اولین اطلس جامع طبیعت شناسی گیلان منتشر شد

کتاب اطلس جاذبه های طبیعی گیلان به عنوان اولین اطلس جامع طبیعت شناسی گیلان، حاصل تلاش دو تن از پژوهشگران استان منتشر و وارد بازار نشر شد.

گردشگری +جغرافیا + محیط زیست+گیلان +نیما فرید مجتهدی + محمد دهدار درگاهی

 

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایرنا، این کتاب محصول سال ها مطالعه و بازدید میدانی دو تن از پژوهشگران حوزه جغرافیا و گردشگری و محیط زیست استان گیلان به نام های نیما فرید مجتهدی و محمد دهدار درگاهی است که مجموعه ای از اطلاعات جغرافیایی و تصویری در زمینه چشم انداز ها و مناظر طبیعی گردشگری گیلان را شامل می شود که شش زیر شاخه زمین شناسی و ژئومورفولوژی، آب و هوایی ،منابع آب ،گیاه شناسی ،جانورشناسی و مناطق حفاظت شده را در بر می گیرد و در آن فهرستی از منابع و جاذبه های طبیعی و گردشگری گیلان معرفی شده است.
قبلا نیز دو کتاب اطلس کوه ها و اطلس رودهای گیلان توسط نیما فرید مجتهدی با همکاری جمعی از کارشناسان رشته های مختلف تالیف و به زیور طبع آراسته شده بود.
مجتهدی در این باره گفت:کتاب اطلس جاذبه های طبیعی گیلان حاصل 15سال فعالیت و پژوهش در مناطق مختلف گیلان است که در آن سنگ ها ،درختان ، چشمه ها و غارهای مقدس ، ییلاقات ، کوه ها ، رودهای شاخص گیلان و درختان کهنسال که دارای ارزش گردشگری هستند ، گونه های جانوری شاخص و مناطق حفاظت شده گیلان به همراه نقشه ها و اطلاعات جغرافیایی معرفی شده اند.
وی افزود: اولین اهمیت کتاب در این است که به شکلی علمی و با مطالعه میدانی فهرستی از جاذبه ها و منابع استان تهیه شده چون در کارهای قبلی ، بیشتر افراد با توجه به سلیقه شخصی و به شکلی ناتمام به معرفی این پدیده ها می پرداختند.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب به نوعی راهنمای شناخت طبیعت و جغرافیایی طبیعی گیلان محسوب می شود و به مخاطب کمک می کند تا جغرافیای استان را به شکلی خلاصه و مفید مورد شناسایی قرار دهد.
این پژوهشگر گیلانی اظهارداشت: همچنین در این کتاب خلاصه ای از جاذبه ها و منابع گردشگری استان ارایه شده و تمام سعی براین بوده تا با استفاده از روش و مستندات علمی و با ارائه مختصات جغرافیایی این پدیده ها معرفی شوند.
وی یکی از اهداف عمده کتاب را شناساندن این پدیده ها و میراث های طبیعی ارزشمند گیلان به مردم جهت حفظ و نگهداری آنها دانست و یادآور شد: با شناساندن ارزش های علمی - معنوی این پدیده ها به مردم، اهمیت حفظ و حراست آنها بیشتر مشخص و مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: این کتاب توسط نشر فرهنگ ایلیا زیرنظر حوزه هنری استان گیلان در سال جاری چاپ شده که می تواند منبعی مهم برای شناخت جغرافیایی گیلان و جاذبه های آن به شمار آید و برای گردشگران ، کوهنوردان ، دانشجویان و عموم مردم مفید باشد .
مجتهدی گفت: شناخت و معرفی 327قله در مناطق کوهستانی گیلان از آستارا تا چابکسر ماحصل 10سال پژوهش در دهه 80بود که بسیاری از قله ها و کوه های گیلان تا آن زمان کمتر شناخته شده که در اثر دیگری تحت عنوان اطلس کوه های گیلان معرفی شدند.
وی اضافه کرد: با این پژوهش بسیاری از اطلاعات اشتباهی که در باره کوه ها و قله های گیلان وجود داشت در کتاب اطلس کوه های گیلان رفع شد.
وی تاکید کرد: به غیر از کتاب کوه ها و رودهای گیلان، تمامی کتب با توجه به موضوع پژوهش با همکاری متخصصان امر، نگاشته شده و اهمیت مسئله آن است که همکاری این متخصصان در اعتلای اثر اهمیت زیادی داشته به عنوان مثال در نگارش کتاب آب و هوای گیلان پنج تن از متخصصان همکاری داشته اند.
نیما فرید مجتهدی متولد 1360شهر لاهیجان و دانش آموخته رشته جغرافیا است که مقطع کارشناسی در رشته جغرافیای طبیعی شاخه ژئومورفولوژی در دانشگاه آزاد رشت تحصیل کرده و کارشناسی ارشد را با رتبه دوم در شاخه جغرافیایی آب و هواشناسی از دانشگاه تهران به پایان رسانده است.
وی علاوه بر کوهنوردی و علاقه به طبیعت از سال 82شروع به انتشار یادداشت های خود در مجلات استانی مانند گیلوا و فصلنامه پژوهش های گیلان شناسی به شکل مقالات و یادداشت ها کرد و به این فعالیت های علمی و فرهنگی همچنان ادامه می دهد.
تاکنون ده ها مقاله از وی در زمینه گیلان شناسی در جراید، مجلات و فصلنامه های مختلف استان نظیر گیلوا، گیلان ما ، رهاورد گیل و دیلمان چاپ شده است.