رویت زودهنگام ملخ مراکشی در مزارع گیلان


۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۱۸:۵۴ | کد خبر: ۱۳۱۸۳ چاپ
رویت زودهنگام ملخ مراکشی در مزارع گیلان

کلانشهر: مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه افزایش دما و کمبود بارش ها موجب شده زاد و ولد ملخ های مراکشی زودتر اتفاق بیفتد، گفت: با هوشیاری جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها، این ملخ ها در مرحله نوزادی نابود شدند و خسارتی نداریم.

امیر مرادی با اشاره به مشاهده آفت ملخ مراکشی در برخی از مناطق بالادست شهرستان رودبار، اظهار کرد: امسال از نظر آب و هوایی دارای شرایط خاص هستیم و افزایش دو درجه ای دمای هوا و کمبود بارش ها موجب شده زاد و ولد ملخ های مراکشی زودتر اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه امسال بر خلاف سال های قبل در فروردین ماه شاهد آغاز تکثیر ملخ ها در ارتفاعات لوشان بودیم، افزود: با پیگیری کارشناسان جهاد کشاورزی استان و تامین اعتبار لازم جهت خرید سم، ۴۰۰۰ هکتار از اراضی درگیر را طی چهار مرحله سم پاشی کردیم و مانع از رشد و حرکت ملخ ها به سمت پایین دست شدیم.

مدیرکل مدیریت بحران استاندار گیلان، سم پاشی شیمیایی در مراحل اولیه رشد و تکثیر ملخ ها را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با هوشیاری جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها، این ملخ ها در مرحله نوزادی نابود شدند و خسارتی نداریم.

مرادی، با بیان اینکه ملخ ها همه برگ های سبز از علف های هرز وحشی گرفته تا دانه های گندم را می خورند، عنوان کرد: بیش از ۱۵ سال است که ملخ های مراکشی در منطقه ما دیده می شود، اما خوشبختانه برخلاف مناطق جنوبی کشور که ملخ ها تا سه نسل تکثیر می شوند، در گیلان تنها یک نسل از ملخ را داریم.

وی آمادگی جهاد کشاورزی برای مقابله با آفت ملخ مراکشی را موجب خسارت ندیدن باغات و مزارع استان دانست و یادآور شد: باید شرکت های دانش بنیان را وارد میدان کنیم تا این ملخ ها را آفت نبینیم و از آنها برای خوراک دام و طیور استفاده کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه در سال جاری نیز خسارتی متوجه اراضی ما نشده است، اضافه کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی استان با رصد به موقع و سم پاشی مانع از رشد ملخ های مراکشی شدند.

نظر شما:

security code