فواید پیاده روی در کاهش فشار خون در زنان


۱۳۹۹/۱۱/۱۰ - ۱۵:۲۹ | کد خبر: ۱۱۴۶۶ چاپ

محققان علوم پزشکی در مطالعه‌ای جدید دریافتند پیاده روی روزانه به میزان یک مایل در مدت سی دقیقه، و پنج بار در هفته، فشار خون را در زنان مُسن کاهش می‌دهد.

فواید پیاده روی در کاهش فشار خون در زنان

کلانشهر: به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، محققان علوم پزشکی در مطالعه‌ای جدید دریافتند پیاده روی روزانه به میزان یک مایل در مدت سی دقیقه، و پنج بار در هفته، فشار خون را در زنان یائسه کاهش می‌دهد.

دانشمندان با بررسی بر روی بیش از ۸۳ هزار زن که بین ۵۰ تا ۷۹ سال داشتند و فشار خون بالا در آنان ثبت نشده بود اطلاعات آن‌ها را ثبت کردند. در آغاز بررسی، همه داوطلبان پرسشنامه‌هایی درباره سرعت و مدت زمان راه رفتن پر کردند.

این کار، با پرسشنامه‌های بعدی که هر سال ارائه و پر می‌شد ادامه یافت. پس از ۱۱ سال مشخص شد زنانی که دست کم دو روز در هفته و با سرعت دو مایل بر ساعت به مدت دو ساعت و نیم در هفته پیاده روی می‌کنند کمتر از دیگران، دچار بیماری فشار خون بالا می‌شوند. آنانی که سریع‌تر پیاده روی می‌کردند حتی اگر به میزان طولانی پیاده روی نکرده بودند، شرایط بهتری داشتند.

پیاده روی، همچون دیگر فعالیت‌های ورزشی، تغییرات زیادی را در بدن آغاز می‌کند که از جمله آن‌ها کاهش فشار خون بر اثر کاهش سطح هورمون‌های استرس و افزایش سلامت عروق خونی است. نتایج مطالعه محققان در نشریه فشار خون Hypertension منتشر شده است.

 فشار خون، فشارِ گردش خون در در دیواره‌ی رگ‌های خونی است. فشارخون معمولا به فشار در شریان‌های بزرگ در گردش خون سیستماتیک اشاره دارد و معمولا با شرایط فشار سیستولیک (حداکثر در طول یک ضربان قلب) بر روی فشار دیاستولیک (حداقل بین دو ضربان قلب) بیان و با میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می‌شود.

عدد فشار خون نرمال در حالت استراحت در یک فرد بزرگسال در زمان سیستول حدود ۱۲۰ میلی متر جیوه و در زمان دیاستول ۸۰ میلی متر جیوه است که به صورت مختصر ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه نوشته می‌شود.

روش اندازه گیری فشار خون به طور سنتی به صورت غیر تهاجمی با استفاده از یک فشار سنج جیوه‌ای بود و هنوز هم بهترین روش محسوب می‌شود. اخیرا روش‌های نیمه خودکار دیگری متداول شده اند که عمدتا به دلیل نگرانی در مورد مسمومیت با جیوه جایگزین شده اند. اگر چه هزینه و سهولت استفاده نیز در این روند تاثیر گذاشته است. جایگزینی زودهنگام وسایل دیگر با فشار سنج جیوه‌ای اغلب نادرست بود، اما دستگاه‌های معتبر مدرن به اندازه‌ی دستگاه‌های جیوه‌ای دقیق هستند.

فشارخون توسط برون ده قلبی، مقاومت محیطی کل و سختی شریان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به وضعیت روحی، فعالیت، و بهداشت و درمان بستگی نسبی دارد. در کوتاه مدت توسط بارورسپتور‌ها که از طریق مغز برای نفوذ در سیستم‌های عصبی و غدد درون ریز عمل می‌کنند تنظیم می‌شود.