همه چیز درباره ویتامین های گروه B


۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۱۷:۵۲ | کد خبر: ۱۱۱۵۲ چاپ

ویتامین های گروه B برای سلامت و متابولیسم بدن ضروری است.

همه چیز درباره ویتامین های گروه B
کلانشهر: ویتامین های گروه B گروهی از مواد محلول در آب هستند که نقش حیاتی و مهمی را در فرآیند سوخت و ساز یا متابولیسم سلولی در بدن انسان ایفا می کنند. لذا کمبود این ویتامین ها می تواند باعث عوارض و بیماری های جدی در بدن انسان شود.

 

ویتامین B1 یا تیامین(THIAMINE)

در غذاهایی مانند حبوبات ، آجیل ، مخمر ، غلات کامل ، سریال و گوشت یافت می شود. کمبود شدید این ویتامین در ایالات متحده نادر است و در مناطقی از جهان که فقر غذایی وجود دارد مشاهده می شود. این ویتامین نقش مهمی در عملکرد درست سیستم عصبی دارد و به همین دلیل در اختلالات و بیماری های مربوط به دستگاه عصبی مانند درمان بی حسی ، سوزش ، خواب رفتن یا احساس گزگز در نوک انگشتان دست و پا به دلایل مختلف از جمله نوروپاتی دیابتی تجویز می شود.

 

برخی از پزشکان همچنین تیامین را برای تقویت حافظه و کاهش مشکل فراموشی در بیماران مبتلا به آلزایمر ، برای کمک به ترک اعتیاد به الکل و نیز برای جلوگیری از سندرم قاعدگی دردناک در دختران 12 تا 21 ساله توصیه می کنند.

 

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین(RIBOFLAVIN)

در غذاهایی مانند شیر ، گوشت ، تخم مرغ ، آجیل ، آرد غنی شده و سبزیجات یافت می شود. وجود این ویتامین برای رشد و عملکرد صحیح همه سلول های بدن به ویژه سلول های مغزی ، خونی ، مخاط گوارشی و پوست ضروری است. برخی از پزشکان مکمل های این ویتامین را برای درمان طیف متنوعی از بیماری ها شامل آکنه ، سندرم تونل کارپ ، سندرم سوزش کف پا ، گرفتگی های عضلانی و سردرهای میگرنی تجویز می کنند که اثبات موثر بودن آن نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

 

ویتامین B3 یا نیاسین(NIACIN)

در غذاهایی مانند گوشت ، ماهی ، مخمر (YEAST) ، شیر ، تخم مرغ ، حبوبات ، سریال (CEREAL GRAINS) و سبزیجات یافت می شود.

 

فقر غذایی و اعتیاد به الکل می تواند باعث کمبود این ویتامین در بدن شود. مکمل های این ویتامین با دوز بالا ( بیش از یک یا 2 گرم در روز ) برای کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید خون تحت نظر پزشک تجویز می شوند. مصرف مکمل های این ویتامین ممکن است به سلامتی بیماران مبتلا به تصلب شرایین ، دیابتی و کسانی که قبلا یک بار دچار حمله قلبی شده اند کمک کند ولی بهتر است پیش از شروع درمان با پزشک یا دکتر داروساز مشورت شود.

 

ویتامین B5 یا پنتوتنیک اسید (PANTOTHENIC ACID)

به طور گسترده در بیشتر غذاهای حیوانی و گیاهی یافت می شود. وجود این ویتامین برای متابولیسم درست چربی ها ، کربوهیدرات ها و پروتئین ها ضروری است. اگرچه لیست موارد مصرف این ویتامین بسیار متنوع بوده و شامل مواردی مانند درمان آکنه ، آلرژی ، ریزش مو ، اعتیاد به الکل و آسم می شود اثبات موثر بودن آن نیاز به تحقیقات کلینیکی بیشتر دارد.

 

ویتامین B6 یا پیریدوکسین (PYRIDOXINE)

این ویتامین هم در بسیاری از غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود. کمبود این ویتامین می تواند منجر به نوعی از کم خونی شود. به نظر می رسد مصرف مکمل های این ویتامین در کاهش حالت تهوع صبحگاهی در ماه های اول حاملگی و علائم سندرم پیش از قاعدگی (PREMENSTRUAL SYNDROME)در خانم ها موثر باشد.

 

ویتامین B7 یا بیوتین (BIOTIN)

این ویتامین که به ویتامین H نیز معروف است در بسیاری از غذاها یافت می شود. از آنجا که میزان مورد نیاز روزانه این ویتامین بسیار کم است ، کمبود آن هم بسیار نادر است. با این حال این ویتامین به طور گسترده ای برای درمان ریزش مو و شکنندگی ناخن ها مورد استفاده قرار می گیرد که موثر بودن آن در تحقیقات معتبر علمی به اثبات نرسیده است.

 

ویتامین B9 یا فولیک اسید( FOLIC ACID OR FOLATE )

از سال 1998 این ویتامین براساس دستور دولت ایالات متحده به سریال ، آرد ، نان ، پاستا و انواع کیک افزوده می شود. این ویتامین همچنین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات و غذاهای حیوانی یافت می شود. فولیک اسید ، آهن و ویتامین B12 اثر متقابلی بر جذب یکدیگر از دستگاه گوارش دارند و همواره باید تعادلی در نسبت بین آنها در غذاها وجود داشته باشد. در غیر این صورت بدن دچار سوء جذب آنها می شود. از عوارض مهم کمبود فولیک اسید ، کم خونی است. برای خانم های باردار یا زنانی که قصد حاملگی دارند معمولا مکمل فولیک اسید برای پرهیز از نقایص مادرزادی نوزاد تجویز می شود.

 

ویتامین B12 یا کوبالامین (COBALAMIN)

به طور طبیعی معمولا در غذاهای حیوانی شامل گوشت ، مرغ ، ماهی و لبنیات یافت می شود و در غذاهای گیاهی کمتر وجود دارد. به همین دلیل به صورت غنی شده به غذاهایی مانند سریال (CEREAL GRAINS)افزوده می شود.

 

معمولا به افراد گیاهخوار (VEGAN) توصیه می شود در صورتی که میزان مناسبی از غذاهای غنی شده با این ویتامین را مصرف نمی کنند به صورت روزانه قرص های مکمل ویتامین B12 مصرف کنند. وجود این ویتامین برای متابولیسم درست تمام سلول های بدن ضروری است و لذا کمبود این ویتامین می تواند به عوارض جدی ازجمله نوعی کم خونی شدیدمنجر شود.

منبع: رکنا
برچسب‎ها : ویتامین B

نظر شما:

security code