در آستانه اجرای این گروه؛

رشت، شهری که ارکستر فیلارمونیک دارد


۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰ | کد خبر: ۱۱۹۷ چاپ
رشت، شهری که ارکستر فیلارمونیک دارد

اختصاصی کلانشهر/ نیلوفر روحی: ارکستر فیلارموننیک گیلان پنجشنبه و جمعه این هفته در رشت روی صحنه می‌رود و به اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک می‌پردازد.

کیوان حبیب زاده رهبر ارکستر فیلارمونیک گیلان به بیان توضیحاتی پیرامون این گروه و اجرای آینده‌شان پرداخت که در ادامه می‌خوانیم: 

ارکستر فیلارمونیک گیلان

کیوان حبیب‌زاده در آغاز در راستای معرفی گروه گفت: این ارکستر که ابتدا از چند عضو اصلی و تعدادی هنرجو تشکیل شده بود اولین بار در سال ۹۲ قطعه کلاسیک اجرا کرد و رفته رفته هنرجویان در کنار ارکستر رشد کردند و هر کدام به نوازنده‌های بزرگی تبدیل شدند و در حال حاضر سطح ارکستر بسیار بالاتر رفته است.

کیوان حبیب زاده پیرامون تغییرات صورت گرفته در ارکستر گفت: فراز عشقی به دلیل تحصیلات به لندن مهاجرت کردند و یک نفر از بدنه هیات مدیره کم شد و خلا ایشان در گروه حس می‌شد، از طرفی نوید شعبانزاده و دانیال اسدی که عمده فعالیتشان در شهر تهران بود امسال تصمیم گرفتند در استان گیلان فعالیتشان را ادامه دهند و به این صورت زمان بیشتری برای همراهی با ارکستر دارند.

پدرام فریوسفی سولیست ویولن این اجرا

وی در خصوص اجرای پیش رو گفت: با انجمن موسیقی وارد صحبت شدیم و تصمیم بر اجرای سمفونی شماره ۴۰ موتزارت -که می‌توان گفت معروف‌ترین قطعه از رپرتوار ارکسترال موسیقی کلاسیک است- گرفتیم.

حبیب‌زاده افزود: در ادامه از پدرام فریوسفی نوازنده برجسته و مدرس ویولن دعوت کردیم تا یک کنسرتو که بر پایه تکنوازی یک نوازنده به همراهی ارکستر است نیز اجرا ‌کنیم.

او ادامه داد: حضور ایشان در ارکستر برای نوازنده‌های زهی بسیار مفید است و همکاری نوازنده‌های حرفه‌ای و درجه یک با ارکستر باعث ایجاد انگیزه در اعضا و پیشرفت گروه می‌شود.

حبیب زاده ادامه داد: پدرام فریوسفی در انتخاب آثار و اجرا بسیار حساس است و من وقتی تمرینات ارکستر را پیش می‌بردم نگران اولین جلسه تمرین ایشان با ارکستر بودم که خوشبختانه ایشان در مواجهه با ارکستر خیلی راضی بودند.

مستر کلاس مدرس دانشکده گراتس اتریش برای ارکستر فیلارمونیک گیلان

این رهبر ارکستر افزود: همچنین اتفاق خوب دیگری که افتاد حضور استاد نصیر حیدریان در تمرین‌های گروه است. نصیر حیدریان یکی از رهبران و موسیقیدانان برجسته ایرانی است که در کارنامه ایشان می­‌توان به رهبری ارکستر­های متعددی چون ارکستر سمفونیک بازل، ارکستر سمفونیک جوانان ونزوئلا، ارکستر سمفونیک جوانان جهان، ارکستر سمفونیک تهران و همچنین رهبری اپرا در شهرهای مختلف اروپا چون گراتس، مونیخ، بارسلون، بن، زوریخ و... اشاره کرد.

استاد نصیر حیدریان که در حال حاضر در دانشگاه موسیقی گراتس اتریش مشغول تدریس هستند و برای رهبری ارکستر رتوریک در جشنواره موسیقی فجر به تهران آمدند، به مدت سه روز نیز با حضور در رشت به برگزاری مستر کلاس برای اعضای ارکستر فیلارمونیک گیلان پرداختند.

اجرا در تالار وحدت

کیوان حبیب‌زاده پیرامون برنامه‌های آینده ارکستر گفت: قطعا این ارکستر با انگیزه‌ای که از اجرای این قطعات جهانی می‌گیرد برای هرچه بهتر شدن تلاش می‌کند و اما مشکل اصلی ارکستر، نبود نوازنده برای سازهایی چون تیمپانی، هورن، فاگوت و ... می‌باشد که این مسئله انتخاب ما از قطعات موسیقی کلاسیک را محدود می‌کند.

او افزود: استاد حیدریان قول دادند که سال آینده سمفونی ۴۰ را در جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت تهران اجرا کنیم.

او همچنین افزود: با همفکری که ارکستر مایستر، نوید شعبانزاده داشتیم، تصمیم گرفتیم این اجرا را در شهرستان‌های مختلف استان گیلان روی صحنه ببریم تا موجب آشنایی هرچه بیشتر مردم با موسیقی کلاسیک شویم.

وی افزود: پس از تعطیلات سال نو تصمیم داریم که سمفونی شماره هفت بتهوون را شروع کنیم.

حبیب‌زاده در آخر از اعضای ارکستر به ویژه اعضایی که از راه دور و شهرستان خودشان را به تمرین‌ها می‌رسانند تشکر کرد.

 

ارکستر فیلارمونیک گیلان نهم و دهم اسفندماه در مجتمع خاتم‌الانبیای رشت به روی صحنه می رود و به اجرای آثاری از موسیقی کلاسیک می‌پردازد.

علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت به سایت هفتساز به آدرس www.haftsaz.com مراجعه کنند.

 

 

نظر شما:

security code