بابک مهدی زاده؛

روایت پراندوه "ما"


۱۳۹۷/۱۲/۰۶ - ۱۴:۱۴ | کد خبر: ۱۱۷۳ چاپ
روایت پراندوه

کلانشهر/ بابک مهدی‌زاده: همان ابتدای فیلم ، ضربه اصلی زده می شود؛ آنجا که یکی از شخصیت های فیلم می گوید:«ما امیدوارترین افسرده های جهان هستیم.»

فیلم «آشغال های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی که در دولت های احمدی نژاد و دولت اول روحانی موفق به دریافت مجوز نشده بود امسال به نمایش عموم درآمد. فیلمی که روایتگر تاریخ و مصایب ایرانیان است اما نه در ژانری دراماتیک و تاریخی که با لحنی طنز و انسانی.
دوست داشتنی ترین شخصیت فیلم ، مادر خانواده با بازی شیرین یزدان بخش است. زنی صبور، پر از تاریخ ، پر از درد و رنج، پر از امید ، پر از حسرت، پر از حادثه، پر از فداکاری و ایثار و در نهایت سرگردان و گم شده و خیال پرداز. مادری که معرف سرزمین مان ایران است با خانواده ای متشکل از افرادی با افکار مختلف که همانا فرزندان این سرزمین هستند.
پدر خانواده با بازی اکبر عبدی یک کارمند اداره شاهنشاهی که کراوات شاهنشاهی می زد و بعد هم مشرف به خانه خدا شد. برادر خانواده با بازی شهاب حسینی یک چریک کمونیست دوآتشه که در زندان شاه شکنجه و بعد از انقلاب هم کشته شد. یکی از فرزندان خانواده با بازی صابر ابر که بسیجی رزمنده بود و در جبهه های جنگ شهید شد. فرزند دیگر خانواده با بازی حبیب رضایی که برای ادامه تحصیل به غرب رفت تا از سرزمینش و دعواهای فکری و سیاسی اش فرار کند. و دخترعمومی خانواده با بازی هدیه تهرانی که از قبل از انقلاب در راهپیمایی های اعتراضی شرکت داشت و در حوادث بعد از انتخابات 88 هم همپای جوانان معترض ، مچ بند سبز به دست بسته ، همچنان در اعتراض بود. همه نمادهایی از فرزندان این سرزمین با افکار مختلف که در عین وابستگی های شدید عاطفی ، به نزاع های شدید سیاسی و فکری می پرداختند و مادر خانواده صبور و نگران به آن ها می نگریست و اشک می ریخت.
فیلم روایتگر تمام داشته ها و نداشته های ایرانیان بود که به وقت تحولات سیاسی ممنوعه می شدند و در قالب آشغال می بایست به زباله دانی می پیوستند. زباله هایی که هرکدامشان هویت و دلبستگی های ما بود و دل کندن از آن ها سخت و دشوار. اما این در نهایت مادر خانواده بود که برای بازیافتن آنچه که دوستشان داشت اما به جبر روزگار و از ترس می بایست به زباله دانی می پیوست سر به دنبال ماشین حمل زباله می نهد بلکه دوباره آنچه که نمی بایست دفع می شد را بازیابد.

 

انتشار یادداشت در کلانشهر به معنای تایید محتوای آن نیست و جهت اطلاع رسانی به مخاطبان منتشر می‌شود.

 

نظر شما:

security code