علیرغم فشارهای بین المللی، رهبران عراق به صورت متحد خواستار ادامه همکاری با ایران هستند

یک کارشناس مسائل عراق، می‌گوید، در صورتی که دو کشور ایران و عراق بتوانند درباره موضوعاتی همچون لغو ویزا، تأسیس بانک مشترک جهت تعاملات مالی، تأسیس شهرک صنعتی مشترک و … به توافق برسند این موضوع می‌تواند منجر به افزایش هرچه بیشتر همکاری‌ها و تعاملات بین دو کشور شود.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، محمد باقر حکیم در ارتباط با سفر اخیر رئیس مجلس و معاون وزیر خارجه عراق به تهران و همچنین سفر آتی رئیس جمهور کشورمان به بغداد و تأثیر این گونه سفرها بر گسترش روابط هرچه گسترده‌تر دو کشور خاطر نشان کرد: داشتن بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک باعث شده که ایران و عراق مشترکات و روابط زیادی با هم داشته باشند چنان که می‌توان این موضوع را در حوزه‌های تاریخی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه دو کشور ظرفیت بسیار بالای نسبت به هم دارند که در صورت فعال کردن آنها می‌توان شاهد افزایش و تعمیق روابط فی مابین بود، ادامه داد: امروزه تعداد قابل توجهی از مردم عراق به دنبال افزایش روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند. چنان که در همین چارچوب می‌بینیم علیرغم فشارهای اخیر بین المللی در خصوص مسائل مربوط به ایران و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران، مردم و مسؤولان عراق اصرار دارند که این روابط و تعاملات افزایش یابد.

این کارشناس مسائل عراق به اراده رهبران سیاسی عراق جهت ادامه تعامل با ایران اشاره کرد و گفت: در همین راستا مشاهده می‌کنید که در چند ماه اخیر شاهد حضور عالی‌ترین هیئت‌های سیاسی عراق در ایران بوده‌ایم که در این زمینه می‌توان به سفر رئیس جمهور، رئیس پارلمان و همچنین وزیران فرهنگ، علوم و وزیر نیروی عراق به ایران اشاره کنیم که این امر به خودی خود نشانگر افزایش روابط سیاسی بین دو کشور است.

حکیم با بیان اینکه از منظر گردشگری و اجتماعی نیز شاهد این هستیم که در دوره اخیر بیش از دو میلیون شهروند عراقی، ایران را برای گردشگری و زیارت انتخاب کرده‌اند، افزود: در حوزه‌های سلامت و آموزش نیز در حال حاضر تعداد قابل توجهی از عراقی‌ها برای درمان به بیمارستان‌های ایران مراجعه می‌کنند و بیش از ۵ هزار دانشجوی عراقی نیز دانشگاه‌های ایران را جهت ادامه تحصیل خود انتخاب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ارتباط خوب و حسنه عراق با تمام کشورهای منطقه و جهان و حضور شرکت‌های بزرگ جهانی در عراق ظرفیتی است که ایران می‌تواند از آن استفاده کند، ادامه داد: علیرغم فشارهای بین المللی که بر عراق در مورد تعامل با ایران وارد شده تا امروز هم شاهد بوده‌ایم که تقریباً همه رهبران سیاسی، اقتصادی و امنیتی عراق به صورت متحد خواستار ادامه همکاری با ایران هستند.

حکیم خاطر نشان کرد: سفر آقای روحانی به همراه یک هیئت عالی رتبه به عراق در روزهای آینده می‌تواند تأثیر به سزایی در افزایش همکاری بین دو کشور داشته باشد و در صورتی که دو کشور ایران و عراق بتوانند در خصوص موضوعاتی همچون لغو ویزا، تأسیس بانک مشترک جهت تعاملات مالی، تأسیس شهرک صنعتی مشترک و … به نتیجه برسند این موضوع می‌تواند منجر به افزایش هرچه بیشتر همکاری‌ها و تعاملات بین دو کشور شود.

حکیم همچنین در مورد سفر رئیس مجلس عراق به تهران و تأثیر گسترش روابط پارلمانی بر روابط دو کشور در سطح کلان نیز اظهار کرد: یکی از دلایل حضور رهبران سیاسی عالی رتبه عراق در ایران ارسال پیام به کشورهای دیگر است مبنی بر اینکه عراق تصمیم گرفته همکاری‌های خود را با تهران در عالی‌ترین سطح ممکن ادامه دهد. بی‌شک یکی از اهداف حضور رئیس پارلمان عراق در ایران تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌ها بین دو کشور و مخالفت با هرگونه تحریم و محاصره ایران است.

نظر شما:

security code