در تابستان ۹۹ از هر ۱۰ ایرانی، ۳ نفر حداقل یکبار سفر رفته اند!

کلانشهر: «کرونا یکساله شد و ما هنوز منتظریم بعد از پایان دو هفته قرنطینه اسفند ماه، کرونا تمام بشه و ما عید نوروز رو جشن بگیریم و بریم سفر» این یکی از توییت های پر بازدید در توییتر هست که حرف دل خیلی از ما ایرانی هاست.

وقتی برای اولین بار خبر ورود این بیماری به ایران را شنیدیم، تصور می کردیم با شروع دوره گرما به طور کلی از شر آن خلاص شویم، اما حالا در آخرین ماه از فصل پاییز با موج چهارم و پنچم این بیماری دست و پنچه نرم می کنیم و اکنون با تغییر سبک زندگی، بیشتر یاد گرفتیم که چطور با این ویروس زندگی کنیم و از خود و خانواده مان در برابر این بیماری محافظت کنیم.

یکی از مواردی که با شیوع ویروس کرونا در سبک زندگی ایرانیان تاثیر گذاشت تغییر رفتار سفر بود و این تغییر در معادلات و الگو های سفر باعث شد که آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد شود.

مثلا جالب است بدانید که طبق نظر سنجی شرکت علی بابا، مشارکت کنندگان در این نظر سنجی، تابستان سال گذشته حداقل ۲ بار تجربه سفر داشتند، درحالیکه در این تابستان از هر ۱۰ ایرانی ۳ نفر(حدود ۳۲ درصد) سفر رفتند. اشخاصی هم که به سفر نرفته بودند (۶۸ درصد از مشارکت کنندگان) ویروس کرونا، شرایط اقتصادی، نداشتن زمان کافی و بسته بودن مرزها را اصلی ترین دلایل عدم سفر خود در تابستان ٩٩اعلام کردند.


گردش و تفریح اصلی ترین دلیل سفر ایرانیان در تابستان ۹۹
در قسمت دیگری از این نظر سنجی از اشخاصی که در تابستان ۹۹ به سفر رفته بودند، پرسیده شد که دلیل یا هدف شان از سفر چیست. بیشتر مشارکت کنندگان، در پاسخ تفریح و گردشگری، دیدار اقوام و بستگان و در نهایت زیارتی و مذهبی عنوان کرده اند.
نمودار زیر نمای کلی این پاسخ ها را نشان می دهد. (مشارکت کنندگان در پاسخ به این سوال می توانستند چند هدف برای سفرهای خود انتخاب کنند.)

 

خودرو شخصی و هواپیما انتخاب مسافران تابستان ۹۹ 
 جالب است بدانید که هواپیما بعد از خودرو شخصی محبوب ترین وسیله حمل و نقل برای مسافران تابستانی سال ۹۹ بود. اتوبوس، قطار و تاکسی هم به ترتیب کمترین میزان علاقمندی را به همراه داشتند.

 

مسافران ایرانی چند روز در سفر بودند؟
بخش دیگری از این نظر سنجی به مدت زمان سفر مشارکت کنندگان اختصاص داشت، با وجود اینکه در تابستان ۹۹ با توجه به تعطیلی مدارس و افزایش تعداد روزهای تعطیل در این زمان مسافران فرصت بیشتری برای سفر داشتند اما عموما شرکت کنندگان بین ۲ تا ۴ روز در سفر بودند. در نمودار زیر جزییات بیشتری از این آمار وجود دارد.