واکنش های گسترده به تصمیم ۱۲ باشگاه برای تولد سوپرلیگ

کودتا در فوتبال اروپا


۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۲۰:۰۷ | کد خبر: ۱۳۱۶۲ چاپ

سرانجام شایعات به حقیقت پیوست و کودتای باشگاه‌های بزرگ اروپایی علیه یوفا رقم خورد. داستان مربوط به ایده برگزاری سوپرلیگ اروپا می‌شود. حدود دو ماه پیش گزارش مفصلی در این مورد داشتیم و خبر دادیم که بحران مالی ناشی از شیوع کرونا، باشگاه‌های اروپایی را به ابداع سوپرلیگ و کسب سود بیشتر تحریک کرده است. داستان به‌طور خلاصه این است که باشگاه‌های مهم اروپایی قصد دارند سوپرلیگ را جانشین لیگ قهرمانان کنند و درآمدهایی را که درحال‌حاضر بین ۳۲ تیم تقسیم می‌شود، تماما به خودشان اختصاص بدهند. باشگاه‌های بزرگ اروپا تصمیم گرفته‌اند با کنار زدن بقیه، خودشان با خودشان بازی کنند و همه پول‌ها را توی جیب خودشان بگذارند. به همین راحتی!

کودتا در فوتبال اروپا
کلانشهر:

وقتی اروپا لرزید

یکشنبه‌شب بود که بیانیه رسمی ۱۲ باشگاه موسس سوپرلیگ اروپا، قاره سبز را لرزاند و همه اخبار را تحت‌الشعاع قرار داد. این گروه که حالا فلورنتینو پرز، رئیس رئال مادرید هدایت آن را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دوازده باشگاه معتبر فوتبال اروپا امروز گرد هم آمده‌اند تا اعلام کنند که با تاسیس مسابقات میانه هفته جدیدی به نام سوپر لیگ که تحت مدیریت باشگاه‌های موسس آن است، موافقت کرده‌اند. میلان، آرسنال، اتلتیکومادرید، چلسی، بارسلونا، اینتر، یوونتوس، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد، رئال مادرید و تاتنهام به‌عنوان باشگاه‌های موسس به هم پیوسته‌اند. پیش‌بینی می‌شود سه باشگاه دیگر نیز در اسرع وقت به این لیگ بپیوندند.»

   شکل برگزاری
سوپرلیگ با حضور ۲۰ تیم برگزار خواهد شد. ۱۵ باشگاه موسس و پنج باشگاه که سال به سال براساس عملکردشان در فصل گذشته برگزیده خواهند شد. مسابقات هر فصل از مردادماه شروع می‌شود، تیم‌ها در دو گروه ۱۰ تیمی قرار می‌گیرند و هر هفته با هم بازی می‌کنند. در نهایت سه تیم نخست هر گروه مستقیما راهی یک‌چهارم نهایی می‌شوند و تیم‌های چهارم و پنجم گروه‌ها در دو بازی رفت و برگشت پلی‌آف، دو تیم باقی‌مانده یک‌چهارم را تعیین خواهند کرد. نهایتا دیدار فینال هم در اردیبهشت در زمین بی‌طرف برگزار خواهد شد.

   واکنش‌های شدید
اعلام این ایده که به منزله مرگ لیگ قهرمانان اروپا هم خواهد بود، با موجی از مخالفت‌ها همراه شده است. به‌عنوان مثال یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول بر خلاف مدیران این باشگاه انگلیسی با ایده سوپرلیگ مخالفت کرده و به همین دلیل حتی ممکن است از کار برکنار شود. به علاوه همان‌طور که می‌بینید در فهرست ۱۲ باشگاه موسس، نام هیچ باشگاه آلمانی به چشم نمی‌خورد؛ چون بوندس‌لیگا به شدت با این ایده مخالف است. از همه مهم‌تر اما واکنش بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا به این داستان بود. او با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «طرح تشکیل سوپرلیگ اروپا برای فوتبال بسیار مخرب خواهد بود و ما از برخورد مقامات مسوول با این موضوع استقبال می‌کنیم. این تیری در قلب مسابقات داخلی خواهد بود و هواداران فوتبال در سراسر کشور را نگران می‌کند.»