کلانشهر: تنها چند روزی از 31 فروردین می گذرد، 152 سال قبل در چنین روزهایی تهیه نخستین نقشه رشت توسط ذوالفغارخان مهندس آغاز شد، به همین بهانه با مهندس مصطفی بلورچی گفتگو کردیم، وی به خبرنگار کلانشهر گفت: نخستین نقشه ساختار یافته شهر رشت در اواسط دوره‌ قاجار توسط مهندس ذوالفقار خان به سال 1287ه.ق مقارن با 1249ه.ش به دستور نائب الحکومه وقت گیلان و با به کارگیری 20 نفر از فرزندان اعیان رشت تهیه گردید. 

این نقشه به لحاظ جزییاتی که در آن رعایت شده و با توجه به امکانات محدود آن دوره در نوع خود کم‌نظیر است، این سند جزء مدارک «باقر مستوفی» در موسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر ایران و تحت شماره 14-110703 نگهداری می‌شود، که توسط استاد روبرت واهانیان به دست آمده است.

نقشه مورد اشاره تماما رنگی و در 12 قطعه ترسیم، سپس روی پارچه چسبانده شده و اندازه‌ی آن به عرض 180 و طول 120 سانتیمتر است. در این نقشه‌ی محدوده‌ی محلات هفتگانه شهر شامل: کیاب، بازار، زاهدان، خمیران زاهدان، صیقلان، استادسرا و خمیران کیاب به انضمام تجهیزات و تاسیسات خدماتی و رفاهی و امکانات شهری شامل: بیش از 60 بنای مذهبی (شامل مساجد و تکایا)، 13 حمام، 9 مدرسه، کاروانسراهای بازار و باغات مشخص شده است.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by کلانشهر (@kalanshahr)

نظر شما:

security code