با حضور رئیس جمهور؛

تالار مرکزی رشت بعد از 12 سال افتتاح شد


۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۱۴:۳۹ | کد خبر: ۱۲۹۴ چاپ
تالار مرکزی رشت بعد از 12 سال افتتاح شد

تالار مرکزی شهر رشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط رئیس جمهور از طریق ویدیوکنفرانس افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح تالار مرکزی رشت که از طریق ویدیوکنفرانس انجام شد، با اشاره به اهمیت مجتمع فرهنگی و هنری تالار مرکزی رشت، اظهار کرد: هنرمندان و علاقمندان به رشته های هنری فضا و فرصت لازم را برای نمایش هنرهای خودشان پیدا خواهند کرد.

رئیس جمهور تالار مرکزی رشت را نیاز هنرمندان و جاذبه ای برای گردشگران دانست و یادآور شد: گیلان سابقه درخشان مبارزاتی علیه استبداد دارد و این دیار را به فرهنگ و هنر و علم و دانش و کشاورزی می شناسند و لذا این مجتمع می تواند به تعالی گیلان کمک کند.

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، افتتاح تالار مرکزی رشت را جزو آرزوهای اهلی فرهنگ و هنر دانست و تصریح کرد: پروژه مذکور 19 هزار مترمربع مساحت دارد و 700 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به احداث سالن های تخصصی در دو بخش نمایش و موسیقی، خاطرنشان کرد: سالن اصلی موسیقی تالار 800 نفر ظرفیت دارد و با توجه به دارا بودن ویژگی های خاص صوت و صدا و اکوستیک عالی بوده و نمونه آن در کشور وجود ندارد و بی نظیر است و می تواند جهشی در فرهنگ و هنر استان پدید آورد.

صالحی استان گیلان و شهر رشت را دارای سابقه و جایگاه فرهنگی و هنری دانست و عنوان کرد: کاربری دوم این تالار فرهنگی و آموزشی بوده که شامل کتابخانه، مرکز اسناد تئاتر و موسیقی و کلاس ها و کارگاه ها و کاربری سوم فرهنگی و خدماتی از جمله برگزاری نمایشگاه ها و گالری هاست. همچنین 10 انجمن هنری گیلان در این مکان استقرار پیدا می کنند.

فیروز فاضلی نیز در ادامه، اظهار کرد: پروژه تالار مرکزی رشت وجهه ملی دارد و متعلق به وزارت ارشاد است.

وی با اشاره به همکاری شرکت های فراساز شمال و پارسه هنر به عنوان پیمانکار، افزود: تالار مرکزی رشت بعد از 12 سال همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد و عدد چهل نشانه کمال است و امیدواریم این تقارن موجب ارتقا و تعالی فرهنگ و هنری گیلان شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان موسسه توسعه فرهنگ و هنر را بهره بردار تالار مرکزی رشت دانست و تصریح کرد: افتتاح پروژه تالار مرکزی رشت یکی از آرزوهای گیلان بوده است. در این راستا 293 گزارش از روند اجرایی پروژه به وزارتخانه ارائه شده که نتیجه تلاش همکاران مجموعه ارشاد اسلامی استان است.

فاضلی با بیان اینکه تالار مرکزی با نام رشت در کشور شناخته می شود، تصریح کرد: استان گیلان و شهر رشت به فرهیختگی شهره است و فرهنگ و هنر در این دیار سابقه دیرینه دارد.

این مقام مسئول تالار مرکزی رشت را بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری وزارت ارشاد در گیلان دانست و گفت: 700 میلیارد ریال اعتبار صرف اجرای این پروژه شده است.

فاضلی اضافه کرد: تالار در زمینی به مساحت 19 هزار مترمربع و زیربنای 13 هزار مترمربع شامل سالن موسیقی تخصصی با ظرفیت 800 نفر، سالن تخصصی تئاتر با ظرفیت 263 نفر، سالن موسیقی سنتی، سالن تمرین 66 نفری تئاتر، سالن تمرین 120 نفری موسیقی، فضای گالری و نمایشگاه، استودیوی ضبط صدا و مرکر اسناد به بهره برداری می رسد.