شیرین شدن کام گردشگران با حلوای محلی ضیابر

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان صومعه‌سرا گفت: چهارمین جشنواره بومی محلی حلوای ضیابری در دهستان ضیابر صومعه‌سرا برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، ضیابر شهر کوچکی از توابع بخش مرکزی شهرستان صومعه سرا یکی از مناطق گردشگری استان گیلان محسوب می شود.

به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز، زنان این منطقه به پخت شیرینی مخصوصی که به حلوای ضیابر مشهور شده است اقدام می کنند.

هرچند که تهیه این شیرینی چند سالی است به ورطه فراموشی سپرده شده ولی هنوز هستند زنان و دخترانی که در روزهای نزدیک به سال جدید در خانه یکی از بزرگترهای فامیل جمع شده و تعداد زیادی از این شیرینی محلی و خوشمزه را تهیه و در بین همسایه و مهمانان خود تقسیم می‌کنند.

آرد برنج، آرد گندم، دوشاب، هل، زیره، گل بنفشه، گردو، زنجیل، گزنه، جوزهندی و روغن محلی مواد تشکیل دهنده این شیرینی محلی است.

علیرضا مهرگان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان صومعه‌سرا در گفت و گو با ایسنا از برگزاری چهارمین جشنواره بومی محلی حلوای ضیابر خبر داد و افزود: حلوای ضیابر قدمتی 500 ساله دارد که همه ساله نزدیک عید پخت می شود و با استقبال خوبی همراه است.

وی افزود: این جشنواره با برنامه های مختلفی چون مراسم آیینی، موسیقی سنتی و نوروز خوانی همراه است.

مهرگان با اشاره اهمیت برگزاری جشنواره های بومی در حفظ فرهنگی شهر و گردشگرپذیری ادامه داد: یکی از راه هایی که یک شهر معرفی می شود برگزاری همین جشنواره ها است و حتی حضور گردشگران خارجی در یک جشنواره نشان دهنده بازخورد خوب آن جشنواره و علاقه گردشگران به شناخت آداب و رسوم آن منطقه است.

وی گفت: جشنواره بومی محلی حلوای ضیابر پنجشنبه ۲۳ اسفندماه ساعت ۱۵ در سالن ورزشی شهدای ضیابر برگزار خواهد شد.