چرا عابربانک های گیلان پول نقد ندارند؟


۱۴۰۰/۰۱/۰۳ - ۱۶:۱۷ | کد خبر: ۱۲۴۵۲ چاپ

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان گفت: با پیگیری‌هایی که داشتیم در همین چند روز ۲۱ میلیارد تومان پول در عابربانک‌ها توزیع شد، فردا هم ۱۰ میلیارد تومان دیگر پول از طریق بانک مرکزی در عابربانک‌های استان توزیع می‌شود.

چرا عابربانک های گیلان پول نقد ندارند؟
کلانشهر: سیدرسول میرخلفی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان و مدیرعامل امور شعب بانک ملی در گیلان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عدم وجود پول نقد در عابربانک‌ها، اظهار کرد: بودجه نقدی که برای توزیع در استان در نظر گرفته شده بود متناسب با جمعیت استان پیش‌بینی شده بود.

وی در خصوص دلایل اتمام پول نقد در عابربانک‌ها افزود: با توجه به شیوع کرونا ورود این حجم از مسافر پیش بینی نشده بود، از طرفی سنت عیدی دادن به صورت نقد و علاقه افراد به پول نو باعث شد که ذخیره پولی عابربانک‌ها زودتر از زمان پیش‌بینی شده تمام شود.

میرخلفی گفت: با پیگیری‌های استاندار و تماس‌های که با مرکز داشتیم، توانستیم امروز تعدادی از عابربانک‌ها را شارژ کنیم و بخشی از توزیع پول نیز از فردا در شبکه عابربانکی توزیع می‌شود، تلاش‌ها بر این است که هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود.

تاکید بر استفاده از کارت بانکی و پرداخت الکترونیکی در خریدها

یوسف جعفری، ناظر پولی بانک مرکزی در استان گیلان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر بودجه‌ای که از بانک مرکزی جهت توزیع در عابربانک‌ها به استان اختصاص یافته بود، در استان توزیع شد، اظهار کرد: به عنوان مثال روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند به ترتیب ۴۰۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد تومان بین بانک‌های استان جهت پخش در عابربانک‌ها توزیع شد که با توجه به شرایط کرونایی ورود این حجم از مسافر پیش بینی نشده بود.

وی با تاکید بر اینکه کل سیستم بانکی در حال تلاش است تا این مشکلات را به حداقل برساند، افزود: امروز مجدد در بخشی از عابربانک‌ها توزیع پول انجام گرفت، فردا هم مجدد بخشی از عابربانک‌ها تامین پولی می‌شوند. از روز پنجشنبه، ۵ فروردین همزمان با اولین روز کاری پول‌های راکد شده به سیستم بانکی برمی‌گردد و این مشکل حل خواهد شد.

جعفری تاکید کرد: با توجه به اینکه تمام فروشگاه‌ها و مراکز خرید مجهز به پوزهای فروشگاهی هستند لذا از مردم می‌خواهیم که استفاده از کارت بانکی و پرداخت الکترونیکی را در اولویت قرار دهند زیرا با توجه به شرایط شیوع کرونا، خرید الکترونیکی امن‌تر است و از چرخش آلودگی جلوگیری می‌کند چون پول فیزیکی با آلودگی همراه است.

آرش فرزام‌صفت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین پیگیری‌ها از بانک مرکزی برای حل مشکل عابربانک‌های استان گفت: این مشکل بحث کشوری است در استان‌های اصفهان، اردبیل، مازندران هم با چنین مشکلی مواجه هستند.

وی با اشاره به سهولت دسترسی خدمات الکترونیک برای عموم مردم، افزود: سیاست امسال بانک مرکزی بر این بوده که با توجه به شیوع کرونا توزیع پول فیزیکی را کمتر انجام دهد و مردم را به سمت استفاده از خدمات الکترونیک نظیر همراه بانک‌ها، خریدهای الکترونیک و... سوق دهد؛ هر نوع داد و ستدد مالی از طریق همراه بانک‌ها و ابزارهای الکترونیک انجام می‌شود.

حجم و تقاضای مردم برای دریافت وجه نقد از عابربانک‌ها بالاست

فرزام صفت بیان کرد: همچنان یک قشری از مردم نیاز به پول نقد دارند، قبل از عید به میزان متوسط سال‌های گذشته پول به عابربانک‌ها تزریق شد ولی بعد از عید با توجه به سفرهای نوروزی در روزهای نخست با یک جمعیت حدود ۱.۵ میلیون نفری در استان مواجه شدیم که این باعث کمبود پول در عابربانک‌ها شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که داشتیم در همین چند روز ۲۱ میلیارد تومان پول در عابربانک‌ها توزیع شد، فردا هم ۱۰ میلیارد تومان دیگر پول از طریق بانک مرکزی در عابربانک‌های استان توزیع می‌شود، این مبالغ علاوه‌بر پول‌هایی است که خود بانک‌ها برای جبران مشکل از تهران گرفته‌اند؛ یه عنوان مثال بانک صادرات ۱۰ میلیارد تومان از تهران دریافت کرد، بانک سپه هم علاوه بر دریافت اعتبار از تهران از برخی فروشگاه‌های بزرگ خود در سطح استان پول جمع آوری کرد و همه این مبالغ در عابربانک‌ها توزیع شدند.

وی ادامه داد: ولی به قدری حجم و تقاضای مردم برای دریافت وجه نقد از عابربانک‌ها بالاست که این مبالغ بعد از اینکه در عابربانک‌ها توزیع می‌شود، ظرف دو سه ساعت خارج می‌شود، با توجه به حجم تقاضاها باید خدمات‌دهی هم انجام گیرد که در تلاش‌ هستیم تا هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.

فرزام صفت بیان کرد: این دو روز هم سپری شود همزمان با اولین روز کاری و با برگشت پول‌های نقد بلوکه شده به سیستم بانکی، وضعیت به حال عادی برمی‌گردد.