محققان دانشگاه واشینگتن واقع در آمریکا نوعی غضروف ساختند که قادر است در واکنش به استرس و فشار ناشی از فعالیت‌هایی مانند خم شدن زانو، داروهای ضدالتهاب آزاد کند.

سلول های غضروف دست ورزی شده امیدی تازه برای درمان آرتروز

کلانشهر: به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، یکی از علایم آرتروز که مانع انجام امور روزمره بیماران مبتلا به آن می‌شود، ایجاد درد در اثر فعالیت‌هایی است که به مفاصل فشار وارد می‌کنند.

محققان با دست‌ورزی ژنتیکی سلول‌های غضروف در آزمایشگاه توانستند این سلول‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در واکنش به استرس فیزیکی ناشی از حرکات مفاصل و تحمل وزن، دارویی را برای مقابله با التهاب آزاد کنند و مانع ایجاد آسیب‌های ناشی از ابتلا به آرتروز در مفاصل شوند.

دارویی که توسط سلول‌ها آزاد می‌شود، «آنتاگونیست گیرنده‌های اینترلوکین یک» نام دارد که یک پروتئین طبیعی بوده و در بدن تولید می‌شود. این ماده با تغییرات جزئی به صورت تجاری تولید و با نام تجاری کینرت در بازار عرضه شده است. این دارو برای درمان آرتروز کاربرد دارد.

آزمایشات قبلی این دارو نشان داده با وجود ایمن بودن مصرف دارو، یک بار تزریق آن به مفصل، اثر چندانی ندارد و برای این که دارو به خوبی عمل کند، باید در دوره‌های زمانی طولانی در هنگامی که مفاصل درگیر آرتروز متحمل فشار می‌شوند، این دارو در آن‌ها آزاد شود.

به گفته محققان، تولید سلول‌های غضروف با قابلیت رهاسازی دارو، علاوه بر درمان آرتروز و جلوگیری از تشدید آسیب‌های مفصلی در اثر ابتلا به این بیماری، امکان استفاده از داروی کینرت را برای مدت طولانی و بدون عوارض جانبی در بدن فراهم می‌کند.

آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند. شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می‌شود.

استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند. آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره‌ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلیل بروز آرتروز هستند.

بین مفاصل به طور طبیعی نوعی روان‌کننده وجود دارد،‌ زمانی‌که در بیماری آرتروز میزان تولید این روان‌کننده کاهش می‌یابد، مفاصل و غضروف‌ها به هم ساییده می‌شوند و علاوه بر ایجاد درد، باعث می‌شود بیمار در انجام فعالیت‌های عادی مانند راه رفتن و نشستن با مشکل مواجه شود.

از طرفی بیماری آرتروز عامل از بین رفتن غضروف بین مفاصل است. در این حالت مفاصل و استخوان‌ها هنگام حرکت ساییده می‌شوند که با علائمی مانند درد، تورم و سفتی همراه هستند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان به آرتروز زانو مبتلا بودند. استامینوفن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و انواع مسکن، داروهای رایجی هستند که این افراد برای کاهش درد استفاده می‌کنند که هیچ نقشی در درمان بیماری ندارند.

مطالعات بنیاد آرتریت آمریکا نشان می‌دهد غذاهای سالم شامل انواع غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات تازه و آجیل منجر به کاهش التهاب و درد ناشی از آتریت می‌شوند. از طرفی ادامه این مطالعات نشان می‌دهد وزن تاثیر مستقیمی بر شدت آرتریت دارد. هر یک پوند کاهش وزن (معادل ۰.۴۵ کیلوگرم)، فشار بار اضافی وارد شده به زانو را حدود چهار پوند کاهش می‌دهد.

بنابراین کاهش وزن و دستیابی به سایز متعادل قدم مهمی برای کاهش درد ناشی از آرتروز و آرتریت است.‌

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

منبع: ایرنا