وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأیید بی‌خطر برگزار شدن سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر ابراز امیدواری کرد برگزاری این رویداد، ستاد مقابله با کرونا را برای تغییر گروه شغلی تئاتر و سینما متقاعد کند.

تئاتر و سینما بعد از «فجر» تعطیل می شود؟/ امید به تغییر گروه کرونایی

کلانشهر: بعد از یک سال محدودیت و تعطیلی‌های کرونایی تئاتر، سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با رفع محدودیت‌ها به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌های میزبان آثار جشنواره، در حال برگزاری است.

پیش از این و در گروه بندی مشاغل توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، سینما و تئاتر در گروه ۳ و جزو مشاغل پرخطر قرار گرفتند که همین امر باعث شد تا زمانی که وضعیت کرونا در تهران نارنجی نشد، سینما و تئاتر تعطیل بمانند و در همان شرایط بسیاری از مشاغل پرخطر دیگر نظیر رستوران‌ها و مراکز خرید فعال باشند.

چندی پیش سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز هست، در گفتگویی رسانه‌ای اعلام کرد که وزارت ارشاد در حال رایزنی برای تغییر گروه سینما و تئاتر از مشاغل گروه ۳ به ۲ است. در صورت این تغییر گروه، تئاتر نیز می‌تواند به فعالیت مستمر خود در دوران محدودیت‌های کرونایی ادامه دهد.

برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر علیرغم اینکه پررونق‌تر از دوره‌های گذشته نیست اما یک اهمیت ویژه و اساسی دارد؛ اجرای تئاتر در شرایط کرونایی بدون ایجاد خطر برای مخاطبان و گروه‌های تئاتری.

بسیاری از تصمیم گیرندگان در ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت بدون اینکه با نگاهی کارشناسانه درصد ریسک اجرای تئاتر و حضور مخاطبان در سالن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ارزیابی کنند، فعالیت‌های تئاتری را پرخطر دانسته و آن را تعطیل کردند.

اما برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر مهر تأییدی بر کم خطر بودن اجراهای تئاتری و امکان حضور مخاطبان در سالن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌های نمایش است و تئاتر قابل مقایسه با مشاغل پرخطر نیست.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در روز ششم جشنواره سی و نهم تئاتر فجر به تماشای نمایش «سرباز» در تالار وحدت نشست، پیش از اجرای نمایش درباره وضعیت انتقال تئاتر از مشاغل گروه ۳ به گروه ۲ دسته بندی مشاغل در ستاد کرونا با توجه به برگزاری بی خطر جشنواره تئاتر فجر و حضور مخاطبان و گروه‌های تئاتری در سالن‌ها، به خبرنگار مهر گفت: این مطلب چند بار در قرارگاه و ستاد مطرح شده که مجموعه تئاتر و سینما تغییر گروه بدهند، استدلال‌های دوستان ما هم به دوستان قرارگاه و ستاد منتقل شده و ۲ جلسه هم بحث در این زمینه انجام شده است.

وی تأکید کرد: منتظر نتایج از ناحیه قرارگاه هستیم و هنوز نتیجه نهایی از سوی قرارگاه اعلام نشده است.

صالحی درباره نگرانی به حق هنرمندان تئاتر مبنی بر اینکه بعد از برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بار دیگر با شروع محدودیت‌های جدید کرونایی تئاتر تعطیل می‌شود، تصریح کرد: تجربه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تجربه خوبی است و ان شاءالله دوستان را متقاعد می‌کند که امکان تغییر گروه با کمترین خطر، وجود دارد.

باید دید ملاک ستاد ملی مقابله با کرونا کم خطر بودن فعالیت‌ها برای در نظر گرفتن محدودیت‌ها است که اگر اینگونه باشد برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر مهر تأییدی بر کم خطر بودن هنر تئاتر برای گروه‌ها و مخاطبان است. اگر هم ملاک دیدگاه‌های غیر کارشناسانه و غیر تخصصی نسبت به تئاتر باشد که باز هم هنرهای نمایشی ایران در صورت شدت گرفتن وضعیت کرونایی، تعطیل خواهند شد.

نظر شما:

security code