برآورد اولیه از خسارت نطنز


۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۱۶:۲۹ | کد خبر: ۱۳۰۰۶ چاپ

با گذشت سه روز از حادثه در مجتمع غنی‌سازی نطنز، ابعاد تازه‌ای از میزان خسارت به این تاسیسات اعلام شده است. براساس این جزئیات که از سوی دو تن از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با صداوسیما تشریح شده، بر اثر این حادثه چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شده است. در همین حال ایران بر تلافی این اقدام در سرزمین متجاوز تاکید کرده است.

برآورد اولیه از خسارت نطنز
کلانشهر: سه روز پس از حادثه در مجتمع غنی‌سازی نطنز جزئیات بیشتری از این حادثه اعلام شده است. براساس این خبرها که ازسوی علیرضا زاکانی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام شده است، این انفجار در عمق ۵۰ متری زیر زمین رخ داده و بر اثر آن چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شده است. این اظهارات دوشنبه شب در دو برنامه تلویزیونی در صداوسیما مطرح شده است. به گزارش عصر ایران آن‌طور که زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا اعلام کرده است، در اتفاق اخیر نطنز چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شده است. وی گفت: بخشی از تا‌سیسات را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستند و آن قطعات با ۳۰۰ پوند مواد منفجره برمی‌گردد و سیستم امنیتی توجهی نمی‌کند. زاکانی با اشاره به بازدید اخیر نمایندگان مجلس از برخی تاسیسات نطنز گفت: بعد از بازدید از میزان خسارات واردشده خون گریه می‌کردند. بخشی از تاسیسات کاملا تعطیل شده و از بین رفته است.

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس که بین سال‌های ۸۹تا ۹۲ ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را برعهده داشته است نیز در گفت‌وگو با صداوسیما در خصوص انفجار در سایت هسته‌ای نطنز گفت: «یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰، ۵۰ متر زیر زمین است. آن محل زیر زمین و مستحکم ساخته شده تا‌ حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد.» به گزارش فرارو، وی با بیان اینکه طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده گفت: انفجار به‌گونه‌ای صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باتری‌ها می‌آید. به گفته او انفجاری پیچیده در ۵۰ متری زیر زمین به کل سیستم توزیع برق و کابل‌های آن آسیب زده است.

به گزارش فرارو، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: «در ماجرای فردو نیز که در سال ۹۱ رخ داد، برق را از ۴ کیلومتری قم یا ۳۰ کیلومتری فردو قطع کردند. دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باتری‌ها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باتری‌ها را هم قطع کردند.»

پاسخ در سرزمین متجاوز
همزمان با اعلام این جزئیات از خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز که روز یکشنبه در یک عملیات خرابکارانه از سوی اسرائیل دچار حادثه شد، روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت نیز گفت: این خرابکاری هرچند موقتا آسیب‌های محدودی به فعالیت غنی‌سازی وارد کرده، اما سازمان انرژی اتمی اطمینان داده است که در مدت زمان کوتاهی بخش بزرگی از آسیب‌ها را جبران و در مسیر بازسازی بنابر تصمیم اتخاذ شده از فناوری‌های جدیدتر استفاده خواهد شد. به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه این یک حمله بیرونی نبوده و محل خرابکاری نیز کاملا مشخص شده است گفت: در زمان مناسب خود اقدام خرابکارانه علیه تا‌سیسات هسته‌ای نطنز را تلافی خواهیم کرد.

به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه ایران در قبال این گونه اقدامات، استراتژی، پاسخ سه‌گانه را دنبال می‌کند، تصریح کرد: اول حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ دانسته‌ایم و این مجازات انجام خواهد شد که کانون این پاسخ نیز در سرزمین متجاوز خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: پاسخ دوم ما پیشرفت و گسترش فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در کشور است. پاسخ سوم در عرصه سیاسی است. با عقب راندن تحریم‌ها و تلاش مضاعف برای کسب حقوق ملت ایران اهداف تروریست‌ها را ناکام خواهیم گذاشت. ما در دام عملیات تحریکی دشمن ایران قرار نمی‌گیریم، به مسیر درست خود در عرصه بین‌المللی ادامه داده، تحریم را خواهیم شکست و به تا‌مین و گسترش صلح و امنیت جهان و منطقه کمک خواهیم کرد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت، هدف نهایی از اقدام خرابکارانه در تا‌سیسات نطنز را جلوگیری از ادامه روند دیپلماتیک سازنده عنوان کرد و گفت: اجازه نخواهیم داد دشمنان به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند. ربیعی در عین حال گفت: در این حادثه هم فرد خائن به ملت شناسایی و هویت او مشخص شده و اقدامات لازم در دست پیگیری است.

نامه اعتراضی ظریف به گوترش
در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اعتراض رسمی به اقدام خرابکارانه اخیر در تا‌سیسات هسته‌ای نطنز تا‌کید کرد که جمهوری اسلامی ایران حق دفاع از شهروندان خود در برابر این اقدامات تروریستی را محفوظ می‌دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ظریف در این نامه هدف قرار دادن تعمدی یکی از تا‌سیسات هسته‌ای تحت پادمان ـ با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو ـ را یک تروریسم هسته‌ای و جنایت جنگی توصیف کرد.

به‌دنبال حادثه نطنز گزارش‌ها حاکی ازآن است که رژیم صهیونیستی سطح آماده‌باش خود را به‌دلیل نگرانی از پاسخ احتمالی ایران، بالا برده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از آر تی عربی، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم خواستار تحقیق در رابطه با «درز اطلاعات» از رسانه‌های صهیونیستی مبنی‌بر احتمال دست داشتن اسرائیل در حمله به تا‌سیسات غنی‌سازی نطنز شده است. به گفته وی «رسوایی درز اطلاعات» در رابطه با حملات منسوب به اسرائیل علیه ایران خطرناک است.