نمایش جام باستانی گیلان با قدمت ۲هزار سال


۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۱۲:۵۴ | کد خبر: ۱۱۴۵۰ چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: «جام رشی» گیلان با قدمت ۲ هزار ساله در آیین افتتاح موزه صیادی به نمایش در می‌آید.

نمایش جام باستانی گیلان با قدمت ۲هزار سال

کلانشهر: مسعود حلاج‌پور اظهار داشت: یکی از خاستگاه‌های صیادی در گیلان شهر پره‌سر بوده و«پره» به معنی جایی است که در گذشته صیادان در آن صیادی می‌کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان عنوان داشت: صید و صیادی در گیلان و به‌ویژه منطقه پره سر علاوه بر قدمت بسیار زیاد نقش مهمی در زندگی مردم داشته است.

حلاج‌پور افزود: در این راستا احداث موزه صید و صیادی شهر پره سر با هدف حفظ این هویت تاریخی در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان قرار گرفت.

وی گفت: در موزه صید و صیادی در شهر پره سر ابزار آلات و اشیای صیادی تاریخی که در کاوش‌های باستان‌شناسان در دریا به دست آمده و ابزاری که در گذشته صیادان از آن استفاده می‌کردند جمع‌آوری می‌شود.

حلاج‌پور از قرارگیری قایق «تنه درختی» در موزه مذکور خبر داد و افزود: در گیلان در گذشته از قایق‌هایی تحت عنوان «تنه درختی» استفاده می‌شد که این قایق‌ها حدود 3 هزار سال در تاریخ گیلان قدمت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: یکی از هویت‌های تاریخی صیادی استان گیلان «جام رشی» بوده که با حدود 2 هزار سال قدمت اکنون در موزه ملی ایران باستان تهران قرار دارد.

وی افزود: در این جام تمام اصول و فنون مربوط به گذشته صیادی در گیلان و تاریخ صیادی در سپیدرود اعم از نوع ابزار مورد استفاده، نحوه صیادی و انواع ماهی‌های صید شده با نقوش زیبا ترسیم شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: در نمایشگاهی که در سال‌های اخیر در کشور اسپانیا برگزار شده بود از نقوش ترسیم شده در این جام برای مزین کردن سالن نمایشگاه استفاده کردند.

حلاج‌پور افزود: در این راستا رایزنی‌هایی با موزه ملی ایران باستان در تهران صورت گرفته که در آیین افتتاح موزه صید و صیادی در پره سر، «جام رشی» به مدت یک الی 2 روز به نمایش گذاشته شود.

وی با اشاره به ایجاد موزه‌های مشارکتی در گیلان گفت: یکی از اقدامات انجام شده در احداث موزه‌ها انعقاد تفاهم‌نامه برای ایجاد موزه‌های مشارکتی بوده و در حال حاضر تفاهم‌نامه‌های مربوط به موزه عمارت شهرداری رشت منعقد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: مبلغ 7 میلیارد تومان برای ایجاد این موزه اختصاص داده شده و اسفند‌ماه امسال مرمت این ساختمان با کاربری موزه آغاز می‌شود.

وی از روند احداث موزه مردم شناسی و باستان شناسی شمال کشور در رشت خبر داد و افزود: احداث این موزه در دست اجرا بوده و در حال حاضر طراحی مخزن و ویترین‌های آن در حال انجام است.