رکورد های خطرناک ابتلا و مرگ و میر در سومین هفته 1400

فشار بی سابقه کرونا بر شانه های کادر درمان


۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۲۱:۰۵ | کد خبر: ۱۲۹۲۶ چاپ

در هفته سوم فروردین تقریبا 120 هزار نفر به کرونا مبتلا شدند که بالاترین حد درتمام هفته های کرونایی بوده است. اکنون این جهش بی سابقه آمارهای کرونایی در کشور چه پیامدهایی را به همراه دارد؟

فشار بی سابقه کرونا بر شانه های کادر درمان
کلانشهر: در هفته سوم فروردین رکوردهای بی سابقه ای در آمارهای کرونایی ایران به ثبت رسید که خبر از جهش این ویروس و واردشدن کشور به موج چهارم کرونایی داشت.

مهمترین نکته در آمارهای کرونایی کشور تا پیش از فروردین امسال آن بود که روند آمارها همواره از پیوستگی جامعی برخوردار بود حتی زمانی که آمارهای کرونایی در کشور در پاییز به بالاترین حد خود در سال 99 رسیده بود بازهم آمارها به مرور و با جهش های کوتاهی در حال افزایش بوده است. به عنوان مثال در پایان شهریور آمارها به مرور افزایش پیدا کرده و درنهایت در میانه پاییز به اوج خود رسید.

اکنون سوال آنجاست که این روند در فروردین ماه چگونه بوده و چه تاثیری را بر جامعه خواهد گذاشت؟

رکورد ابتلا در سومین هفته 1400
بررسی روند هفتگی آمارهای کرونایی ثبت شده در وزارت بهداشت و درمان توضیح نمایان تری را از وضعیت این بیماری در کشور ارائه می دهد.

 
درهمین خصوص داده های هفتگی آمار ابتلا به کرونا در ایران نشان میدهد که این متغیر در هفته سوم فروردین به 119 هزار و 934 نفر رسیده که بالاترین حد ابتلای هفتگی به کرونا از ابتدای شیوع این بیماری در کشور تا کنون بوده است.

در همین راستا مقایسه آمار ابتلا در این هفته و هفته قبل از آن نشان از رشد 71 درصدی این متغیر در این مقطع داشته است. 

در ادامه زمانی که رشد هفتگی ابتلا را از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا کنون به بررسی می گذاریم به نکته مهمی برخورد می کنیم.

از هفته انتهایی اسفند 98 تا کنون که آمارها از دقت بیشتری برخوردار بود هرگز رشد هفتگی ابتلا تا این اندازه بزرگ نبوده است. حتی در پاییز نیز که آمارها در بالاترین میزان خود قرار داشتند بازهم رشدهای هفتگی در سطح 30 درصد به ثبت می رسید. به بیان دیگر غالب هفته های کرونایی کشور رشدهایی زیر 50 درصد داشته و رشد 71 درصدی ابتلا در هفته سوم در کشور بی سابقه بوده است.

در روند تستهای هفتگی کرونایی کشور نیز مشاهده ها نشان از آن داشت که میزان تستهای کشور به 530 هزار و 518 تست رسیده است. بنابراین نسبت ابتلا به تستهای روزانه در این تاریخ برابر با 22.6 درصد بوده و نسبت به هفته قبل 8 درصد افزایش پیدا کرده است.  این اتفاق مبین شیوع بیشتر کرونا در کشور به نسبت تستهای روزانه کرونایی بوده است.

اما متغیر نگران کننده دیگر بیماری کرونا درکشور میزان مرگ و میر این بیماری است.

رکورد مرگ و میرکرونایی در هفته سوم فروردین
شمار فوتی های روزانه بیماری کرونا در کشور با افزایشی چشمگیر به هزار و 163 نفر در کشور رسید که رکورد مرگ ومیر هفتگی این بیماری از ابتدای زمستان 99 تا کنون بوده است. مقایسه این رقم با حد ثبت شده هفته گذشته نشان از رشد 78 درصدی در این آمار ها داشته است.

اگر مانند آنچه در ابتلا انجام شد رشد هفتگی این متغیر را با تمام رشدهای هفتگی از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون مقایسه کنیم مشاهده می شود که این متغیر از سال 99 تا کنون هرگز در این حد نبوده است. این در حالی است که تمام رشدهای هفتگی در ایران کمتر از 40 درصد بوده است.

رکورد های ثبت شده این بیماری در دو شاخه ابتلا و فوتی بیانگر ورود ایران به موج چهارم است اما آنچه خطرناکتر از خیز مجدد این بیماری است، رشد بی سابقه این دو متغیر در هفته سوم فروردین ماه سال 1400 است. این اتفاق، علامتی از جهش بی سابقه این بیماری در کل کشور است.

جهش ناگهانی متغیرهای کرونایی کشور فارغ از دلایل آن پیامدهای نگران کننده تری را در ایران به همراه خواهد داشت.

وقتی ابتلا به طرز ناگهانی تا مرز روزی 20 هزار نفر افزایش پیدا میکند طبیعتا به بیمارستانها و مراکز درمانی فشاری ضربتی وارد شده که بالاترین فشار در کل تاریخ این بیماری در کشور بوده است. به عبارت دیگر جدا از رعایت جدی تر اصول بهداشتی ودرمانی در جامعه و لزوم برقراری فاصله گذاری اجتماعی نیازمند حمایت جدی تر از کادر درمان در این مدت هست.

کادر درمان در یک سال گذشته درنتیجه عبور سه موج کرونایی متحمل فشارهای بسیاری شده که هر کدام از دیگری سنگین تر بوده است. اکنون موج چهارم کرونایی درایران موج جدیدی از بستری ها را در پی خواهد داشت که در صورت عدم حمایت جدی تر از بیمارستانها می تواند متاسفانه بر شدت مرگ ومیر این بیماری در کشور بیش از پیش بیفزاید.

 

 

نظر شما:

security code