دوره بهره برداری صنوبرهای گیلان در مسیر کاهش

دبیر کمیته زراعت چوب گیلان گفت: دوره بهره برداری صنوبرهایی که در گیلان کشت می‌شود، 7 سال است و مرکز تحقیقات صنوبر 4 رقم اصلاح شده صنوبر که تا 4 سال و نیم به دوره بازدهی می‌رسد را معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبر کلانشهر و به نقل از ایسنا، محمدرضا نوری گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید 6 هزار و 600 هکتار از زمین های مستعد زراعت چوب گیلان برای توسعه سطح کشت درخت، واگذار شود که تاکنون 700 هکتار به بخش خصوصی واگذار شده و بنا داریم تا پایان امسال هزار و500 هکتار دیگر را واگذار کنیم.

وی افزود: زمین های مساعد کشت صنوبر تا سطح کمتر از 5 هکتار به روستاییانی که در نزدیکی این زمین‌ها ساکن هستند، هم واگذار خواهد شد. 

نوری ادامه‌ داد: برای افزایش راندمان تولید افزون بر توزیع سالانه 90 هزار اصله نهال رایگان صنوبر و 500 هزار قلمه صنوبر را نیز بین مردم توزیع می‌کنیم.

دبیر کمیته زراعت چوب گیلان خاطرنشان کرد: افزون بر این، صاحبان صنایع چوبی و سلولزی گیلان هم هزینه خرید 200 هزار اصله نهال اصلاح شده را تامین می‌کنند که اداره کل مناببع طبیعی از طریق ادارات شهرستانی توزیع می‌کند.

محمدرضا نوری از برگزاری دوره های آموزشی زراعت چوب، سالانه برای هزار و 900 نفر خبر داد و افزود: در این دوره ها مدیریت کاشت و داشت و روش‌های افزایش راندمان تولید چوب در واحد سطح، به بهره برداران آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه دوره بازدهی و بهره برداری صنوبرهایی که در گیلان کشت می شود 7 سال است، گفت: مرکز تحقیقات صنوبر 4 رقم اصلاح شده صنوبر که تا 4 سال و نیم به دوره بازدهی می‌رسد را معرفی کرده که از سال آینده در اختیار 4 تولید کننده برتر و پیشروی گیلان قرار می‌دهیم.

 

نظر شما:

security code