علی‌رغم گذشت چهار سال از موافقت شورا برای بازسازی ۱۰۲ دستگاه اتوبوس درون‌شهری و ارسال آن به قزوین، خبر اسقاط این تعداد دستگاه باوجود کمبود اتوبوس در رشت به گوش می‌رسد

هدر رفت بیت المال شهرداری رشت در قزوین و چند سؤال بی پاسخ

کلانشهر: کمبود اتوبوس درون‌شهری یکی از معضلاتی است که چند سالی است مردمان شهر رشت با آن دست‌به‌گریبان هستند و صف طولانی و ازدحام جمعیت در برخی از ایستگاه‌های اتوبوس تأییدی بر این ادعا است.

 

وعده‌های نافرجام پیرامون رفع مشکل کمبود اتوبوس درون‌شهری رشت

بارها شاهد مطرح‌شدن وعده‌های فراوانی مبنی بر خرید اتوبوس‌های جدید درون‌شهری به‌منظور رفع نیاز شهروندان، توسط برخی از اعضای شورای شهر رشت بودیم اما هر بار این وعده ابتر باقی ماند و درنهایت چند دستگاه اتوبوس وارد خطوط شد که پاسخگوی نیاز شهروندان نبوده و همچنان شهر رشت با استانداردها در این رابطه فاصله فراوانی دارد.

 

ارسال ۱۰۲ دستگاه اتوبوس درون‌شهری رشت به شهر قزوین جهت بازسازی

در سال ۹۵ و در روزهای پایانی عمر فعالیت شورای چهارم رشت، با موافقت برخی از اعضای شورا تعداد ۱۰۲ دستگاه اتوبوس درون‌شهری به‌منظور بازسازی به توقفگاه شهر قزوین ارسال شد و قرار بود این تعداد اتوبوس پس از تعمیر و بازسازی، مجدداً به خطوط اتوبوس‌رانی درون‌شهری بازگردانده شود.

 

مخالفت برخی از اعضای کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای چهارم رشت با ارسال اتوبوس‌های درون‌شهری به قزوین

محمدحسین واثق کارگرنیا یکی از اعضای کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای چهارم رشت در همان سال که موضوع ارسال اتوبوس‌ها به قزوین مطرح شد مخالفت خود را با این اقدام اعلام و اظهار کرده بود که با توجه به فعالیت سازمان خدمات موتوری شهرداری رشت، می‌توانیم از ظرفیت تعمیرکاران بومی در راستای رفع عیوب اتوبوس‌های درون‌شهری استفاده کنیم و با ارسال اتوبوس‌ها به جهت بازسازی به شهر قزوین و هزینه‌هایی که متعاقباً برای رشت به همراه دارد کاملاً مخالف هستم.

 

اما گویا تعداد موافقین این اقدام بیشتر بودند و درنهایت در همان سال ۹۵ تعداد ۱۰۲ دستگاه اتوبوس از رشت جهت بازسازی به قزوین ارسال شد.

 

فراموشی ۱۰۲ دستگاه ارسالی رشت به قزوین

با اتمام فعالیت شورای چهارم رشت و آغاز به کار شورای پنجم انتظار می‌رفت تمهیدات لازم به‌منظور بازگردانده شدن اتوبوس‌های بازسازی‌شده انجام شود اما گویا ۱۰۲ دستگاه اتوبوس که قرار بود موجب سهولت در امر حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری شود به فراموشی سپرده شد.

 

خبر اسقاطی شدن ۳۵ دستگاه اتوبوس ارسالی به قزوین

درنهایت و پس از گذشت حدود چهار سال، در جلسه ۱۷۹ شورای رشت لایحه‌ای مبنی بر فروش ۳۵ دستگاه اتوبوس ارسالی به قزوین که اسقاطی شده‌اند قرائت شد.

 

پرداخت حساب دفتری اتوبوس‌رانی قزوین از محل فروش اتوبوس‌های رشت

اسماعیل حاجی پور یکی از اعضای شورای شهر رشت در جلسه ۱۷۹ شورای رشت با اشاره به انتقال ۱۰۲ دستگاه اتوبوس مالکیتی شهرداری رشت به قزوین اظهار کرد: این اتوبوس‌ها جهت بازسازی به قزوین ارسال شد و حال با توجه به اسقاطی شدن ۳۵ دستگاه از این اتوبوس‌ها، تصمیم بر آن است که بر اساس این لایحه ۳۵ دستگاه اتوبوس از مجموع ۱۰۲ دستگاه که اسقاطی شده‌اند را به سازمان دهیاری‌ها و یا سازمان اتوبوس‌رانی واگذار کنیم و منابع حاصله از فروش آن را بابت تسویه‌حساب دفتری به اتوبوس‌رانی قزوین داده و مابقی را نیز صرف بازسازی اتوبوس‌های متوقفی در قزوین کنیم.

 

حساب دفتری شهرداری رشت به اتوبوس‌رانی قزوین بابت ارائه کدامین خدمت؟

حدود چهار سال ۱۰۲ دستگاه اتوبوس درون‌شهری رشت جهت بازسازی به اتوبوس‌رانی قزوین ارسال شد و حال خبر از اسقاط شدن ۳۵ دستگاه از این تعداد اتوبوس‌ها به گوش می‌رسد، حال با این اوصاف و در شرایطی که به‌جای بازسازی اتوبوس‌ها شاهد اسقاط شدن آن هستیم، شهرداری رشت بابت چه خدماتی در اتوبوس‌رانی قزوین حساب دفتری دارد که قرار است تسویه آن را از محل فروش ۳۵ دستگاه اتوبوس اسقاط شده پرداخت کند؟

 

چه بلایی بر سر اتوبوس‌های ارسالی رشت در شهر قزوین آمده

سید امیرحسین علوی یکی از اعضای شورای شهر رشت با انتقاد از شرایط رقم خورده برای ۳۵ دستگاه اتوبوس ارسالی رشت به شهر قزوین اظهار کرده که باید شرایط فعلی اتوبوس‌ها با شرایط زمان ارسال به قزوین بررسی شود و ما نمی‌دانیم طی این مدت چه بلایی بر سر اتوبوس‌ها آورده شده است و ممکن است در این مدت‌زمانی دل‌وروده اتوبوس‌ها را خالی کرده باشند.

 

بررسی لایحه فروش ۳۵ دستگاه اتوبوس اسقاطی شده در جلسه آینده شورا

اعضای شورای شهر رشت در جلسه ۱۷۹ شورا، بررسی لایحه فروش ۳۵ دستگاه اتوبوس درون‌شهری اسقاط شده رشت را که در حال حاضر در اتوبوس‌رانی قزوین وجود دارد به هفته آینده موکول کردند.

 

چند سؤال بی‌پاسخ

حال سؤالی که با اتفاقات رقم خورده پیرامون ارسال ۱۰۲ دستگاه اتوبوس رشت به اتوبوس‌رانی قزوین مطرح می‌شود این است که آیا به‌راستی در سازمان حمل‌ونقل و بار شهرداری و یا در سطح رشت تعمیرکاران حاذقی به‌منظور بازسازی اتوبوس‌ها وجود نداشتند که ۱۰۲ دستگاه اتوبوس خریداری‌شده از محل بیت‌المال به شهر قزوین ارسال شد و درنهایت نیز شاهد اسقاط شدن ۳۵ دستگاه از این تعداد اتوبوس‌ها هستیم؟

 

اعضای شورای پنجم رشت به شهروندان بگویند که چه اتفاقاتی طی این چند سال از مدت‌زمان ارسال اتوبوس‌های رشت به اتوبوس‌رانی قزوین رقم خورده که حالا اتوبوس‌هایی که قرار بود پس از بازسازی مجدداً در خطوط اتوبوس‌رانی رشت فعالیت کنند اسقاط شده‌اند؟

 

چرا شهرداران وقت و مدیران سازمان حمل‌ونقل و بار مسافر شهرداری رشت طی این مدت این مسئله را به جدیت پیگیری نکرده‌اند؟

 

نقش کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر رشت دراین‌باره چرا مغفول مانده است؟

 

نقش نظارتی شورای پنجم رشت درباره وضعیت ۱۰۲ دستگاه اتوبوس ارسال‌شده به قزوین چگونه تعریف شد؟

 

مردمان این شهر در دوران فعالیت شورای پنجم رشت اتفاقاتی همچون یک سال بدون شهردار بودن رشت، شهرداران غیربومی و ... را تجربه کردند و حالا در شرایط فعلی نیز شاهد تضییع حقوق بیت‌المال در سایه سکوت و بی‌توجهی شورا و برخی از مدیران شهرداری رشت هستند و امید است با ورود دستگاه‌های نظارتی به این موضوع از تحرکات پشت پرده‌ای که می‌تواند حول اسقاط شدن اتوبوس‌هایی که قرار بود بازسازی و به چرخه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری بازگردانده شوند پرده‌برداری شود.

نظر شما:

security code