مسئول موزه رشت با بیان اینکه گیلان گردشگری مذهبی گیلان تلفیقی از رویدادهای تاریخی و میراث طبیعی است، گفت: باید جذابیت گردشگری مذهبی را با استفاده از رویدادها و بهره‌مندی از فن تفسیر به مسافران، گردشگران و آیندگان منتقل کرد.

گردشگری مذهبی گیلان تلفیقی از رویدادهای تاریخی و طبیعی
کلانشهر: گردشگری مذهبی به عنوان یکی از شاخه‌های گردشگری در حال حاضر محسوب می‌شود؛ جاذبه‌های مذهبی، زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند. استان گیلان به عنوان یکی از استان‌های گردشگرپذیر سالانه مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

استان گیلان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ بقعه و همچنین به سبب داشتن جاذبه‌های طبیعی و انسانی، آیین‌های تاریخی و مذهبی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود زیرا گیلان به‌ دلیل مهاجرت سادات علوی در قرن‌های اولیه ورود اسلام به ایران و خصوصا به این استان و همچنین اراداتی که مردم گیل به سادات داشتند، میزبان بسیاری از امامزادگان بوده است.

پیش از شیوع کرونا تماشای آیین‌ها و رسوم اسلامی که به عنوان یکی از بزرگترین ادیان الهی محسوب می‌شود، در اماکن مذهبی گیلان همواره مورد توجه توریست‌ها بوده است.

میثم نواییان، مسئول موزه رشت گفت‌وگو با ایسنا در خصوص گردشگری مذهبی اظهار کرد: گردشگری مذهبی به دلیل وجود زیارتگاه‌ها، پرستشگاه‌ها و اماکنی که مورد تقدس مردم است، رونق می‌یابد و شامل آداب، رسوم، آیین‌ها و باورهایی می‌شود که مردم نسبت به آن مکان در بازه زمانی خاصی دارند.

وی با بیان اینکه این آیین‌ها در نزد مردم گیلان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، افزود: یکی از آیین‌هایی که هر ساله تا قبل از شیوع کرونا بسیار پرشور و با اجتماع حداکثری مردم برگزار می‌شد می‌توان به آیین «علم واچینی» و «علم بندی» در ییلاقات گیلان اشاره کرد که این آیین‌ها در روستاهای شاه‌شهیدان، تی اولا و نورالعرش برگزار می‌شود و علاوه‌بر این تعزیه ضیابر و طشت‌زنی منطقه غرب گیلان جزو اولین آیین‌های گیلان است که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به آیین‌های مذهبی منطقه لاهیجان گفت: منطقه لاهیجان به دلیل وجود بقعه متبرکه چهارپادشاهان دارای آیین‌های مذهبی نظیر کرپ‌زنی، کرنی زنی و چهل منبر است که مستندسازی‌های آنها در حال انجام است تا در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت برسد.

نواییان با بیان اینکه گردشگری مذهبی گیلان تلفیقی از رویدادهای تاریخی و میراث طبیعی است، تصریح کرد: گیلان به دلیل پیشینه تاریخی که دارد همواره مورد توجه سادات علوی بود و وجود بقاع متبرکه گیلان بیانگر همین امر است، لذا با وجود چنین ظرفیت‌هایی می‌توان در جهت رونق گردشگری مذهبی کارهای بسیاری انجام داد.

وی ادامه داد: لازمه رونق گردشگری مذهبی تولید محتوای کاربردی است، باید جذابیت گردشگری مذهبی را با استفاده از رویدادها و بهره‌مندی از فن تفسیر به مسافران، گردشگران و آیندگان منتقل کرد؛ این تفسیر به گونه‌ای باشد که فلسفه و چرایی مراسم‌ها و آیین‌ها به خوبی بتوان تبیین کرد.

مسئول موزه رشت خاطرنشان کرد: چند سال گذشته طرح گردشگری «حرم تا حرم» استان از حرم امامزاده هاشم تا امامزاده شاه‌شهیدان در ارتفاعات رودبار، تدوین شده بود؛ طرح بسیار خوبی بود که مجموعه‌ای از میراث طبیعی، میراث باستانی و میراث مذهبی گیلان را در بر می‌گرفت‌.