احتمال ارزانی دلار قوت گرفت


۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۰۹:۱۶ | کد خبر: ۱۰۸۵۹ چاپ

یک کارشناس ارزی علت ثبات دلار در قیمت ۲۵ هزار تومان برای یک ماه اخیر را نگرانی معامله‌گران از خرید می‌داند چرا که لوایح FATF در حال بررسی است و از بهمن سیاست‌های بایدن حاکم است. او همچنین آغاز سال نوی میلادی را زمان احتمالی کاهش نسبی قیمت ارز می‌داند.

احتمال ارزانی دلار قوت گرفت

کلانشهر: به گزارش تجارت‌نیوز، نرخ دلار در آذرماه در بازه ۲۵ و ۲۶ هزار تومان در نوسان بود. نهم آذر ماه کمترین قیمت 25 هزار تومان بود و بیست و دوم این ماه بالاترین قیمت 26 هزار تومان بود. این یعنی حدودا یک ماه است نرخ دلار در کانال 25 تا 26 هزار تومان حبس شده است.

 

به نظر عموم فعالان این بازار، در شرایط فعلی کسانی که در بازار ارز حضور دارند، تنها دارند زمان خود را هدر می‌دهند، چراکه میزان نوسان به اندازه‌ای نیست که سود خاصی نصیب آنها کند.

 

اما علت ثبات دلار روی این قیمت چیست؟

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز در پاسخ به این سوال می‌گوید: در حال حاضر اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است و همین مساله موجب نگرانی معامله‌گران در بازار شده است، آن‌ها از خرید اجتناب می‌کنند چراکه از اول بهمن احتمال بازگشت به برجام و بازگشت قیمت دلار به قیمت‌های پایین‌تر وجود دارد.

 

به اعتقاد او در حال حاضر فاکتورهای بسیاری می‌تواند روی قیمت دلار اثرگذار باشد و اکنون همه منتظر یک اتفاق در بازار ارز هستند چون از یکسو چشم‌ها به سرنوشت FATF است و از طرفی هم از اول بهمن قرار است با سیاست‌های بایدن روبرو شویم.

 

ثبات بازار ارز با آغاز سال نو میلادی

آن طور که اشرفی می‌گوید در سال‌های گذشته، بالاترین قیمت دلار در اول ژانویه یعنی 11 تا 15 دی ماه ثبت می‌شد اما در چند سال اخیر وضعیت متفاوت شده است.

 

او ادامه می‌دهد: با آمدن سال نو میلادی و آغاز تعطیلات کریسمس در سایر کشورها، احتمالا نوسانات دلار کمی کاهش یابد چون بخشی از نوسانات دلار مربوط به نرخ درهم است. در چند روز پیش رو احتمالا حجم معاملات درهم کمی کاهش یابد و از قیمت آن کاسته شود.

 

این کارشناس همچنین نسبت به تمدید مهلت بررسی لوایح FATF خوشبین است و باورد دارد دستور تمدید این لوایح از سوی رهبری موجب شده بررسی این لوایح با دفعه قبل متفاوت باشد.

 

اشرفی می‌گوید: این بار مثل دفعه پیش نیست که کمیسیون‌های مجمع تشخیص بررسی لوایح را به تاخیر بندازند. در نتیجه احتمالا در این حوزه اتفاقات مثبتی رقم بخورد.

 

او در پایان نیز تاکید می‌کند که اکنون خریداران در بازار افرادی هستند که واقعا به دلار نیاز دارند و خریدهای خانگی به قصد پس‌انداز و… کمتر شده است، پیش‌بینی می‌شود اگر ماجرای FATF جدی‌تر شود افرادی که دلار خریده‌اند نیز برای پیش‌گیری از زیان بیشتر، ارزشان را به بازار ‌آورند. بنابراین احتمالا شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

اشتراک گذاری:
برچسب‎ها : دلار FATF

نظر شما:

security code