جنگل های گیلان سالانه اکسیژن شش میلیون نفر را تامین می کنند

کلانشهر: مدیرکل منابع طبیعی گیلان یادآور شد: در هر هکتار جنگل سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می شود که معادل مصرف ۱۰ نفر است لذا میزان اکسیژن تولید شده در جنگل های گیلان با وسعت ۵۶۵ هزار هکتاری، نیاز شش میلیون نفر را در سال تامین می کند.

میرحامد اختری در جلسه ستاد زراعت چوب استان گیلان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه زراعت چوب یکی از محوری ترین پروژه های استان و کشور است، اظهار کرد: برنامه ششم تاکید بر زراعت چوب دارد.

وی با اشاره به پیش بینی زراعت چوب ۷۵ هزار هکتاری در سطح کشور طی برنامه ششم، افزود: به دنبال توقف بهره برداری از جنگل های شمال، توسعه زراعت چوب جهت جبران کسری مواد اولیه صنایع سلولزی دنبال شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، نیاز چوبی سالانه کشور را معادل ۱۱ میلیون مترمکعب دانست که تنها پنج میلیون مترمکعب آن در گیلان مصرف می شود و خاطرنشان کرد: وجود کارخانجات بزرگ پالت سازی، فیبر و ام.دی.اف مصرف چوب در گیلان را بالا برده است.

اختری، برداشت سالانه چوب آلات جنگلی را ۱۵۰ هزار مترمکعب دانست و اضافه کرد: طرح تنفس فرصت خوبی برای زراعت چوب است، زیرا این میزان برداشت از جنگل ها جوابگوی نیاز کشور نبود.

وی توقف بهره برداری چوب از جنگل های هیرکانی را مساوی با گسترش واردات و زراعت چوب دانست و افزود: در راستای برنامه ششم توسعه مکلف به زراعت چوب در ۶۶۰۰ هکتار از اراضی ملی استان گیلان شدیم. ۱۸۵۰ هکتار احاله مدیریت اراضی ملی از طریق مزایده جهت توسعه زراعت چوب انجام شده و برای سال آینده هدف گذاری ۲۰۰۰ هکتاری داریم. در جریان مزایده، کلیه مجریان زراعت چوب را از گیلان انتخاب کردیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه زراعت چوب در دو بخش اراضی ملی و اراضی مستثنیات دنبال می شود، عنوان کرد: ۱۷ هزار هکتار از اراضی جلگه ای استان مستعد زراعت چوب هستند.

وی با اشاره به ظرفیت زراعت چوب در اراضی مستثنیات، تصریح کرد: گیلان در گذشته ۶۵ هزار هکتار زراعت چوب در اراضی مردم داشت و هم از نظر حجم تولید و هم از نظر سطح زیر کشت در کشور اول بودیم، اما به دنبال کاهش قیمت چوب، بخشی از زارعین کار را رها کردند. خوشبختانه با افزایش مجدد ارزش افزوده چوب، در حال حاضر ۳۵ هزار هکتار صنوبرکاری در اراضی مستثنیات داریم که از نظر حجم تولید اول هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به ارائه تسهیلان ۱۰ میلیون تومانی برای هر هکتار زراعت چوب، اضافه کرد: هر هکتار صنوبرکاری در سال ۲۵ مترمکعب چوب تولید می کند و لذا در یک دوره ۱۰ ساله شاهد تولید ۲۰۰ مترمکعب چوب در هکتار هستیم. همچنین این اراضی مستعد کشت محصولات جالیزی نیز بوده که برای زارع آورده دارد.

اختری، با اشاره به اهمیت حفاظت از جنگل ها، یادآور شد: در هر هکتار جنگل سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می شود که معادل مصرف ۱۰ نفر است لذا میزان اکسیژن تولید شده در جنگل های گیلان با وسعت ۵۶۵ هزار هکتاری، نیاز شش میلیون نفر را در سال تامین می کند.

وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل ۲۵۰۰ مترمکعب آب ذخیره می کند، اظهار کرد: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در جنگل های استان ذخیره شده است. علاوه بر این جنگل ها از فرسایش خاک جلوگیری می کنند و در کنترل دما نقش دارند و موجب افزایش بارندگی می شوند.