تا همین چندی پیش، اصولگرایان سعی می‌کردند درباره کاندیداهای احتمالی صحبتی نکنند و حتی اگر ۱۰۰ درصد با کاندیداتوری یکی از اصولگرایان مخالف بودند، آن را علنی نمی‌کردند اما حالا با نزدیک شدن به روز سرنوشت، به نظر می‌رسد که مشکلات آنان با یکدیگر نیز جدی شده و دیگر نمی‌توانند ازطریق مذاکرات درونی آن را حل کنند و درنتیجه دست به دامان اعلام عمومی شده‌اند.

پاستور و صف کاندیداهای اصولگرا / چهره های سیاسی اصولگرا هر روز از گزینه ای تازه برای کاندیداتوری ۱۴۰۰ رونمایی می کنند
کلانشهر: تا چند وقت پیش تصور می‌شد که حداکثر ۱۰ تا ۱۵ نفر از اصولگرایان برای رسیدن به «پاستور» در صف انتظارند اما حالا خودشان هم می‌گویند که این صف به‌مراتب دور و درازتر و طویل‌تر از این حرفاست. ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده سابق مجلس و چهره سیاسی اصولگرا همین دیروز گفته که هم‌اکنون قریب به ۵۰، ۶۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی در جریان اصولگرا برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ادعا دارند. این اظهارات البته درحالی مطرح شده که پیش از این «اعتماد» در گزارش‌های انتخاباتی خود نادرست بودن ادعای اصولگرایان درباره تعداد حداکثر ۲۰ کاندیدا در این جریان سیاسی را رد کرده و از دست‌کم ۵۰ کاندیدای اصولگرا نوشته بود. آن‌چه اما درپی بازخوانی صحبت‌های حسن‌بیگی جلب‌توجه می‌کند این است که او گفته از فهرست بلند، تنها تعدادی نام خود را علنی مطرح می‌کنند اما تعداد آنان نیز رو به فزونی است و جالب‌تر آنکه با هر بار علنی شدن یک نام، اختلافات جدی آنان نیز علنی‌تر می‌شود. 

فارغ از تعدد کاندیداها اما حسن‌بیگی در گفت‌وگویی که با نامه نیوز داشته، مشخصاً علیه یکی از این کاندیداهای پرتعداد اظهارنظر کرده و بر این اساس، با ادبیاتی دور از انتظار علیه سعید محمد تاخته و مدعی شده که او برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری مناسب نیست: «امروز هر کسی اگر در جایی یک کار کوچکی انجام داده، می‌خواهد برای ریاست‌جمهوری بیاید. گرچه قرارگاه خاتم کارهای بزرگی برای کشور انجام داده و انجام می‌دهد اما کشوری که یک تریلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، سهم قرارگاه خاتم از این گردش مالی چقدر است؟! خوب این فرد که نمی‌تواند بیاید رییس‌جمهوری شود. چرا اینقدر خودش را باور کرده است؟! او تیمی ندارد، بله یک تیم کارشناسی و مهندسی برای کارعمرانی در اختیارش است ولی این تیم که نمی‌تواند در سایر حوزه‌ها کار انجام دهد.»

این اظهارات اما درحالی مطرح شده که تا همین چندی پیش، اصولگرایان سعی می‌کردند درباره کاندیداهای احتمالی صحبتی نکنند و حتی اگر ۱۰۰ درصد با کاندیداتوری یکی از اصولگرایان مخالف بودند، آن را علنی نمی‌کردند اما حالا با نزدیک شدن به روز سرنوشت، به نظر می‌رسد که مشکلات آنان با یکدیگر نیز جدی شده و دیگر نمی‌توانند ازطریق مذاکرات درونی آن را حل کنند و درنتیجه دست به دامان اعلام عمومی شده‌اند. 

آن‌چه اما فراتر از این حمله نابهنگام حسن‌بیگی به سعید محمد محل تامل است، حمایت عجیب و دور از انتظار اوست از مجتبی ذوالنوری از چهره‌های مخالف دولت و عضو جبهه پایداری است که حدود ۵ سال پیش برای نخستین‌بار از قم خود را به پارلمان رساند و اکنون در دومین دور نمایندگی‌اش، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است. روحانی عضو جبهه پایداری که بیراه نیست اگر بگوییم به جز حسن‌بیگی تابحال کسی از او به عنوان کاندیدای انتخابات نام نبرده است. حسن‌بیگی اما گفته است: «آقای ذوالنوری نسبت به افرادی که امروز نام‌شان در جریان اصولگرایی مطرح می‌شود، توانمندتر و قوی‌تر است. او در حوزه‌های فنی مخصوصا بحث هسته‌ای و برجام تسلط دارد و درمجموع فردی عاشق، منصف و توانمند محسوب می‌شود.» حسن‌بیگی اما درحالی به‌جای رییس مجلس که گزینه‌ای جدی در مباحث انتخاباتی است، از رییس کمیسیون امنیت ملی نام برده که محمدباقر قالیباف به عنوان یکی از گزینه‌های احتمال کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰، هرگز رسماً صحبتی درباره کاندیداتوری خود نداشته و فراتر از آن، هر نوبت در مواجهه با این احتمال به‌نحوی از پاسخگویی طفره رفته است. با این حال حسن‌بیگی T ذوالنوری را با سعید محمد مقایسه کرده و گفته است: «آقای ذوالنوری خیلی از سردار سعید محمد تواناتر و جامع‌تر است. آقای سردار محمد در حوزه عمرانی کار کرده، حال آنکه آقای ذوالنوری علاوه بر حوزه عمرانی و فنی، در مباحث حوزوی و سیاست خارجی نیز تسلط دارد. آقای ذوالنوری می‌خواهد یک دولت اصولگرا حداکثری تشکیل دهد و این توانایی را دارد.»

این اختلاف‌نظرهای اصولگرایانه اما در حالی علنی شده که هنوز بحث آمدن یا نیامدن سیدابراهیم رییسی و محمد باقر قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ میان اصولگرایان وجود دارد. برخی از آنان معتقدند حالا که اختلافات بالا گرفته و کسی حاضر نیست صحنه را ترک کند، باید چهره‌ای کاندیدا شود که توانایی اجماع‌سازی داشته باشد. آنان تأکید دارند که رییسی و قالیباف واجد این شرایط هستند. 

با این حال اما جریان اصولگرا آنقدر کاندیدا دارد که به‌هرحال اوضاع برایشان پیچیده باشد. مهدی چمران از چهره‌های اصولگرا که البته قرابتی انکارناپذیر نیز به قالیباف دارد، به همین پیچیدگی‌ها اشاره کرده و به ایرنا گفته است: «به‌دلیل پیچیدگی نمی‌توان نتیجه انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری را پیش‌بینی کرد.» چمران البته در مصاحبه خود انتقاداتی هم به شورای وحدت وارد کرده و در نهایت گفته است: «اجماع روی یک نفر در اصولگرایان بستگی به شخصی دارد که از او حمایت می‌شود.» 

این درحالی است که همچنان برخی اصولگرایان می‌گویند رییسی نباید کاندیدا شود؛ چراکه او کارهای بسیار مهمی را در قوه قضاییه شروع کرده که باید به سرانجام برساند. محمدجواد نیکفر، رییس ستاد مرکزی ائتلاف بزرگ اصولگرایان در انتخابات دور دهم ریاست‌جمهوری در همین رابطه به خبرگزاری ایرنا گفته است: «با شناختی که از رییسی دارم، ولایت‌پذیری از شاخصه‌های جدی او است و با عنایت به حکم ۵ ساله رهبری، اگر تکلیف نشود، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهد کرد. قوه قضاییه نقش مهمی دارد. می‌تواند جلوی فساد را بگیرد و مفسدان را محاکمه کند. اکنون روال مبارزه با فساد به‌طور جدی شروع شده است و می‌تواند کشور را از این شرایط نجات دهد.» فارغ از اینکه انگیزه نیکفر از بیان این مسائل چیست اما به هر حال این‌طور که پیداست برخی از اصولگرایان می‌خواهند با این استدلال رییسی را از کاندیداتوری منصرف کنند. هرچند او هنوز رسماً اظهارنظری درباره احتمال حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ نکرده است. 

نیکفر در عین حال از حضور گزینه‌ای با پیشینه نظامی در انتخابات سال آینده نیز استقبال کرده و توضیح داده است: ‌«مقوله مهم جهان امنیت است در شرایط فعلی یک فرد باسابقه نظامی‌گری که اشراف اقتصادی هم داشته باشد، می‌تواند بسیار موثر باشد، به‌دلیل اهمیت ژئو استراتژیک منطقه غرب آسیا و موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و جهان درشرایط فعلی یک فرد با سابقه نظامی و انقلابی که علاوه بر تخصص در علم اقتصاد، اشرافیت کلان اقتصادی هم داشته باشد می‌تواند گزینه ایده‌الی باشد.» 

هرچه هست، اخبار درباره احتمال کاندیداتوری رییسی ضد و نقیض است و دقیقا معلوم نیست نتیجه چه خواهد شد ولی دیروز حمیدرضا فولادگر از چهره‌های سیاسی اصولگرا که سال‌ها سابقه حضور در مجلس را نیز در کارنامه دارد، به نامه‌نیوز گفته است: «آنچه اخیرا شنیدم آقای رییسی نپذیرفته و پاسخ ایشان منفی است و می‌خواهد در همان قوه قضاییه اجرای برنامه ۵ ساله خود را دنبال کند.» با این حال او هم از احتمال به اجماع نرسیدن اصولگرایان ابراز نگرانی کرده است. آن‌چه تا این‌جا کار مسلم است آنکه تمامی این اخبار در حد گمانه‌زنی انتخاباتی است و برای اظهارنظر قطعی‌تر هنوز باید منتظر ماند.

نظر شما:

security code