به مناسبت 18 فروردین روز جهانی بهداشت و آغاز هفته سلامت

مراقبین سلامت؛ نیروهایی گمنام اما خدوم


۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۱۲:۲۱ | کد خبر: ۱۲۸۰۲ چاپ

در 14 ماه گذشته بارها و بارها سخن از تلاش و ایثارگری پرستاران و پزشکانی شنیده ایم که در مفهومی زیبا ملقب به مدافعان سلامت گردیده و با فداکاری و در تداوم رسالتی بزرگ برای کمک به همنوعان، حتی با نثار جان و تقدیم شهیدانی در این حوزه جاودانه گردیدند.

مراقبین سلامت؛ نیروهایی گمنام اما خدوم

کلانشهر - امیررضا زندی‌فر*: اما در این بین و دوشادوش این قشر عزیز و گرانقدر نیروهایی خدوم و بی ادعا در عرصه بهداشت و سلامت مردم مشغول به فعالیتند که علیرغم بر عهده داشتن مسئولیتی خطیر، کمتر از آنان سخن به میان آمده و یا اگر در اخبار و گزارشها ، آمارهایی همچون غربالگری و شناسایی بیماران کرونایی و اجرای طرحی بزرگ همچون شهید سلیمانی که توسط مراکز و پایگاههای بهداشت سراسر کشور از طریق مراجعه یا تماس تلفنی خانه به خانه انجام شد را شنیدیم بیشتر با نام وزیر و معاون وزیر و ... بوده و کمتر نامی از مراقبین سلامت و کارشناسان این بخش به میان آمده است.

در ایام تعطیلات نوروز امسال بواسطه همراهی با یکی از دوستان فرصتی دست داد تا ساعتی را در یکی از مراکز بهداشتی شهر بگذرانم. باورکردنی نبود جمعیت زیادی از شهروندان علیرغم تعطیلی روزهای نخست سال به این مرکز مراجعه داشتند.

هرچند در روزهای عادی انجام اقدامات پیشگیرانه و انواع غربالگری ها، واکسیناسیون نوزادان و مراقبتهای زنان باردار، رسیدگی به امور سالمندان و ... بیشترین حجم امور جاری مراکز بهداشت را تشکیل میدهد ولی در روزهای کرونایی اقدامات بزرگی توسط مراقبین سلامت در پایگاهها و مراکز بهداشت صورت گرفت که جمع آوری اطلاعات خانوارهای تحت پوشش، رصد وضعیت بیماران، زنان باردار و ثبت تمامی گزارشهای واصله درسامانه های تخصصی وزارت بهداشت از جمله تدابیری بود که به شرح وظایف این عزیزان تلاشگر افزوده گردید.

حضور کارکنان شیفت در ساعات بعداز ظهر و فعالیت مضاعف پایگاهها تا شامگاه حتی در روزهای تعطیلات نوروزی جلوه‌ای باشکوه از حمیت و غیرت و اراده انسانهایی داشت که انجام وظایف و مسئولیت خود را بر خانواده ترجیح داده و ادای تکلیف در قبال همنوعان را سرلوحه نیات خود در تعهدی مقدس با پروردگار در آغازین روزهای سال قرار داده بودند.

گرفتن نمونه از بیماران مشکوک به کرونا، شجاعانه ترین اقدامی بود که به منزله حرکت در تیررس دشمن برای اجرای یک عملیات غیورانه قلمداد می گردید و افرادی که این مهم را برعهده داشتند با خصلتهای والای انسانی ، با گذشت و ایثار و بی ادعا به این امر مبادرت می‌ورزیدند .

چندین بار شاهد بودم که در هنگام برداشتن نمونه فرد مشکوک با حالتی تهوع آور یا سرفه مواجه شده و این حالت امکان خطر را برای گیرنده نمونه بسیار بیشتر می‌کرد.

هرچند به‌غیر از افرادی که مستقیماً این مسئولیت را برعهده داشتند تمامی مراقبین سلامت، کارشناسان و پزشکانی که امرثبت اطلاعات ، معاینات و ... را در این محیط آلوده انجام میدادند نیز خطری بزرگ را پذیرفته بودند ولی چقدر با متانت و آرامش این بار مسئولیت را به دوش میکشیدند.

اهمیت موضوع آن زمان بیشتر شد که متوجه شدم این عزیزان از کمترین امکانات پوششی برای محفوظ و ایمن ماندن از خطرات آلودگی برخوردار بوده و برخی از نیروها حتی بصورت شخصی اقدام به تهیه اقلامی همچون شیلد و ماسکهای فیلتردار نموده اند.

و مسئله زمانی بغرنج تر گردید که فهمیدم برخی از این نیروها ، شرکتی بوده و با حقوقی اندک ( کمتر از سه میلیون تومان ) نسبت به این رسالت بزرگ اقدام مینمایند و تازه به قول یکی از آنها هنوز حقوق اسفندماهشان را نیز کامل دریافت نکرده بودند.

با خود می اندیشیدم من که خودم را در چند لایه پوشش ماسک و دستکش محفوظ داشته و از دور نظاره گر آنها هستم آیا واقعاً جرأت انجام کار این فرشتگان زمینی را دارم و در این لحظه بود که پوستر نصب شده تبریک نیمه شعبان و ولادت مهدی موعود (عج ) بر یکی از دیوارها و جمله ای که در زیر آن روز سربازان گمنام امام زمان که لقبی برای نیروهای امنیتی کشور در وزارت اطلاعات میباش، نوشته شده بود توجهم را جلب نمود و با خود گفتم بی شک در کنار آن دلاوران حوزه امنیت ، باید این مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشتی را که هیچگاه در طی دوران بحران شیوع کرونا آنچنان که در خور شأنشان بود از آنها یاد نگردید نیز سربازان گمنام حوزه سلامت نامید .

ای کاش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که متولی سه بخش نامگذاری شده درعنوان آن میباشد اولویت قرار گرفتن کلمه بهداشت در رأس نام این وزارتخانه را که بیانگر اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای برقراری سلامت شهروندان است بیشتر احساس نموده و توجهی ویژه به نیازها و امکانات این گروه از شاغلین تلاشگر مینمود .

لذا برخود تکلیف دانستم حال که مسئولیتی برای تصمیم گیری های بزرگ و حمایت در این بخش ندارم با سر تعظیم فرو آوردن در مقابل اندیشه والا و همت بلند این عزیزان ، حداقل مراتب قدردانی خود را با تقدیم گلدسته های سپاس و ارادت به این جامعه ازحوزه سلامت کشور ابراز نمایم .

از این رو فرارسیدن روز جهانی بهداشت را بهانه ای مناسب یافته و با قدردانی از تمامی مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشت ، این مناسبت را تبریک و برای یکایک تلاشگران این عرصه ، سلامتی ، شادکامی و عزت و عاقبت بخیری آرزومندم .

 

 * مدیرروابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان

نظر شما:

security code