نگاهی به یک نمایشگاه عکاسی که این روزها در رشت برگزار می شود

هشت روایت از «هشت»


۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۱۶:۲۱ | کد خبر: ۱۰۹۱۷ چاپ
هشت روایت از «هشت»

کلانشهر _ محمدهادی مرادی: نمایشگاه گروهی مجموعه عکس «هشت» از پنجم تا دهم دیماه در گالری ارغوان، موسسه فرهنگی‌هنری هنرگاه رشت برگزار می‌شود. این نمایشگاه با نمایش هشت مجموعه عکس مختلف؛ به‌ترتیب با عناوین ماکیان، گورستان، کریتوس، ازکف‌خیابان، کاپیتان‌بندر، در انتظار باران، جامانده‌ها، نقش زمین از رضا(شهاب) گلچین، سامان پورخوش‌آموز، عارف تفرجی‌پور، سید جواد میرحسینی، نریمان شفیعی، محترم صدرالذاکرین، نازی مرتاض‌خو، جلیله معصومی برگزار می‌شود.

موضوعات و سوژه‌های مختلفی توسط عکاسان ابن نمایشگاه انتخاب و به تصویرکشیده شده‌ است؛ روایت روزمرگی یک ورزشکارخیابانی و زنده بودن نام و یاد کاپیتان فقید ملوانان در دل مردمان شهر و جریان زندگی یک کودک استثنایی تا عظمت بیکران حیوانات و پرندگان و تصاویر ثبت شده از سفرهای هوایی در مناطق بکر طبیعت ایران.
تصاویر ثبت شده توسط عکاسان با گزینش اینکه یک عکس چگونه به‌نظر برسد، با ترجیح یک شکل از ظهور بر شکلی دیگر، همواره معیارهای خاصی را بر موضوعشان اعمال می‌کنند. به‌رغم وجود این احساس که دوربین در عمل واقعیت را تصرف می‌کند، نه اینکه صرفاً آن را تفسیر کند، عکس‌ها در حد توان و مهارت عکاسانشان تفسیری از جهان پیرامون خود محسوب می‌شوند.
عکس‌ها در حکم نوعی دستورزبان، اخلاق و سبک دیدن اند که نهایتاً نتیجه این کار ایجاد حسی در ما  است منی‌ بر اینکه فضای ایجاد شده توسط عکاس را به بهترین شکل در خود بپرورانیم.

در سال‌های اخیر عکاسی نیز جزو سرگرمی‌های کاملاً رایج بوده‌است، که مانند هر فرم هنری توده‌ای، بوسیله اکثر مردم به‌عنوان چیزی غیر از هنر به‌کار گرفته شده است. عکاسی بیش از اینکه این باشد نوعی از مناسک اجتماعی نیز هست. عکاسی واکنشی است علیه اضطراب‌های وجودی، ترس‌ها و شادی‌های بیرونی، انگیزه و امید، افسردگی و ناامیدی و همچنین ابزاری برای کسب و نمایش قدرت و ضعف. ابزاری برای بیان شگفتی‌های طبیعت که زبان و قلم از حکایتشان قاصر است.

نظر شما:

security code