بازخوانی پرونده ی مرگ دلخراش سها رضانژاد

پروانه ی تور گردشگری باطل شد / علت مرگ همچنان در هاله ای از ابهام


۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۱۲:۰۲ | کد خبر: ۱۱۵۴۷ چاپ
پروانه ی تور گردشگری باطل شد / علت مرگ همچنان در هاله ای از ابهام

کلانشهر _ گلناز ابراهیمی: سها رضانژاد، دختری ۲۷ ساله اهل کرج است که روز پنجشنبه ۱۹ تیر ماه، همراه دوستان خود به یک تور مسافرتی ۳ روزه به مقصد منطقه جهان‌ نما در ارتفاعات کردکوی استان گلستان رفته و همراه آنها در منطقه کردکوی کمپ می زند. سها، فردای آن روز یعنی صبح جمعه ۲۰ تیر ماه، از چادر خارج می شود و از آن لحظه به بعد ناپدید می شود و علیرغم تلاش های شبانه روزی نیروهای امدادی و تجسس، اثری از او یافت نمی شود. جمعه ۱۷ مرداد، جسدی که بررسی های اولیه نشان می داد که از پرتگاهی به ارتفاع هزار متر به پایین پرت شده است، توسط گروه تجسس پیدا می شود.

با کشف جسدی که گفته می‌شود ممکن است متعلق به او باشد، پرونده وارد فاز جدیدی می شود. برخی می گویند جسد متعلق به اوست، چون با لباس هایش مطابقت دارد و بعضی می گویند تا پزشکی قانونی آزمایش دی.ان.ای جسد را انجام ندهد، نمی توان با قطعیت نظر داد. وکیل خانواده رضانژاد نیز در حساب توییتری خود می نویسد: «برای اظهارنظر قطعی درباره پرونده سها رضانژاد باید منتظر اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی ماند. اگر جسد متعلق به او باشد، قطعا تحقیقات تکمیلی درباره نحوه سقوط و مرگ او باید انجام شود و اگر آزمایش ‌های انجام‌ شده خلاف موضوع را ثابت کند، به نظر می‌رسد که باز هم جستجوها برای یافتن سها ادامه خواهد داشت».

اما در ساعات اولیه چه اتفاقی افتاد؟

ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۰ تیر، سها با مسواک و چند برگ دستمال کاغذی بدون همراه بردن لوازم و تلفن و … چادر را ترک می کند و از آن لحظه به بعد ناپدید می شود. با اعلام مفقود شدن او عملیات جست و جو با اعزام تیم ‌های جست وجو به همراه سگ ‌های زنده یاب به محل آغاز شد. رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس آگاهی و تیم های امدادی قرار گرفت و تیم های ویژه پلیس آگاهی استان گلستان برای پیگیری موضوع و یافتن او، به منطقه جهان نما اعزام شدند. همچنین تیم‌های خودجوش کوهنوردی و نیروهای مردمی از نقاط مختلف برای پیدا کردن ردی از او به سمت محل حادثه می روند.

 محمد نصیری، سخنگوی جمعیت هلال احمر در این باره اظهار می‌کند: «در روز پنج شنبه ۱۹ تیرماه امسال یک تیم ۲۵ نفره گردشگری از استان تهران وارد ارتفاعات حفاظت شده جهان نما از توابع شهرستان کردکوی شدند که فردای آن روز یعنی روز جمعه ساعت ۸ صبح یکی از اعضای تیم به نام خانم سها رضا نژاد ۲۷ساله که طبیعت گرد بود اما به گفته افراد حاضر در آنجا برای اولین بار وارد این منطقه شده بود از محل چادر خود خارج شده و دیگر به چادر بازنگشت. همین موضوع هم سبب شد تا مفقود شدن او را اعلام کنند. چرا که پس از جستجوهای اولیه توسط اعضای تیم گردشگری خانم سها پیدا نشد و در نهایت در ساعت ۱۱:۲۰ همان روز اولین تماس تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر برقرار شده و درخواست کمک می‌شود».

امیدی برای بازگشت

۲۲ تیرماه، خبری در فضای مجازی دست به دست می شود مبنی بر اینکه سها رضانژاد زنده است و توسط چوپانی پیدا شده است و او به خانواده زنگ زده است و دیگر جای نگرانی نیست! ولی متاسفانه این داستان صحت نداشته و توسط خانواده ی او رد می شود. رحیم میرکریمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان در خصوص اعلام خبر پیدا شدن او می‌گوید: «عصر روز۲۲ تیرماه، گزارشی مبنی بر تماسی اعلام شد که سمت حاجی آباد در یک چشمه به نام “شاه پسند” این خانم پیدا شده است، البته گزارش واضح نبود. عملیات انجام شد و به سمت روستای حاجی آباد رفتیم که طی این جست و جوها متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم».

پایان جستجو

به گفته ی سخنگوی جمعیت هلال احمر: «در ادامه روند جستجو فرد گمشده جستجو میدانی با توجه به شرایط جوی ادامه پیدا کرد و بر اساس گمانه زنی برخی تصاویر که وجود یک شئی روی درختان در دره را نشان میداد تیم های عملیاتی و جستجو اقدام به دسترسی به این مکان کردند که باز هم نتیجه ای در بر نداشت و شی موردنظر چادر کوهنوردی بوده است که از قبل به پایین سقوط کرده بود و در نهایت در تاریخ ۲۸ تیر، جلسه  ستاد مدیریت بحران شهرستان  با حضور فرماندار تشکیل و تصمیم بر این شد که عملیات جستجو توسط تیم های امداد ونجات جمعیت هلال احمر با توجه به اینکه مدت ۹ روز جستجو نتیجه ای در بر نداشت، به اتمام برسد، اما جستجو موردی در مواقعی که اخبار موثقی از سوی مراجع ذیصلاح به‌دست آید، انجام شود».

تقاضای وکیل خانواده رضانژاد

با پیدا نشدن کوچکترین ردی از سها فرضیه آدم ربایی یا قتل سها پررنگ می شود و پیگیری این پرونده در مراجع قضایی برعهده کاوه راد، وکیل دادگستری، گذاشته می شود. او با درخواست از نیروهای امنیتی، می‌خواهد که آنها وارد پرونده شوند. به گفته ی او: «در ۲۴ روز گذشته همه نیروها هر کاری که از دست ‌شان برآمده کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به نتیجه‌ ای جدی ‌تر به نیروهایی متخصص ‌تری نیاز داشته باشیم. به همین دلیل هم از نیروهای امنیتی کشور که امکانات، تجهیزات و نیروهای بیشتر و متخصص‌تری دارند می‌خواهیم تا در این مسیر به ما کمک کنند. بهرحال، میزان دسترسی‌های آنها بالاتر و بیشتر است و قطعاً می‌توانند موجب تسریع عملیات و رسیدگی به پرونده شوند».

یافتن جسدی ناشناس

دادستان کردکوی: لیاس های جسد با لباس های سها رضانژاد مطابقت دارد

عملیات جستجوی طی دو مرحله در تاریخ‌ ۸ مرداد و ۱۷ مرداد نیز انجام می شود که حوالی ساعت ۱۲ روز ۱۷ مرداد، عوامل جمعیت هلال احمر در مناطق صعب العبور اطراف منطقه بین چکل سر و یارعلی جهان نما، جسدی ناشناس را کشف کردند که بلافاصله موضوع به عوامل انتظامی و قضایی اطلاع داده و عملیات برای انتقال فرد متوفی و تحویل به مراجع ذیصلاح اجرا شد.

یکی از اولین نفراتی که موفق به کشف جنازه منتسب به سها رضانژاد در ارتفاعات کردکوی شد، میثم تیموری جنگل بان اهل شموشک استان گلستان است. او یک روز پس از پیوستن به تیم عملیات با همراهی برادرش محل تقریبی سقوط این کوهنورد را مورد بررسی قرار داده و در نهایت پس از ساعت ها تلاش جسد او را می یابد.

انجام آزمایشات لازم برای تشخیص جسد

به گفته ی دکتر حسین زارعی مدیرکل پزشکی قانونی گلستان  به ایرنا: «پس از گرفتن آزمایش از جنازه و آزمایش خون از پدر و مادر سها نمونه ها به آزمایشگاه پزشکی قانونی تهران ارسال شد تا در کوتاه ترین زمان ممکن نتایج آن واصل و اعلام شود. در شرایط عادی نمونه های دی.‌ان‌.ای گلستان به آزمایشگاه مازندران ارسال می شود اما به دلیل احتمال طولانی شدن فرایند پاسخ دهی و با توجه به حساسیت موضوع و انتظار یک ماهه خانواده، این نمونه برای دریافت سریعتر پاسخ به آزمایشگاه پزشکی قانونی تهران فرستاده شده».

وی گفت که در حال حاضر جنازه منتسب به سها در سردخانه پزشکی قانونی استان گلستان نگهداری می شود.

 

احراز هویت

در تاریخ 22 مرداد جسد کشف شده تعیین هویت می شود. به گفته ی هادی عزیز زاده، دادستان کردکوی: «جواب آزمایش دی.‌ان‌.ای به پزشکی قانونی استان اعلام شد و بر اساس آن نتیجه آزمایش دی.‌ان‌.ای جسد کشف شده در ارتفاعات جهان نمای کردکوی با نمونه‌های اخذ شده از پدر و مادر سها رضانژاد مطابقت دارد». وی در ادامه افزود: « نتیجه آزمایش‌های مربوط به تعیین علت مرگ مرحوم رضانژاد نیز به آزمایشگاه پزشکی قانونی ارسال شده است که اعلام نتایج آن زمان بیشتری می‌برد».

 با تعیین هویت جسد، پیکر سها به خانواده اش تحویل داده می‌شود.

کشف علت حقیقی مرگ سها

با گذشت سه ماه از احراز هویت سها، در تاریخ 22 آبان نتیجه پزشکی قانونی به صورت رسمی اعلام می شود که : « با توجه به اینکه قسمت زیادی از بافت نرم بدن از بین رفته بود، تنها در حد معاینه ظاهری امکان بررسی علت فوت وجود داشت که در بررسی‌ ها هیچ آثار بزه در جسد وجود نداشت و نتیجه آن اعلام شد. البته برای تعیین دقیق علت فوت، با وجود از بین رفتن بافت نرم و فساد نعشی، نمونه ‌هایی برای آزمایش گرفته شد و مورد بررسی قرار گرفت که در آنها نیز نشانه ‌ای مبنی بر بزه دیده نشد. با توجه شکستگی‌های متعدد در استخوان جمجمه، ستون فقرات، دنده‌ ها و اندام فوقانی و تحتانی و محرز نشدن آثار بزه، علت دقیق فوت صدمات متعدد بدنی در اثر اصابت جسم سخت تعیین شد که می‌تواند با فرضیه سقوط از ارتفاع مطابقت داشته باشد». به گفته ی کاوه راد، وکیل خانواده ی رضانژاد: «پزشکی قانونی علت مرگ او را سقوط از بلندی و آسیب های ناشی از آن اعلام کرد. برخلاف اظهارات عجولانه برخی مقامات رسمی در هنگام کشف پیکر، در گزارش پزشکی قانونی مشخص شده که او قرص خواب آور مصرف نکرده است. در بررسی پزشکی، آثار یا شواهدی از وقوع جرم از جمله تجاوز یا قتل نیز یافت نشد».

کاوه راد همچنین از لغو پروانه‌ی تور گردشگری مورد نظر خبر داد و نوشت: 

 

نظر شما:

security code