الیاس منیری با بیان اینکه وام ضروری 5 میلیون تومانی برای موارد خاص به دانشجویان تعلق می‌گیرد، گفت: هم اکنون وام ازدواج به 3 میلیون تومان افزایش یافته است. وام تولد فرزند در گذشته به دانشجویان ارائه نمی‌شد، اما هم‌اکنون مبلغ 3 میلیون تومان اختصاص یافته است.

افزایش مبلغ وام های دانشجویی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹/ وام ضروری ۵ میلیون تومانی به کدامیک از دانشجویان تعلق می گیرد؟

کلانشهر: الیاس منیری، معاون امور دانشجویان صندوق رفاه درباره کم و کیف مبالغ وام های دانشجویی به خبرنگار برنا گفت: هر ساله در مهر ماه با آغاز سال تحصیلی مبلغ وام ها و شرایط پرداخت آنها به دانشجویان و دانشگاه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

او درباره آخرین وضعیت تخصیص وام و مبلغ آن به دانشجویان افزود: مبالغ وام‌ها نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. به عبارت دیگر مبلغ اکثر وام‌های دانشجویی 200 تا 300 درصد افزایش یافته است.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه با بیان اینکه طی سال جاری در کنار افزایش مبلغ وام تحصیلی طرح تجمیع وام‌های دانشجویی نیز در دستور کار قرار گرفته و وام ها به ۵ گروه تقسیم شده است، تاکید کرد: وام‌هایی که از یک جنس هستند تجمیع شده و در پنج دسته طبقه‌بندی می شوند. یکی از پرمتقاضی‌ترین وام‌ها، وام تحصیلی است.

به گفته او دانشجویان دارای معلولیت و دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی و دانشجویان نخبه ضریب 50 درصد به وام تحصیلی به آنها تعلق می‌‎گیرد.

منیری با بیان مثالی گفت: اگر دانشجوی متاهلی دو میلیون تومان وام تحصیلی در هر نیمسال دریافت می‌کرد در صورت دارا بودن شرایط مذکور وام او 50 درصد افزایش پیدا می کند.

 معاون امور دانشجویان صندوق رفاه تصریح کرد: این مبالغ در مقایسه با گذشته و در راستای متناسب سازی با وضعیت تورم و حمایت بیشتر از دانشجویان روزانه شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

منیری افزود: میزان وام‌ ضروری در سال گذشته 600 هزارتومان بود که این مبلغ در سال ۹۸ به یک میلیون تومان افزایش یافت اما هم اکنون با افزایش چند برابری تا ۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه با بیان اینکه وام ضروری 5 میلیون تومانی برای موارد خاص به دانشجویان تعلق می‌گیرد، بیان کرد: هم اکنون وام ازدواج به 3 میلیون تومان افزایش یافته است. وام تولد فرزند در گذشته به دانشجویان ارائه نمی‌شد اما هم‌اکنون مبلغ 3 میلیون تومان به این رویداد اختصاص یافته است. وام ضروری بیماری‌ های خاص و صعب العلاج برای دانشجو یا یکی از بستگان درجه یک با سقف 4 میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

به گفته او وام ودیعه مسکن متاهلی در گذشته بسته به مقطع تحصیلی و شهر محل اقامت دانشجو متفاوت بود اما هم اکنون شرط مقطع تحصیلی در تخصیص وام برداشته شده و مبلغ وام در کلانشهرها به 20 میلیون تومان، در شهر تهران 25 میلیون تومان و در دیگر شهرها به 15 میلیون تومان افزایش یافته است.

 منیری افزود: امسال به‌دلیل شیوع کرونا گواهی کسر از حقوق دانشجویان برای پرداخت وام اخذ نمی‌شود. همچنین شرایط ضمانت هم تسهیل یافته است. در گذشته هر فرد برای اخذ وام باید سند تعهد محضری با ضمانت کارمند رسمی یا پیمانی ارایه می‌کرد اما از امسال کارکنان قراردادی تمامی دستگاه‌های دولتی یا حاکمیتی در سه قوه و نهادهای عمومی دولتی و غیر دولتی همچون شهرداری‌ها و بنیاد مسکن و جانبازان و ... و کارکنان دفاتر ثبت اسناد که به شکل رسمی، قراردادی و پیمانی اشتغال دارند می‌توانند ضمانت دانشجویان را برعهده بگیرند.

او در پایان تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌هایی را با کمیته امام (ره) و سازمان بهزیستی در دستور کار داریم حمایت بیشتری از این عزیزان به عمل آید و در تامین هزینه تحصیل دانشجویان پرداخت وام به آنها مساعدت بیشتری صورت پذیرد. در صورت عدم امکات ارائه سند تعهد محضری چنانچه سازمان‌های تحت پوشش، ضمانت بازپرداخت وام آنها را بر عهده بگیرند بدون سند محضری به متقاضیان هم وام تعلق می‌گیرد.

نظر شما:

security code