خواهد یافت. در غیر این صورت سطح دریای کاسپین در آینده تا ۱۸ متر و حتی بیشتر از آن کاهش می یابد.  

 

به نوشته رسانه روسی، درصورتی سطح آب دریای کاسپین ۹ متر کاهش بیابد، وسعت این پهنه آبی یک سوم کاهش خواهد یافت که بطور اساسی سواحل روسیه و ترکمنستان را دربرمی گیرد و سواحل شمالی دریای کاسپین دهها متر به سوی عمق دریا پیشروی می کند.   

 

 خبرگزاری دولتی روسیه خاطرنشان کرد که بر اثر کاهش وسعت دریای کاسپین، نسل فک های دریای خزر که توله های آنها روزهای نخست زندگی خود را در یخ های سواحل روسیه و قزاقستان می گذرانند منقرض خواهد شد و اکوسیستم دریای کاسپین نیز بشدت آسیب خواهد دید.

نظر شما:

security code